בלינקן: "הסיוע לישראל הוא קדוש; מכבדים את תוצאות הבחירות"

בנאום שנשא מזכיר המדינה האמריקני בוועידה הלאומית של ג'יי סטריט הוא התייחס לממשלה הנכנסת ואמר: "נמשיך להשמיע את דעתנו לשוויון זכויות ובעד הקהילה הגאה, נתנגד לכל פעולה שתפגע בפתרון שתי המדינות". על סוגיית הגרעין האיראני אמר בלינקן: "מעדיפים מו"מ - אבל אם זה לא ילך כל האופציות על השולחן"

מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן
מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן | צילום: רויטרס

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נאם הערב (ראשון) בוועידה הלאומית של J-Street, בית פוליטי של אמריקנים ציונים, ותומכי שלום המובילים לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני במסגרת פתרון של שתי מדינות לשני עמים. בנואמו דיבר בלינקן על הקשר החזק בין ישראל לארה"ב, על המחויבות האמריקנים לפתרון שתי המדינות, וכל על שיחות הגרעין עם איראן: "כל האופציות על השולחן".

מזכיר המדינה ציין כי "הסיוע הביטחוני שלנו לישראל הוא קדוש", והזכיר את חבילות הסיוע האמריקניות לישראל וכן את הפיתוח המשותף של מערכת כיפת ברזל. בלינקן התייחס לממשלת נתניהו המתגבשת בימים אלו ואמר כי הממשל "מכבד את תוצאות הבחירות בישראל, מקווים שנתניהו אכן יקים ממשלה שתשרת את כל אזרחיה", והוסיף: "נמשיך להשמיע את דעתנו לשוויון זכויות ובעד הקהילה הגאה. נתנגד לכל פעולה שתפגע בפתרון שתי המדינות כגון התנחלויות, הסתה, שינוי הסטטוס קוו ועוד".

הנשיא הרצוג ואנתוני בלינקן
הנשיא הרצוג ואנתוני בלינקן | צילום: רויטרס

בלינקן הדגיש בנאומו כי ארה"ב תמשיך להאמין בפתרון שתי המדינות לשני העמים "פשוט כי הוא פרגמטי, אנחנו מאמינים בקווי 67'- אנו מאמינים שזו הדרך הטובה ביותר שבה ישראלים ופלסטינים יוכלו לחיות בשלום יחדיו. וכמובן זה קריטי לשמר את זהותה של ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית". עוד הוסיף בלינקן כי "שום שלום לא יהיה יציב ועמיד מבלי שישראל תהיה חזקה".

"ארה"ב תמשיך להכיר בירושלים כבירתה של ישראל", אמר מזכיר המדינה וציין כי כך גם אמר הנשיא ג'ו ביידן בביקורו האחרון בישראל, "החזון הלאומי שלנו הוא שפלסטינים ולישראלים תהיה עיר שהיא עבור שניהם. נורמליזציה בין ישראל למדינות ערב לא מחליפה שלום בין ישראל לפלסטינים - כל מה שמרחיק אותנו מפתרון שתי המדינות לשני העמים - פוגע בביטחון ישראל. הסיכוי הוא כרגע נמוך, אבל ממשיכים לדבר על התקווה", כך בלינקן.

נתניהו, בלינקן
ראש הממשלה נתניהו ומזכיר המדינה בלינקן | צילום: חיים צח/ לע''מ

בנוסף, מזכיר המדינה ציין בנאומו את הסיוע לפלסטינים, כאשר פירט כיצד הממשל האמריקני "מסייע לפלסטינים בתקציב של 890$ מיליון למשבר המזון והמים, ובנוסף הקונגרס עתיד להוסיף 100$ מיליון עבור הבריאות. אנו תומכים בעסקים קטנים, נעלה את היכולת של הפלסטינים להפיק אנרגיה מתחדשת שתשפר את חופש התנועה עבור האנשים ועבור הסחורה".

בלינקן ביקש לפנות לממשלה הישראלית הנכנסת ואמר: "תשמעו את המצוקה של הפלסטינים האזרחים עצמם בקו ראשון, על האתגרים שלהם והתסכול. אנחנו מעודדים את הממשלה הישראלית לנסח רפורמה למדיניות מול הפלסטינים שתשפר את חייהם. אנחנו נתייחס לממשלה החדשה ע"פ המדיניות ולא לפי אנשיה".

Whatsapp Image 2022 03 27 At 1
ראש הממשלה יאיר לפיד ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן | צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

בתוך כך, פנה בלינקן גם לרשות הפלסטינית ואמר: "גם הפלסטינים צריכים לייצר רפורמה בעלת משמעות במדיניות שלהם. חלק מהתסכול של העם נובע מחוסר המשילות של הפלסטינים והשחיתות השלטונית. כפי שאנחנו מאמינים שלישראל יש את האחריות לדחוף לקידום שלום מתמשך כך אנו מצפים מהרשות להפגין רצון".

לבסוף, מזכיר המדינה האמריקני התייחס לאיום האיראני ואמר כי ממשל ביידן "עדיין מעדיף משא ומתן עם איראן על חזרה להסכם הגרעין. אבל אם זה לא ילך כל האופציות על השולחן למנוע מאיראן נשק גרעיני".