הלחץ בקואליציה - והאופטימיות של בלינקן: השלב הקריטי במגעים לעסקה

לקראת טיסתו של נתניהו לארצות הברית, המגעים לעסקת חטופים נמשכים - ובוושינגטון מביעים אופטימיות זהירה. במטרה להפעיל לחץ, גלנט שוקל לקרוא בקרוב למימוש עסקה באופן פומבי. מזכיר המדינה האמריקני: "יש הסכמה כללית על מתווה, אנחנו בישורת האחרונה"

זמן צפייה: 06:43

לנוכח גרירת הרגליים של ראש הממשלה בנימין נתניהו בדרך למימוש מתווה עסקת החטופים הנמצא כעת על השולחן, שר הביטחון יואב גלנט שוקל לפנות לציבור בקולו, במסגרת הצהרה רשמית, כדי להפעיל לחץ ולקדם את מועד חתימת ההסכם. בעת הזו נמשכים המגעים בין ישראל לחמאס, והמו"מ נכנס הערב (שישי) לשלבים קריטיים - בעת בה נרשמת אופטימיות זהירה בממשל ביידן.

גלנט וראשי מערכת הביטחון סבורים כי נוצר בשלב זה חלון הזדמנויות מוגבל המאפשר להחזיר מספר רב של חטופים. עד כה, שר הביטחון הביע את עמדתו בחדרים סגורים, בפני בני משפחות של חטופים וכחלק מנאומים שלא יועדו לנושא. אם יבחר להציג את עמדתו באופן פומבי ובמסגרת נאום ממוקד, הוא צפוי להדגיש כי המתווה שנידון עכשיו, אשר זכה לברכתו של הנשיא ג'ו ביידן, עלול להיות ההזדמנות האחרונה להשיב חטופים חיים.

רה"מ נתניהו והשר גלנט בכנסת
רה"מ נתניהו והשר גלנט בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נאום בעניין עסקת החטופים עשוי להיות יציאתו הפומבית השלישית של שר הביטחון כנגד נתניהו בקדנציה הנוכחית. בחודש מרץ 2023 גלנט הזהיר מקטסטרופה ביטחונית בהצהרה שעוררה את זעמו של ראש הממשלה, שניסה לפטר אותו בתגובה אך חזר בו בעקבות הזעם הציבורי. בפעם השנייה שהביע עמדה המנוגדת למדיניותו של נתניהו, במאי האחרון, שר הביטחון הזהיר משליטה אזרחית של ישראל בעזה.

בעת הזו ישנם מספר גורמים בקואליציה שהביעו את תמיכתם בעסקה, הן באופן ציבורי והן בחדרים הסגורים. עם זאת, השפעת התמיכה הזו מוגבלת - שכן נתניהו נימנע עד עכשיו מלהביא את המתווה להצבעה, ובכך הוא הופך את עמדת השרים התומכים בעסקה לבלתי רלוונטית.

מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, במהלך ביקורו בקטר
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן | צילום: רויטרס

בתוך כך, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בליקן הביע אופטימיות, הודיע כי הושגה הסכמה כללית על מתווה וקבע כי עסקה נמצאת בהישג יד. "אני מאמין שנוכל להגיע להסכם הפסקת אש ושחרור חטופים. תקווה היא דבר טוב אבל צריך לבסס אותה - ויש על מה לבסס אותה", אמר בלינקן, "מה שקרה לאחר הנאום של הנשיא ביידן הוא תמיכה במתווה של הנשיא, כולל מועצת הביטחון של האו"ם".

"ישנה הסכמה על המתווה הכללי של העסקה", הוסיף מזכיר המדינה, "עכשיו נשאר לבצע השלמות לסעיפים מסוימים, חמאס חתם על המתווה הכללי. נשאר רק לסגור את הפרטים האחרונים מכיוון שאנחנו בישורת האחרונה".