הפרשן המקורב לביידן: "נתניהו עשוי להסלים את המלחמה כדי לסייע לטראמפ"

תומאס פרידמן, הפרשן הבכיר של "ניו יורק טיימס" ומקורבו של נשיא ארה"ב, פרסם טור חריף נגד ראש הממשלה, בו הוא טוען כי נתניהו עשוי להסלים את המלחמה ברצועת עזה - על מנת לסייע למועמד הרפובליקני להיבחר בבחירות הקרובות לנשיאות. "לנתניהו יש אינטרס אחד - הישרדות פוליטית מיידית משלו, גם אם היא מערערת את הישרדותה ארוכת הטווח של ישראל"

זמן צפייה: 01:43

תומאס פרידמן, פרשן "ניו יורק טיימס" ומקורבו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, פרסם היום (רביעי) טור חריף נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, בו טען כי נתניהו עשוי להסלים את המלחמה ברצועת עזה - על מנת לסייע למועמד הרפובליקני דונלד טראמפ לנצח בבחירות לנשיאות שייערכו בנובמבר.

"אם הנשיא ביידן וסגנית הנשיא קמלה האריס היו זקוקים לתזכורת כלשהי שבנימין נתניהו אינו חבר שלהם, לא ידיד אמריקה, ובעיקר לא ידידם של החטופים הישראלים בעזה - רצח שש נפשות ישראליות בידי חמאס בזמן שנתניהו גרר את המשא ומתן צריך להפוך את זה לברור כשמש", כתב מקורבו של ביידן. "לנתניהו יש אינטרס אחד - הישרדות פוליטית מיידית משלו, גם אם היא מערערת את הישרדותה ארוכת הטווח של ישראל".

פרידמן הזהיר את המועמדת הדמוקרטית לנשיאות: "אין ספק שרצונו של נתניהו לשרוד פוליטית יוביל אותו לעשות דברים בחודשיים הקרובים שעלולים לפגוע קשות בסיכויי הבחירות שלך - ולחזק את סיכוייו של דונלד טראמפ". הוא המשיך ופנה לביידן: "בבקשה, אדוני הנשיא, תגיד לי שנתניהו לא עשה ממך טיפש. ניהלתם איתו שיחות חוזרות ונשנות, כשלאחרי כל אחת מהן היו לכם תחזיות אופטימיות לגבי הפסקת אש קרובה בעזה - ואז הוא אמר ל'בייס' שלו משהו אחר".

סגנית הנשיא קמלה האריס
קמלה האריס | צילום: רויטרס

"נתניהו יודע שהאריס בבעיה", כתב פרידמן. "הוא יודע שאם ימשיך במלחמה בעזה עד ל'ניצחון מוחלט', עם יותר נפגעים אזרחיים בעזה, הוא יאלץ את המועמדת הדמוקרטית למתוח עליו ביקורת פומבית ולאבד קולות יהודים, או לשמור על דממה - ולהפסיד קולות ערביים ומוסלמים אמריקנים במדינות מפתח כמו מישיגן".

"בהתבסס על דיווחיי ואבחנותיי מצפייה בנתניהו במשך השנים, לא אתפלא אם הוא אכן יסלים את המלחמה בעזה מעכשיו ועד ליום הבחירות לנשיאות בנובמבר, כדי להקשות על הדמוקרטים", הוסיף. "אני מאמין שראש הממשלה עשוי לעשות זאת משום שהוא רוצה שטראמפ ינצח, והוא רוצה להיות מסוגל להגיד לטראמפ - 'עזרתי לך לנצח'".

צה"ל עזה לוחמים פעילות כוחות גבעתי ברפיח
פעילות כוחות חטיבת גבעתי ברפיח | צילום: דובר צה"ל

הפרשן הבכיר המשיך: "ואז, אם טראמפ ינצח, לא אהיה מופתע אם ביבי יכריז ש'הניצחון המוחלט' שלו בעזה הושג, יסכים לאיזו הפסקת אש כדי להחזיר את החטופים שעדיין בחיים, ימלמל כמה מילים על הקמת המדינה הפלסטינית בעתיד הרחוק כדי לקבל את עסקת הנורמליזציה עם סעודיה, ויאמר לשותפיו הקיצוניים בקואליציה 'ללכת לאיבוד' בזמן שהוא רץ להיבחרות מחדש בלעדיהם. סביר להניח שבתרחיש כזה, המצע שלו יהיה - 'הבאתי ניצחון מוחלט בעזה, ויחד עם טראמפ יצרתי פתח היסטורי בין ישראל לסעודיה'".

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

כמו כן, הפרשן הבכיר התייחס להתנהלותו של ראש הממשלה במהלך המו"מ, ועקץ: "נתניהו הוא אחת הסיבות לכך שטבעתי את הכלל הבא בנוגע למזרח התיכון - בוושינגטון, גורמים רשמיים אומרים לך את האמת בפרטיות ומשקרים בפומבי. במזרח התיכון גורמים רשמיים משקרים לך בפרטיות - ואומרים את האמת בפומבי. לעולם אל תסמוך על מה שאומרים לך בפרטיות - במיוחד נתניהו. הקשיבו רק למה שהם אומרים בפומבי לאנשים שלהם בשפות שלהם".