זעם בארה"ב על השר כהן, שהודיע על פטור מוויזות: "התנהלות חצופה"

השר אלי כהן שפרסם הודעה בה התייחס לעניין הפטור מוויזה עם צאת יום הכיפורים, קיבל תגובה זועמת משגרירות ארצות הברית שבה נאמר כי ההתנהלות לא הייתה ראויה, וההודעה של השר הגיע בשלב מוקדם ולפני שהתקבלה החלטה. למרות זאת, ביום חמישי צפויה ההכרזה ללא שינוים

זמן צפייה: 01:06

שר החוץ אלי כהן הודיע אמש (שני) באופן רשמי שארצות הברית הודיעה על פטור מוויזה לישראלים - מה שאמור לקרות רק ביום חמישי. גורמים אמריקנים אמרו בשיחות סגורות כי מדובר ב"התנהלות חצופה", והביעו זעם: "איך זה ששר החוץ מודיע על המהלך לפני משרד החוץ האמריקני?".

הזעם האמריקני מצטרף לשורה של אירועים בתקופה האחרונה שעוררו את חמתו של הממשל, בין היתר חשיפת הפגישה עם השרה הלובית והאמירה על קמלה האריס שלפיה היא "לא מכירה את פרטי הרפורמה המשפטית".

עם זאת, אישור הפטור מוויזות כמעט סופי, וההכרזה צפויה כאמור ביום חמישי במסיבת עיתונאים רשמית.

ארה''ב, שגרירות ארצות הברית בירושלים
שגרירות ארצות הברית בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כזכור, לאחר הודעתו של שר החוץ אלי כהן עם צאת יום הכיפורים, בה התייחס לפטור מוויזה לארצות הברית, בממשל ביידן זעמו ובשגרירות בישראל אמרו כי "הכרזת משרד החוץ הייתה מוקדמת מדי". התגובה הרשמית הגיעה משגרירות ארה"ב בישראל והובהר בה בנוסף כי ההחלטה הסופית בעניין טרם התקבלה.

בממשל האמריקני כעסו על הודעתו של כהן, בה אמר כי "תוך שבועות בודדים יוכלו ישראלים לבקר בארצות הברית ללא צורך בהמתנה ארוכה לוויזה". הממשל הגיב בהודעה רשמית: "מזכיר ביטחון המולדת, בהתייעצות עם מזכיר המדינה, יכריע בימים הקרובים. תוכנית הפטור מוויזה עדיין אינה סופית והודעת משרד החוץ הייתה לחלוטין מוקדמת מדי".

שר החוץ אלי כהן
שר החוץ אלי כהן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר החוץ אמר עם צאת הצום כי "זו בשורה משמחת לכל אזרחי ישראל .כפי שכבר הודענו בתחילת השנה, תוך שבועות בודדים יוכלו ישראלים לבקר בארצות הברית ללא צורך בהמתנה ארוכה לוויזה מהשגרירות האמריקנית. הצטרפות ישראל לתוכנית הפטור מויזה היא הישג מדיני ובשורה לכל אזרחי ישראל. הפטור מויזה יתרום לכלכלה בכלל ולתיירות בפרט תוך הורדת ביורוקרטיה ועלויות".

עוד הוסיף השר כהן: "אני מודה לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ולמזכיר המדינה ידידי אנתוני בלינקן על תמיכתם והובלתם למתן פטור מויזות לישראלים, ובמיוחד לשגריר ארה"ב היוצא טום ניידס על הובלת הפרויקט כאן בארץ. השבוע צפויה ההודעה הרשמית של ארה״ב על הצטרפות ישראל לתוכנית הפטור מוויזה".