ערבות ארה"ב להסכם הימי תיחתם השבוע: "מחויבות לזכויות ישראל"

גורם מדיני ציין כי המכתב ייחתם בתחילת השבוע ומציד מחויבות ליישום מלא של ההסכם עם לבנון. בחדשות 13 פורסם אמש לראשונה כי ישנו עיכוב בחתימה על ההסכם שיעניק פיצויים לישראל

זמן צפייה: 01:56

בדרך להסכם ימי בין ישראל ולבנון: מכתב הערבויות האמריקני לישראל, שממוען לראש הממשלה יאיר לפיד וחתום בידי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן - סוכם אמש (שישי) וצפוי להיחתם בתחילת השבוע.

המכתב מגדיר את תפקידו של לפיד בהשגת ההסכם ה"אמיץ", לשון המכתב, ומבטא גיבוי חד וברור של ארה"ב לעמדותיה של ישראל בסוגיות הקשורות להסכם הקו הימי, כולל מחויבות העולה במקרים מסויימים על הצהרות מדיניות. כמו כן, ביידן מגדיר את ההסכם כ"הישג היסטורי", וכצעד ראשון לקידום היציבות בין ישראל ללבנון.

לפיד בשיחה עם ביידן
לפיד בשיחה עם ביידן

נשיא ארה"ב כותב במכתב הערבויות כי ארה"ב מחוייבת ליישום מלא של ההסכם לקו הימי, ולזכויות הביטחוניות והכלכליות של ישראל שהוסכמו בו. בנוסף, ארה"ב חוזרת במכתב על המחוייבות שלה לסייע לישראל להגן על עצמה, בכוחות עצמה, ולהרתיע את אויביה - כולל בזירה הימית, וכולל כנגד איום על הנכסים האנרגטיים של ישראל בים או נגד כלי שייט ישראלים.

ארה"ב גם מכירה בקו המצופים כקו הסטטוס קוו, ותתנגד לכל ניסיון לאתגר את הקו הזה, אלא בהסכמת שני הצדדים. בכל מקרה של ניסיון להפר את ההסכם, ארה"ב תעמוד לצד ישראל למנוע את הפרתו. ארה"ב מחוייבת גם לזכויות הכלכליות של ישראל במאגר צידון, וחוזרת על מחויבותה למנוע רווחים של חיזבאללה מהמאגר, בהתאם למשטר הסנקציות האמריקניות.

אסדת הגז כריש
אסדת הגז כריש | צילום: חברת אנרגי'אן

הנשיא ביידן מסיים את המכתב ואומר שהוא מחוייב להמשך חיזוק היחסים כפי שהוגדרו ב"הצהרת ירושלים", שנחתמה ע"י ביידן ולפיד במהלך ביקור ביידן בישראל. הנוסח הסופי של המכתב סוכם אתמול, והמכתב צפוי להיחתם בתחילת השבוע הבא. לצד זאת, תוכן המכתב, כמו מכתבי ערבויות קודמים, אינו פומבי.