בכירים בישראל על סעודיה: "התייחסות ביידן מעודדת אך הדרך ארוכה"

בישראל מרוצים מהמאמצים של ביידן בנושא נרמול היחסים מול סעודיה, ובעוד שהאירוע המרכזי מתרחש בין שתי המדינות, ישראל תצטרך לתת את הסכמתה לתנאים הסעודים כדי שהתהליך יתקדם. גורם מדיני מסר: "אם בזה תסתכם הדרישה הסעודית, אנחנו נעמוד ונצהל"

זמן צפייה: 03:47

בימים האחרונים נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בחר להעלות את נושא נרמול היחסים עם סעודיה, ובישראל מרוצים מהמצב הזה - "הוא לא חייב היה לעשות זאת ועצם העובדה שעשה זאת היא מעודדת", אומר הערב (ראשון) גורם מדיני ישראלי בכיר. שמבהיר: "הדרך עוד ארוכה ומורכבת. זה לא יקרה מחר בבוקר, למרות הבילדאפים הלא נגמרים". בנוסף מודים בכירים כי יהיה קשה להתקדם "בהרכב הממשלה הנוכחי".

המהלכים בין סעודיה לארה"ב הם קודם כל אירוע בין שתי המדינות - ישראל היא למעשה נדבך נוסף. השיח המתנהל כעת הוא עדיין זה שמתנהל סביב ההבנות בין ארה"ב לסעודיה, כאשר לריאד יש שלל דרישות ביטחוניות מהאמריקנים.

תוך כדי, בישראל מצביעים על שתי נקודות בהן המדינה תצטרך להכריע ולהביע הסכמתה. הראשונה - הסעודים מבקשים פיתוח תוכנית גרעין אזרחית. לישראל, כך אומרים בכירים בישראל, אין בעיה עם תוכנית אזרחית אלא שבירושלים יבקשו להבטיח שמדובר בתוכנית אזרחית ותו לא. "נצטרך לוודא שאין פגיעה ביתרון האיכותי של ישראל וכן להבטיח שתוכנית הגרעין המדוברת לא הופכת בהמשך לתוכנית "לא אזרחית".

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

ומה ישראל תצטרך לתת בתמורה? בראש הרשימה כמובן הדרישות בעניין הפלסטיני. בישראל מבהירים שעד לרגע זה לא התקבלו דרישות ברורות או מסודרות, וגורם מדיני מבהיר כי "לרה"מ נתניהו לא תהיה בעיה ללכת למשא ומתן - אם בזה תסתכם הדרישה הסעודית, אנחנו נעמוד ונצהל". לדברי הבכירים בירושלים - דרישות אמריקניות או סעודיות שיצריכו את ישראל לנקוט אמירה ברורה בעניין פתרון שתי מדינות - יהיו בעייתיות, אך מו"מ ללא תנאים מוקדמים לכשעצמו לא ימנע את המהלך.

ההכרזה הזו שיוצאת הערב מירושלים לא תתקבל באופן קליל של רבים בממשלה הקיימת - על כך משיבים הגורמים הבכירים בישראל: "אין ספק שכל מהלך מדיני היה פשוט יותר בהרכב אחר של הממשלה בישראל".

Whatsapp Image 2023 07 30 At 1
רה''מ נתניהו בישיבת הממשלה | צילום: אביר סולטן, פול

נזכיר כי עיתון ה"ניו יורק טיימס" האמריקני דיווח הלילה כי מאמציו של נשיא ארצות הברית ביידן להביא להסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה נמשכים. היועץ לביטחון לאומי האמריקני, ג'ייק סאליבן, נמצא בביקור בסעודיה בימים האחרונים ולפי ההערכות הצעדים שישראל תידרש לעשות יהיו משמעותיים במיוחד - ולא ברור אם יוכלו לקרות בממשלה הנוכחית. האמריקנים ניסו אף לבדוק אפשרות של ממשלת אחדות לטובת ההסכם.