לשכת רה"מ: המתווה יאפשר השבת חטופים בלי לפגוע במטרות המלחמה

בדרך לעסקה? לשכת נתניהו הבהירה מספר עקרונות עליהם ישראל לא תוותר במקרה ותצא לפועל עסקת חטופים מול חמאס, והצהירה: המבצע ברפיח הביא את חמאס לשולחן המו"מ. בפגישה עם צוות המו"מ דרש נתניהו: רק אזרחים עזתים יוכלו לחזור לצפון הרצועה

זמן צפייה: 02:46

ברקע ההתקדמות במגעים לעבר עסקת חטופים, לשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהירה הערב (ראשון) מספר עקרונות עליהם ישראל לא תוותר. תחילה נכתב כי "עמידתו האיתנה של ראש הממשלה נגד הניסיון לעצור את פעולת צה"ל ברפיח היא זו שהביאה את חמאס להיכנס למשא ומתן".

נכתב כי נתניהו "מוסיף לעמוד בתוקף על העקרונות שכבר הוסכמו על ידי ישראל": האפשרות של ישראל לחזור ללחימה על להשגת כל המטרות, מניעת הברחות נשק לחמאס מגבול עזה למצרים, מניעת חזרת אלפי מחבלים חמושים לצפון הרצועה, ומטרה למקסם את מספר החטופים החיים שיוחזרו משבי חמאס.

לסיום נכתב כי "המתווה שהוסכם על ישראל וזכה לברכת הנשיא ביידן יאפשר לישראל להשיב חטופים מבלי לפגוע ביתר מטרות המלחמה".

יחיא סינוואר
יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה | צילום: עבד ר'חים ח'טיב, פלאש 90

במהלך כינוס של נתניהו עם צוות המו"מ מוקדם יותר היום, ראש הממשלה ביקש מהצוות להציב דרישה חדשה במגעים, לפיה חזרה לצפון הרצועה תתאפשר רק לאזרחים עזתים. הדרישה של נתניהו עומדת בניגוד לעמדת חמאס שהוחזרה דרך המתווכות. בכירים במערכת הביטחון טוענים: "ברור שחמאס לא יסכים לדרישה הזו".

בינתיים, בחמאס ממתינים לראות מה הקווים האדומים של ישראל, עליהם לא תהיה מוכנה לוותר. בחמאס מעוניינים להאריך את הפסקת האש במהלך המו"מ בין שלב א' לשלב ב' לתקופה ארוכה יותר, דבר לו ישראל בינתיים מסרבת. ביום רביעי תיערך פגישה מרובעת בקטר, בין נציגי ישראל, ארה"ב, קטר ומצרים.

הפגנות נגד הממשלה ובעד שחרור החטופים
הפגנות נגד הממשלה ובעד שחרור החטופים | צילום: איתי רון, פלאש 90

אתמול בכירים ישראלים המעורים בשיחות שהתקיימו בקטר ביום שישי בנוכחות ראש המוסד דדי ברנע, מסרו לחדשות 13 כי הפגישות היו טובות, וכי נותרו עדיין מספר סוגיות שנמצאות במחלוקת – אך נחשבות לכאלה שניתן לפתור. בתחילת השבוע צפויות לצאת מספר משלחות לקטר ומצרים לשם קידום התהליך.

בין הנושאים השונים שעדיין נמצאים במחלוקת, נמצאת סוגיית הדרך בה יראה המתווה. כלומר, מאיפה צה"ל ייצטרך לסגת בשלב הראשון, ואיך יוכל להבטיח את החזרה ללחימה אם חמאס לא יעמוד בהתחייבויות. זו גם נקודה שהעלה ברנע בשיחות בקטר. בנוסף עדיין נשקלת זהות המחבלים שישוחררו במסגרת העסקה.

במקביל, בארה"ב לא נשארים אדישים למגעים, וראש ה-CIA וויליאם ברנס צפוי לקחת חלק בשבוע הקרוב בשיחות המו"מ, להגיע אליהן - ולהוביל אותן. לפי בכיר אמריקני, ישנה הבנה כי השיחות הנוכחיות מביאות ללא פחות מפריצת דרך בסוגיות משמעותיות, וכי ישנו זיהוי של נכונות להתקדמות אצל שני הצדדים.