ביידן חתם על צו שיטיל סנקציות על מתנחלים שפגעו בפלסטינים

נשיא ארה"ב חתם על הצו הנשיאותי שיאפשר להטיל סנקציות כלכליות אישיות על של ארבעה אזרחים ישראלים תושבי יהודה ושומרון שפעלו באלימות נגד פלסטינים, וימנע את כניסתם לארה"ב. בבית הלבן מכחישים כי שקלו להטיל את הסנקציות גם על בן גביר וסמוטריץ'. לשכת רה"מ: "אין מקום לצעדים חריגים"

זמן צפייה: 04:50

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן חתם היום (חמישי) על צו נשיאותי אשר מטיל סנקציות על ארבעה מתנחלים שפועלים באלימות נגד פלסטינים: ינון לוי, דוד חי חסדאי, עינן טנג'יל ושלום זיכרמן. בבית הלבן הכחישו כי שקלו להטיל סנקציות גם על השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' לא נכללים בצו.

לכל העדכונים מהיום ה-118 למלחמה

לפי הודעת הבית הלבן, דוד חי חסדאי הוביל הפרות סדר בחווארה, הכללו הצתות רכבים ומבנים, ותקיפת תושבים פלסטינים, שהביאה למותו של פלסטיני. עינן טנג'יל היה מעורב בתקיפת חקלאים פלסטינים ופעילים ישראלים, בעזרת אבנים ואלות, וגרם בכך לפציעות.

שלום זיכרמן לפי ההודעה תקף ופצע פעילים ישראלים באזור איו"ש, תקף את כלי הרכב שלהם, חסם אותם וניפץ שמשות. ינון לוי הוביל קבוצת מתנחלים שעסקה בפעולות הפחדה באיו"ש, הוביל תקיפות נגד תושבים פלסטינים ובדואים, איים שייפגע בהם אם לא יעזבו את ביתיהם, שרף את שדותיהם והרס את רכושם.

הנשיא ביידן בהדלקת נרות חנוכה בבית הלבן
הנשיא ביידן בהדלקת נרות חנוכה בבית הלבן | צילום: רויטרס

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה לצו כי "רוב מוחלט של המתיישבים ביהודה ושומרון הם אזרחים שומרי חוק, רבים מהם נלחמים בימים אלה בסדיר ובמילואים למען הגנת ישראל. ישראל פועלת נגד כל מפירי חוק בכל מקום, ולכן אין מקום לצעדים חריגים בנידון".

דוד חסדאי מסר לחדשות 13: "הם יודעים ממה הם מפחדים, מהאורגינליות של עם ישראל, הם רוצים להילחם בזה. כתוב שאסור לצאת מישראל לחו''ל - זו ברכה בשבילי. הם יכולים לקרוא לזה אלימות - אנחנו קוראים לזה להילחם באויבי ישראל. לא הורשעתי מעולם בדברים שהם אומרים, אין לזה שחר".

ראש מועצת שומרון יוסי דגן הגיב: "כל קמפיין אלימות המתנחלים מסתכם בארבעה אנשים - שההליכים נגדם כלל לא הסתיימו - אל מול מאות טרוריסטים המנסים לרצוח מדי יום יהודים ביהודה ושומרון. בכירי הרשות הפלסטינית ללא בושה ובפנים גלויות קוראים לחזור על הטבח של 7 באוקטובר ביו"ש".

"אנחנו מצפים מממשל ביידן לנקוט באופן זהה ובאותם אמצעים כנגד ערביי הרשות הפלסטינית שיידו אבנים לעבר יהודים (מעל שלוש פעמים כל יום ביהודה ושומרון), מול ערביי הרשות הפלסטינית שעושים טרור חקלאי לחקלאים היהודים ביו"ש (מספרם כה גבוה עד כי במערכת הבטחון הפסיקו לספור) ובראשם כנגד ג'יבריל רגוב, שאם לא כן יתברר כי ישנו סטנדרט כפול כלפי יהודים וזו ההגדרה לאנטישימיות. אנחנו מצפים מממשלת ישראל לעצור מיידית את ציד המכשפות ולפנות בפנייה רשמית ברורה בעניין זה לממשל ביידן. דמנו לא יותר".

פרעות מתנחלים ליד אום סאפא
פרעות מתנחלים ליד אום סאפא

בכירים בממשלה האמריקני מסרו כי הממשלה תומך במאמצי ישראל לנצח את חמאס, וכי הנשיא ביידן מעוניין לעבוד באופן אקטיבי למען שלום, ביטחון וכבוד לישראלים ולפלסטינים. ביידן מעוניין בתהליך שבסיומו יתקיימו שתי מדינות לשני עמים. הבכירים טענו כי הצווים אינם מפלים, ונוגעים לישראלים ולפלסטינים כאחד, כאלה שהשתתפו במעדי אלימות שפגעו ביציבות. בנוסף, נשקלים צעדים נוספים נגד ארגוני טרור באזור.

הצו הנשיאותי מטיל סנקציות כספיות, ומי שנגדו הצו יופנה ייכנס ל"רשימה שחורה" בארה"ב. הסנקציות כוללות החרמת רכוש ופיננסים, נכסים כספיים, הקפאת יכולת אמריקאית להעביר להם כסף או נכסים. ייאסר על אזרחים אמריקאים לתרום להם כסף או שירותים אחרים, וגם תיאסר עליהם כניסה לארה"ב.

אזרחים אמריקנים הם אינם מטרת הצו והסנקציות, אלא אזרחים זרים שמעורבים במעשים שמאיימים על היציבות ועל השלום והביטחון באזור. על מנת להפיק צו נגד אדם מסוים, נדרש תהליך המחייב אבחנה משפטית מדויקת. נדרשות ראיות, בהן דיווחי תקשורת, מסמכים של בית המשפט, הרשעות קודמות ומידע מודיעיני.