בחמאס "לא מסרבים" להגיע לפסגה; קהיר: "תפריכו את טענות ישראל"

גורמים בחמאס אמרו כי על המתווכות "להגביר את הלחץ על ישראל". דיווח: מצרים לוחצת על חמאס להשתתף בפסגה "כדי להפריך את הטענות" שלפיהן ארגון הטרור מסרב להסכם. על סינוואר: "העביר מסרים באחרונה, רק בכירים יודעים איפה הוא"

זמן צפייה: 01:32

גורמים בחמאס אמרו היום (שלישי) כי בארגון הטרור "לא מסרבים" להגיע לפסגה בקטר ביום חמישי, שתעסוק בהפסקת אש ועסקת חטופים. עם זאת, בחמאס דורשים מהמתווכות "להגביר את הלחץ על ישראל, כדי שניתן יהיה להתקדם במתווה ביידן". כך דווח בעיתון "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון. הגורמים הוסיפו כי לשיטת חמאס, "המצב הנוכחי אינו מצריך סבב משא ומתן חדש - וכי מה שנדרש כעת מעשית על מנת להתקדם לקראת הסכם הוא קבלת מה שהתנועה הסכימה עליו לאחרונה, ושישראל דחתה".

במקביל, דווח ב"אל אח'באר" הלבנוני כי במצרים מנסים לשכנע את חמאס חמאס להשתתף בפסגה "כדי להפריך את טענות ישראל" על כך שארגון הטרור מסרב להגיע להסכם. גורם בקהיר אמר כי הפסגה היא בבחינת "אוויר לנשימה וההזדמנות לעבוד על הארכת ההפוגה".

הדיווחים הללו מגיעים ברקע הקשיים שהערים חמאס שלשום, כשדרש מקהיר ודוחא שמתווה ביידן יובא "ללא שינויים ותוספות" כתנאי להשתתפות ארגון הטרור בפסגה. בשלב זה נותרו כמה סוגיות פתוחות בדרך לעסקה: ישראל וחמאס לא הגיעו להסכמות בנוגע לנושאים מרכזיים, בהם חזרת עזתים לצפון הרצועה, השליטה בציר פילדלפי ובמעבר רפיח - וכן מספר החטופים שישוחררו וזהות האסירים הפלסטינים שישוחררו במסגרת העסקה.

מפגינים למען החטופים בתל אביב
מפגינים למען החטופים בתל אביב | צילום: רויטרס

כמו כן, אותם גורמים התייחסו למינויו של יחיא סינוואר לראש הלשכה המדינית של חמאס לאחר החיסול של איסמאעיל הנייה - ואמרו כי "רק אנשים מהימנים יודעים היכן נמצא סינוואר. הם משמשים כחוליה מקשרת בינו לבין יתר הנהגת חמאס". גורם בכיר בארגון הטרור חשף כי סינוואר הצליח לקיים שיחות טלפון "לאחר שננקטו אמצעי ביטחון מיוחדים".

עוד הוסיף המקור כי סינוואר "העביר הוראות פעם בשבועיים ולפעמים פעם בחודש לבכירים בחמאס", לעתים גם בכתב יד עם חתימתו.

יחיא סינוואר, אסמאעיל הנייה, חמאס, עזה
הנהגת חמאס | צילום: רויטרס

שלשום, בשיחה עם חדשות 13, הדגיש בכיר ביטחוני את חשיבות הפסגה הקרובה, וסימן אותה כנקודת זמן גורלית. "זו ההזדמנות האחרונה להגיע להסכם ולהחזיר את החטופים בחיים", הבהיר - והוסיף: "חלון ההזדמנויות קריטי לשחרור החטופים. המתווכות מאבדות עניין וארצות הברית נכנסת לבחירות". עם זאת, חרף הדחיפות והלחצים מצד וושינגטון, קהיר ודוחא - ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בשיחות סגורות: "אין לי אמון בצוות המו"מ שיביא עסקה טובה".

ברקע ההמתנה הדרוכה למתקפת הציר האיראני, מנהיגי בריטניה, גרמניה וצרפת הזהירו את איראן ממתקפה נגד ישראל שתביא להסלמה ותסכן את המגעים להפסקת אש ועסקת חטופים. הלחץ הבינלאומי למנוע סיכול של עסקה אפשרית, הופנה גם כלפי חיזבאללה מהעולם הערבי, כך לפי דיווח בערוץ "אל-ג'דיד" הלבנוני. מדינות ערביות פנו לחיזבאללה וביקשו מהארגון לדחות את התגובה על חיסול "רמטכ"ל" הארגון, פואד שוכר, לאחרי 15 באוגוסט - בכדי לא לסכן את הפסגה שנוגעת להפסקת אש בין ישראל לחמאס.