בישראל מבהירים: לא שוללים את הדרישות הגרעיניות של סעודיה

הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה עומד במוקד נסיעתו לוושינגטון של השר דרמר, ובכיר ישראלי אומר כי יש לוודא מה רמת הבקרה האמריקנית על תהליך כזה. גורם בממשל ביידן: "זה לא שיהיה פה וטו אבל ישראל לא תופתע, יש לה קול חשוב"

זמן צפייה: 02:14

הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה עומד במוקד נסיעתו לוושינגטון של רון דרמר, השר המקורב ביותר לראש הממשלה בנימין נתניהו, ושם הוא נפגש עם בכירים בממשלה ביידן. השורה התחתונה היא כי ישראל לא שוללת "אור ירוק" מבחינתה לדרישות הסעודיות לגרעין אזרחי וכן להעשרת אורניום. בכיר ישראלי אמר הערב (ראשון) לחדשות 13 כי "ישראל לא שוללת - אבל רוצה תחילה לדעת מהי רמת הבקרה האמריקנית על תהליך כזה, מה רמת המעורבות ומהי תעודות הביטוח הישראליות - ולפי זה להתאים את העמדה הברורה".

עוד הוסיף הבכיר בסביבתו של ראש הממשלה: "היו כמה דיוני עומק בשבועות האחרונים עם מספר גורמים במערכת הביטחון הישראלית, לרבות בוועדה לאנרגיה אטומית". גורם בממשל ביידן איתו שוחחנו בימים האחרונים מתייחס למידת ההשפעה של ישראל באירוע הזה - כמה "האור הירוק" הישראלי הוא בכלל מהותי וכמה השפעה יש לירושלים, והוא אמר כי "לישראל יהיה קול חשוב ומשמעותי גם בעניין הגרעין. חברי הקונגרס ירצו לדעת מה העמדה הישראלית. זה לא שיהיה פה וטו אבל ישראל לא תופתע, יש לה קול חשוב".

השר דרמר, אחת הדמויות הישראליות הכי משמעותיות באירוע הזה, נשאל על הנושא בריאיון לתקשורת הזרה בסוף השבוע והשיב: "צריך לראות מה האלטרנטיבות האחרות של הסעודים - הם יכולים, למשל לפנות לסינים בשביל גרעין אזרחי".

השר רון דרמר
השר רון דרמר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

השאלה בנוגע להעשרת האורניום בסעודיה מובילה גם לביקורת פוליטית על נתניהו. כפי שפרסמנו בשבוע שעבר, ראש האופוזיציה יאיר לפיד החל לתדרך גורמים אמריקנים שהוא לא יתן יד ולא יתמוך בהסכם שכולל העשרת אורניום. גם היום הוא תקף את דבריו של דרמר ואמר: "אפשר להגיע להסכם שמחזק את הביטחון הלאומי שלנו בלי שישראל תהיה חתומה על העשרת אורניום במזרח התיכון". עוד הוא הוסיף: "אמירתו של השר דרמר אינה נכונה עובדתית ומסכנת את בטחון ישראל. המדינה היחידה במזרח התיכון שמעשירה אורניום כחלק מתוכנית גרעין היא איראן".