בדרך הביתה: שוחררה הישראלית שנעצרה בבלארוס

מאיה רייטן סטול, עורכת הדין שנעצרה בנמל התעופה במינסק בתחילת נובמבר לאחר שבתיקה נמצאו 2.5 גרם של קנאביס שהיא מחזיקה ברישיון רפואי, הוחזקה במעצר כמעט חודשיים - וכעת לאחר שהוסכם על שחרורה היא עושה את דרכה בחזרה לישראל. אחיה לחדשות 13: "הטובים ניצחו"

זמן צפייה: 00:27

אחרי חודשיים בכלא הבלארוסי: מאיה רייטן-סטול, עורכת הדין הישראלית שנעצרה בבלארוס בתחילת נובמבר שוחררה הערב (חמישי) מהכלא, והיא עושה את דרכה בחזרה לישראל. רייטן-סטול נעצרה בנמל התעופה במינסק לאחר שבתיקה נמצאו 2.5 גרם של קנאביס שהיא מחזיקה ברישיון רפואי, והוחזקה במעצר במשך כמעט חודשיים.

קובי, אחיה של מאיה, אמר לחדשות 13 בתגובה לשחרורה: "אנחנו במטוס כרגע ועוד רגע ממריאים ועד שזה לא יקרה אני לא אהיה רגוע. הרגשה עילאית להחזיר את מאיה הביתה ובעיקר שהטוב ניצח. תודה לשר האוצר ליברמן ולנשיא הרצוג".

שר החוץ יאיר לפיד כתב בחשבון הטוויטר שלו: "לאחר מאמצים משותפים של נשיא המדינה, שר האוצר ואנשי משרד החוץ, עו"ד מאיה רייטן שוחררה ממעצר בבלרוס והיא עושה את דרכה לארץ עם אחיה. תודה מיוחדת לנשיא המדינה על מאמציו ופועלו להשבתה של מאיה לישראל".

עו"ד שרון נהרי, שנשכר מטעם המשפחה, מסר: "היום הסתיים מאבק ארוך ומתיש לשחרורה של עו"ד מאיה רייטן וחזרתה ארצה לחיק משפחתה. הוגש כנגדה כתב אישום, בגין ביצוע עבירות שמדינת בלארוס רואה בהן כחמורות".

"במשך חודשיים קדחתניים של עבודה קשה סביב השעון", הוסיף נהרי, "בשיתוף עם עו"ד מקומי, קולגה מהאיגוד הארופאי לעורכי דין, למרות המצב המשפטי המורכב ולאחר מאבק משפטי, בשילוב התערבות דיפלומטית, למרות דרישת הפרקליטות לעונש מאסר בפועל של מספר שנים, מאיה שוחררה. ברצוני להודות ולברך את כל הגורמים שסייעו בעניין, נשיא המדינה, גורמים בממשלה ובכנסת ישראל, גורמים בבלארוס ולראש לשכת עורכי הדין בישראל".

עו''ד שרון נהרי שייצג את מאיה רייטן-סטול
עו''ד שרון נהרי שייצג את מאיה רייטן-סטול

"חלפו 30 ימים מיום מעצרי ואני עדיין כאן כלואה בתא בגודל 12 מטרים עם שלוש בנות נוספות שדוברות רוסית בלבד", כתבה רייטן-סטול במכתב לרשויות בישראל בתחילת דצמבר, בבקשה לסייע לה להשתחרר, "במשך כל היום אני בתא למעט שעה ורבע בחוץ בקור. כל יום מקבלת זריקות לרגל לכאבים הכרוניים שיש לי שלא ממש עוזרות ובלי התרופות שלי מהארץ, סובלת מתחלואות רבות".

מיה רייטן-סטול לאחר שחרורה מהמעצר בבלארוס
מיה רייטן-סטול לאחר שחרורה מהמעצר בבלארוס

"אני סובלת פה", היא הוסיפה במכתבה, "עוברת ייסורי תופת, מוטרפת מדאגות לילדיי, להוריי האהובים שאינם צעירים, לדליה קרן, למשרד שלי מעצם אחריותי ללקוחותיי. אהבתי את מינסק וביקרתי כאן כמה פעמים בחודשיים האחרונים לרגל עבודה עד ההחלטה ההזויה לעצור אותי".

עו''ד מאיה רייטן-סטול, הישראלית שנעצרה בבלארוס
עו''ד מאיה רייטן-סטול, הישראלית שנעצרה בבלארוס | צילום: באדיבות המשפחה

במכתב סיפרה רייטן-סטול על התנאים הקשים במעצר: "כל יום פה משול לשנה שלמה שחולפת עבורי. האוכל פה לא כשר ואני לא נוגעת בו. השפה האנגלית אינה מדוברת פה ואני לבד נמקה בבית המעצר. מלבד אלה, עצם העובדה שאני עצורה פוגעת בכבודי, בנפשי ובתשובות לשאלות מתבקשות רבות בנסיבותיי אין. בריאותי נגמרת. אני לא יכולה יותר להמשיך להיות פה ולא אחזיק מעמד עוד הרבה זמן".