מקרון: "לעצור העברת נשק שישמש את ישראל בעזה"; נתניהו: "בושה"

נשיא צרפת קרא לעצור את משלוחי הנשק לישראל "שבהם נעשה שימוש במלחמה בעזה". בריאיון לתחנת הרדיו "France Inter", אמר מקרון: "העדיפות היא לחתור לפתרון מדיני. צרפת לא תספק את הנשק". נתניהו תקף: "הבושה שלכם תהדהד הרבה אחרי שננצח - איתכם או בלעדיכם"

זמן צפייה: 02:07

נשיא צרפת עמנואל מקרון קרא היום (שבת) למדינות העולם להטיל אמברגו ולעצור את משלוחי הנשק לישראל "שבהם נעשה שימוש במלחמה בעזה". בריאיון לתחנת הרדיו "France Inter" בצרפת, אמר מקרון: "אני חושב שהיום, העדיפות היא לחתור לפתרון מדיני, ושנפסיק לספק נשק כדי להוביל את המלחמה בעזה". הוא הדגיש: "צרפת לא תספק אותו".

שעות לאחר מכן, ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לדבריו של מקרון, ותקף: "מדינות שלכאורה מתנגדות לציר הרשע והטרור של איראן קוראות לאמברגו נשק על ישראל. הבושה שלכם תהדהד הרבה אחרי שננצח - איתכם או בלעדיכם".

פעילות צה"ל ברצועת עזה
פעילות צה"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

בתחילת ספטמבר, שר החוץ הבריטי דיוויד לאמי הודיע כי בריטניה תשעה מיידית 30 מתוך 350 רישיונות ייצוא הנשק שלה לישראל, מ"חשש שייעשה שימוש בנשק הזה כדי להפר את החוק הבינלאומי". לדברי לאמי, אין מדובר בסנקציה תמידית: "זה לא אמברגו, אלא צעדים שלא צפויים להשפיע מהותית על ביטחון ישראל".

הוא הדגיש כי ההשעייה לא תשפיע על אספקת רכיבים המיועדים למטוסי קרב מסוג F-35. "בריטניה תמשיך לתמוך בזכותה של ישראל להגנה עצמית, בכפוף לחוק ההומניטרי הבינלאומי", סיכם לאמי. "נמשיך לעבוד עם ישראל כדי להתמודד עם איומי איראן".

שר החוץ של בריטניה דיוויד לאמי, שר החוץ ישראל כ"ץ
שר החוץ של בריטניה דיוויד לאמי, שר החוץ ישראל כ"ץ | צילום: רויטרס

הודעתו של לאמי עוררה חשש בישראל וגררה תגובות זועמות מצד בכירי הדרג המדיני והצבאי. בירושלים חששו כי ההחלטה עלולה  להביא לאפקט "דומינו", שיוביל לפגיעה במשלוחים נוספים וייפגע במעמדה של ישראל בקהילה הבינלאומית.

יממה לאחר ההודעה על הטלת עיצומי הנשק, פורסמו לראשונה בחדשות 13 ציטוטים מהשיחה הקשה בין שר החוץ ישראל כ"ץ למקבילו הבריטי דיוויד לאמי. כ"ץ מחה בפני לאמי ואמר לו: "אנו מאוכזבים עמוקות מההחלטה שלכם. מדובר במסר בעייתי לחמאס שלפיו הלחץ על ישראל עובד. זה יפגע במגעים לשחרור החטופים". שר החוץ הבריטי השיב לכ"ץ: "נאפשר את הורדת המגבלות בהמשך בהתאם לעמידת ישראל בחוק הבינלאומי".