דיווח: "ביידן לחץ על נתניהו לצמצם את היקף הפעולה בלבנון"

לפי דיווח ב"וושינגטון פוסט", נשיא ארה"ב לחץ על ראש הממשלה במהלך סוף השבוע האחרון לבצע בלבנון "פעולה ממוקדת" בלבד, מתוך חשש לבנייה של תמיכה פוליטית של חיזבאללה בתוך המדינה. ברקע: ארה"ב תשלח אלפי חיילים נוספים למזרח התיכון, והפריסה תכלול מספר טייסות קרב

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו
ג'ו ביידן ובנימין נתניהו | צילום: רויטרס

התמרון הקרקעי בלבנון: במהלך סוף השבוע האחרון, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לחץ על ראש הממשלה בנימין נתניהו לצמצם את היקף הפעולה של כוחות צה"ל בלבנון - ולקדם "פעולה ממוקדת" בלבד. כך דווח היום (שלישי) בוושינגטון פוסט. אתמול אמר הנשיא האמריקני ברקע הדיווחים על כניסה ללבנון: "מודע לתכניות הפלישה, מצפה מישראל לעצור זאת".

"ממשל ביידן טוען כי הצליח להשפיע על מדיניותה של ישראל בימים האחרונים, ולאחרונה אף שכנע את נתניהו לפתוח במבצע קרקעי מוגבל בלבד בדרום לבנון, ולא בפלישה בקנה מידה גדול כפי שתכנן", נכתב. "אך בכירים אמריקניים נאלצו, פעם אחר פעם, לשנות את הקווים האדומים שלהם, כדי להצדיק רטרואקטיבית החלטות ישראליות".

תקיפות בלבנון
תקיפות בלבנון | צילום: רויטרס
הכנות בגבול הצפון לקראת כניסה קרקעית
הכנות בגבול הצפון לקראת כניסה קרקעית | צילום: רויטרס

לפי הדיווח, "הבכירים בממשל ביידן חלוקים באשר לכדאיות המערכה הישראלית נגד חיזבאללה, בייחוד מאז חיסולו של מזכ"ל הארגון חסן נסראללה ביום שישי. חלקם סבורים כי אם ניתן יהיה להנחית 'מכה גדולה' על חיזבאללה, מבלי לעורר מלחמה אזורית מול איראן, ייחשב הדבר כהצלחה".

כמו כן, הבכירים האמריקניים שצוטטו בדיווח טענו כי "אחרי שישראל פגעה אנושות בתקשורת של חיזבאללה, והרגה חלק גדול מבכירי ארגון הטרור - המצב כעת שונה בתכלית. ישראל נמצאת בעמדתה החזקה ביותר מול חיזבאללה מאז פרוץ המלחמה וחילופי המהלומות בין הצדדים".

תומכים אוחזים בתמונתו של נסראללה סמוך לזירת התקיפה בדאחייה בביירות
תומכים אוחזים בתמונתו של נסראללה סמוך לזירת התקיפה בדאחייה בביירות | צילום: רויטרס

עם זאת, טענו הגורמים כי הם "מייעצים למקביליהם בישראל שלא להיכנס קרקעית ללבנון", והזהירו כי "מהלך כזה עשוי להביא לבנייה של תמיכה פוליטית בחיזבאללה בתוך לבנון, לצד 'השלכות בלתי צפויות' על חיי אזרחים - ומעורבות של איראן במערכה".

זירת התקיפה של מפקדת חיזבאללה בדאחייה בביירות
זירת התקיפה של מפקדת חיזבאללה בדאחייה בביירות | צילום: רויטרס

אתמול, במקביל לדיווחים על כך שישראל נערכת לכניסה קרקעית של כוחות צה"ל ללבנון, הודיע הפנטגון האמריקני כי ארה"ב תשלח אלפי חיילים נוספים למזרח התיכון, "כדי להגביר את הביטחון באזור ולהגן על ישראל במידת הצורך".

גורמים במשרד ההגנה האמריקני אמרו כי "הכוחות הנוספים יחזקו את האבטחה של 40 אלף החיילים האמריקניים שכבר נמצאים באזור, ויסייעו בהגנה על ישראל". דוברת הפנטגון אמרה כי הפריסה תכלול מספר טייסות קרב, וגורמים נוספים טענו כי הם יכללו מטוסי קרב מסוג F-15, F-16 ו-F-22, וכן מטוסי קרב מסוג A-10, מה שיוסיף משמעותית ליכולת האווירית האמריקנית במרחב.