בישראל מעריכים: הגליית ראשי חמאס מחוץ לעזה - לא על הפרק

ההצעה הקטרית החדשה, הכוללת סעיף של הגליית ראשי חמאס מחוץ לרצועת עזה, הונחה בפני קבינט המלחמה. בדיון עלה כי מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, לא מוכן למהלך - וממשיך להתעקש על תנאי העסקה שהציב. גורם ישראלי בכיר: "סינוואר לא מתקפל כי הוא שומע שאנחנו קרובים לעצור את הלחימה"

זמן צפייה: 05:14

ההצעה הקטרית החדשה למתווה חטופים, אשר כוללת בתוכה סעיפים כגון הגליית ראשי חמאס מחוץ לעזה ונסיגת צה"ל מהרצועה, נידונה אמש בקבינט המלחמה המצומצם. בדיון, נאמר כי "סינוואר לא מוכן להגלייה", וכי הוא ממשיך להתעקש על תנאי העסקה שהציב עד כה. בתוך כך, בישראל מבינים כי הגליית ראשי חמאס אינה על הפרק - כך פורסם הערב (חמישי) במהדורה המרכזית

גורם בכיר המעורה בפרטים אמר: "אם יחיא סינוואר היה חושב שישראל אכן עומדת להמשיך בלחימה להרבה מאוד זמן, יכול מאוד להיות שהוא היה מתגמש בדרישתו שכל עסקת חטופים תיכרך בסיום הלחימה - אך הוא ממשיך לשמוע מהתקשורת הישראלית ומהפוליטיקאים הישראלים כי ישראל עומדת לעצור את הלחימה ברצועה בקרוב. בעיניו, הוא 'רק צריך להחזיק עוד קצת זמן' עד שזה יקרה - ולכן הוא ממשיך להתעקש על הפסקת הלחימה".

על-כן, מבחינת חמאס ובראשו סינוואר, כל עסקת חטופים תיכרך בהפסקת הלחימה בעזה. כלומר, הקשר בין הפסקת הלחימה לבין עסקת חטופים - לא צפוי להיות מנותק. המסקנה: ייתכנו שני תרחישים - לא תהיה עסקת חטופים כי ישראל תמשיך להילחם, או שתצא לפועל עסקת חטופים - וישראל תצטרך להבטיח בצורה כלשהי את הפסקת הלחימה כתנאי לכך.

יחיא סנוואר מנהיג חמאס
יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה | צילום: רויטרס

הקונספט שהוצג על-ידי חלק מהשרים בדיון הוא שהובטח לציבור הישראלי שהאיום מרצועת עזה יוסר, וכי אם ישראל תצא מהרצועה - הוא עשוי לחזור. לפיהם, כל עוד ישראל תישאר בעזה, לא יהיה איום על תושבי הדרום, ויהיה אפשר להתפנות גם לעיסוק באיום חיזבאללה מצפון. בשל כך, לשיטתם, אם העסקה הקטרית תתקבל והלחימה תיעצר - ישראל תפסיד במלחמה.

דיון קבינט המלחמה במפקדת פיקוד המרכז
דיון קבינט המלחמה במפקדת פיקוד המרכז | צילום: קובי גדעון / לע"מ

על-פי מקורות המקורבים לגורמים בדוחא, קטר גיבשה הצעה לעסקת חטופים נוספת שהונחה אמש בפני קבינט המלחמה. לפי ההצעה, שפרטיה נחשפו על-ידי רביב דרוקר בחדשות 13, ראשי חמאס יוגלו משטח רצועת עזה, כלל החטופים ישוחררו מהשבי בשלבים - וצה"ל ייסוג מהרצועה. בהצהרתו, השר בני גנץ אמר: "הדבר החשוב ביותר הוא השבת החטופים. יש לכך קדימות על כל מהלך בלחימה. אין ערוץ שלא עובדים בו כדי להשיב אותם".