ראש שב"כ סבר שמשלחת בקהיר תרכך את חמאס, נתניהו התנגד

רונן בר אמר לנתניהו שמשלחת ישראלית בקהיר תוכל לרכך את עמדת חמאס, וניתן יהיה להפחית את מספר המחבלים שישוחררו - אך רה"מ סירב להוצאת משלחת ישראלית לשיחות בקהיר. גנץ, איזנקוט וגלנט מודרו. ארה"ב: "לוחצים על ישראל, על כולם לפעול להגיע לעסקה"

זמן צפייה: 01:57

בקהיר נמשך המשא ומתן על עסקת חטופים, בלי המשלחת הישראלית - בהוראת ראש הממשלה בנימין נתניהו ובניגוד לעמדת ראשי שב"כ והמוסד. במהדורה המרכזית פורסם הערב (רביעי) כי ראש שב"כ רונן בר אמר לנתניהו שמשלחת ישראלית בקהיר תוכל לרכך את עמדת חמאס - אך נתניהו סירב. בר וגורמי המקצוע סברו שאם תגיע משלחת לקהיר - ניתן יהיה להפחית את מספר המחבלים שישראל תיאלץ לשחרר. גנץ, איזנקוט וגלנט מודרו מקבלת ההחלטה שלא לשלוח משלחת לקהיר. משב"כ נמסר כי הם "לא מתייחסים לנאמר בדיונים סגורים".

ראש המוסד דוד ברנע וראש שב"כ רונן בר
ראש המוסד דוד ברנע וראש שב"כ רונן בר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

החלטת נתניהו עוררה זעם בקרב משפחות החטופים - שמסרו אחר הצהריים כי "מסתמן שחלק מחברי הקבינט החליט להקריב את חיי החטופים מבלי להודות בכך". ממשפחות החטופים נמסר עוד כי "מדובר בהחלטה שערורייתית שמשמעותה גזר דין מוות והקרבת מודעת של 134 חטופים הנמקים במנהרות החמאס. משפחות החטופים חוששות שהתקבלה החלטה להקריב את חיי יקיריהן מבלי להודות בכך. לפני שישה ימים דרשנו פגישה מידית עם ראש הממשלה ועם כל חברי קבינט המלחמה, על מנת להבין האם ראש הממשלה וחברי קבינט המלחמה עדיין מחויבים להחזרת החטופים, היום אנו מבינים מדוע לא נענתה בקשתנו ומדוע ראש בממשלה וחברי הקבינט פוחדים להסתכל לנו בעיניים.

משפחות החטופים בהאג
משפחות החטופים בהאג | צילום: רויטרס

"על כן, התעלמות ראש הממשלה מדרישת המשפחות, אנו מודיעים כי אם עד מחר לא תתקיים פגישה עם כלל נציגי משפחות החטופים, של ראש הממשלה ושל כל חברי קבינט המלחמה, נתבצר בכניסה לקריה - מקום התכנסות הקבינט - עד לקיום הפגישה המיוחלת. אם ראש הממשלה וחלק מחברי הקבינט חושבים להפקיר חטופים למוות בייסורים ובאדישות, הם יפגשו מיליוני ישראלים המבינים שמחר הם וילדיהם יופקרו שוב על ידי אותם אנשים".

הפגנה למען החטופים בתל אביב
הפגנה למען החטופים בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
מפגינים למען שחרור החטופים חוסמים את נתיבי איילון
מפגינים למען שחרור החטופים חוסמים את נתיבי איילון | צילום: דור פזואלו, פלאש 90
רה"מ נתניהו והשרים גלנט וגנץ במסיבת העיתונאים
רה"מ נתניהו והשרים גלנט וגנץ במסיבת העיתונאים | צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90

הערב פרסם נתניהו סרטון שבו אמר כי "שחרור החטופים יתאפשר עם לחץ צבאי ומו"מ תקיף מאוד. כשחמאס יירד מהדרישות ההזויות - נוכל להתקדם". היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ייק סאליבן, אמר הערב: "כולם צריכים לעשות הכול כדי להגיע לעסקה. נמשיך ללחוץ על ישראל באופן פרטני ופומבי".

בתוך כך, משלחת של יותר מ-100 בני משפחות החטופים, הכוללת חטופות ששבו מהשבי, הגיעה היום להאג שבהולנד כדי להגיש תלונה נגד חמאס בבית הדין הפלילי הבינלאומי. התלונה כוללת יותר מאלף עמודים, המגוללים עדויות רבות, תמונות וחומרים שהחלו להיאסף זמן קצר לאחר מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר. עם הגעתם לעיר, בני המשפחות הפגינו והשמיעו עדויות ממעשי הזוועה שחולל חמאס.