התנאי הסעודי לנורמליזציה: "דרוש נתיב לשלום עם הפלסטינים"

שר החוץ הסעודי פייסל בן פרחן אל סעוד התייחס היום בפעם הראשונה לאפשרות נרמול היחסים עם ישראל, ואמר כי "אנו סבורים שמדובר על אינטרס אזורי שכולם יפיקו ממנו תועלת". ההצהרה של סעוד גורמת לאופטימיות בצד האמריקני, אך גם להם ברור - הכדור נמצא בידיים של נתניהו

זמן צפייה: 01:41

המגעים לנורמליזיציה בין ישראל לסעודיה נמשכים כל העת בתיווך אמריקני, והערב (חמישי) שר החוץ הסעודי פייסל בן פרחן אל סעוד מציב סוג של תנאי לישראל, אך גם נושא בשורה. סעוד אמר היום כי "אנחנו סבורים שנורמליזציה היא אינטרס של האזור, וכי כולם יפיקו מכך תועלת משמעותית", אך הוסיף: "בלי מציאת נתיב לשלום עבור העם הפלסטיני, התועלת של כל נורמליזציה תהיה מוגבלת".

בהתייחסות הראשונה של גורם רשמי סעודי לעניין הנורמליזציה עם ישראל, טוען שר החוץ על "נתיב" עם הפלסטינים, אך לא על השגת שלום מלא. האמריקנים מאוד מרוצים מהסיטואציה ומהמפגש עם הבכיר הסעודי שמתקיים היום.

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן מרגיש שהוא יכול "למכור" לסעודים נוסחה, אך המפתח עדיין נמצא אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו. אם הוא אכן לא יבנה בהנתחלויות, ישמור על הסטטוס קוו במזרח ירושלים ולא יפנה פלסטינים מהבתים שלהם – הדבר יאפשר תחושה שבעתיד יוכלו לגשת שוב למציאת פתרון בסוגיית שתי המדינות, מה שיוכל להביא לנורמליזציה עם הסעודים.

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום בלינקן נשא דברים במסיבת עיתונאים עם שר החוץ הסעודי, ואמר: "המפרץ מחובר יותר משהיה פעם, הן ברמה האזורית, והן עם מדינות ברחבי המזרח התיכון - כולל ישראל. ארה"ב תמשיך למלא תפקיד אינטגרלי בהעמקת והרחבת הנורמליזציה".