תשובת חמאס: שיקום הרצועה בשלב הראשון, בלי יעד לחידוש האש

פרסום ראשון: כחלק מתשובת חמאס לעסקה, ישנה דרישה שישראל לא תחדש את האש גם אם לא יהיו סיכומים על השלב השני בהסכם, בכיר ישראלי לחדשות 13: "תשובה קיצונית, אין שום בסיס למשא ומתן"

זמן צפייה: 01:59

פרסום ראשון: ברקע ביקור מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בקטר, לידי חדשות 13 הגיעו פרטי תשובת חמאס להצעה הישראלית. בכיר ישראלי אמר כי "מדובר בתשובה הקיצונית ביותר שחמאס היה יכול לתת. ניכר שהלחץ האמריקני לא עבד. קשה להתחיל מו"מ בתנאים הללו". ברקע, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכנס הערכת מצב ביטחונית בצל ההסלמה בצפון - ותשובת חמאס.

אלה עיקרי תשובת חמאס:

• הקדמת שיקום הרצועה לשלב הראשון במקום השלב השלישי.
•  ⁠חמאס לא מוכן לתאריך יעד שבו תחודש האש אם לא יושגו הסכמות על השלב השני - ודורש הפסקה מוחלטת של המלחמה.
• למרות שישראל התפשרה משמעותית בעניין הווטו על שחרור מחבלים רוצחים, חמאס לא מסכים להטלת וטו כלל
•  ⁠חמאס לא מוכן לגירוש מחבלים - גם לא לעזה - ודורש את שחרורם למקום מוצאם. בישראל לא מוכנים לשחרר רוצחים ליהודה ושומרון.

מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב
מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב | צילום: איתי רון, פלאש 90

מוקדם יותר היום אמר בלינקן בהצהרה משותפת עם ראש ממשלת קטר מוחמד אאל ת'אני, כי "חמאס הוסיף שינויים בעסקה. חלקם אפשריים, וחלקם לא". לדברי בלינקן: "אנחנו עובדים כל יום על הכנסת סיוע נוסף לעזה ושזה יגיע לאנשים שצריכים זאת, שמירה על אזרחים חפים מפשע ושחרור החטופים".

"הדרך האפקטיבית ביותר לעצור את הסבל של הפלסטינים והישראלים כאחד, וכדי למנוע מהמשבר הזה להחריף - היא להגיע להפסקת אש", הוסיף בלינקן, "קטר חלק משמעותי בכך, בעבודה לקראת הפסקת האש ושחרור החטופים, אנחנו עובדים על זה מ-13 באוקטובר". עוד הוסיף: "חמאס לא יכול ולא יורשה לקבוע את עתיד האזור".

עוד אמר מזכיר המדינה האמריקני: "בימים הקרובים אנחנו הולכים לדחוף ולדרוש יחד עם קטאר ומצרים כדי לנסות לסגור את העסקה הזו, כי זה אינטרס של הישראלים, של הפלסטינים ושל העולם כולו. כולנו מסכימים שצריך להגיע לעסקה. דבר נוסף קריטי, שנגיע מהפסקת האש המיידית, לסיום המלחמה, וכדי לעשות זאת אנחנו חייבים שתהיה לנו תוכנית ליום שאחרי בעזה. חודשים אנחנו עובדים עם כמה שותפים באזור על תוכנית שכזו". בלינקן הוסיף: "ישראל קיבלה את ההצעה ככתבה וכלשונה. חמאס לא. בימים הקרובים נדע אם אפשר לגשר. ואם לא. העולם ידע שחמאס אשם בהימשכותה של המלחמה שהוא החל".

בלינקן ואאל ת'אני
בלינקן ואאל ת'אני | צילום: רויטרס

ראש ממשלת קטר אמר: "אנחנו בוחנים את התשובה ועומדים בקשר עם הגורמים הנוגעים בדבר. קטר, מצרים וארצות הברית מחוייבות להביא לסוף המלחמה ולעסקה. הסכם כזה מצריך ששני הצדדים יעשו ויתורים כדי להגיע להסדר - ומדינות האזור פתוחות לכך שתהיה תוכנית שלום כוללת".

הוא הוסיף: "העסקה הנוכחית היא הדרך הטובה ביותר לשים סוף למלחמה ולגשר את הפערים בין חמאס לישראל, אך אנו חוששים שגישור זה לוקח יותר מדי זמן". כשנשאל על מחויבות הצדדים לעסקה, ענה: "יש ללחוץ על שני הצדדים, ישראל וחמאס, כדי להגיע לעמק השווה". לפי דיווח ברויטרס, חמאס דרש גם ערבויות כתובות מצד ארה"ב להפסקת אש קבועה, ולנסיגת כוחות צה"ל מרצועת עזה.

בלינקן ואאל ת'אני
בלינקן ואאל ת'אני | צילום: רויטרס
הרס ברצועת עזה
הרס ברצועת עזה | צילום: רויטרס

כמו כן, ב"אל-אח'באר" הלבנוני דווח כי כחלק מדרישות חמאס, בשלב הראשון - ובפרט ביום הראשון - תחול הפסקת אש ונסיגת צה"ל מהרצועה. ביום השלישי תחל נסיגה מהרחובות סלאח א-דין וא-רשיד, ויפורקו כל המתקנים הצבאיים בציר נצרים, במקביל לנסיגה מציר פילדלפי ופינוי סופי של מעבר רפיח - שיושלמו עד היום השביעי: "חמאס ימסור בשלב הראשון 33 חטופים - חיים ומתים. אם ישראל לא תתחייב לנסיגה מלאה עד היום השביעי - שחרור החטופים ייעצר". עוד נמסר כי חמאס מסרב לתנאי מוקדם של מסירת שמות האסירים הפלסטינים שהוא דורש לשחרר - וכן את היעד שאליו ישוחררו - ודורש שסין, רוסיה וטורקיה יהיו ערבות להסכם, בנוסף לארה"ב.

בהכנת הידיעה השתתף רן מאיר