גלנט הציג לארה"ב שאלות ממערכת הביטחון על הגרעין הסעודי

שר הביטחון נפגש עם שליח הממשל האמריקני למזרח התיכון, ברט מקגורק, ועם עוזרת שר החוץ האמריקני, ברברה ליף. ברקע דרישת סעודיה להעשיר אורניום, אמר גלנט למקגורק כי "יש צורך לשמר את היתרון האיכותי של ישראל במזרח התיכון". הוא העביר שורת שאלות לממשל ביידן בנוגע לגרעין הסעודי

זמן צפייה: 01:38

שר הביטחון יואב גלנט נפגש היום (רביעי) עם שליח הממשל האמריקני למזרח התיכון, ברט מקגורק, ועם עוזרת שר החוץ האמריקני, ברברה ליף. ברקע דרישת סעודיה להעשיר אורניום, אמר גלנט למקגרוק כי "יש צורך לשמר את היתרון האיכותי של ישראל במזרח התיכון". בנוסף, שר הביטחון הודה למקגורק על מאמציו למול מדינות ערב לשם נרמול היחסים עם ישראל. כמו כן, גלנט הגיע לפגישה עם האמריקנים כשהוא מצויד ברשימה של שאלות או הבהרות שישראל מבקשת מארצות הברית בעניין המגעים מול הסעודים. בין היתר, ישראל רוצה לדעת מה הכוונות האמריקניות בעניין הדרישה הסעודית להעשרת אורניום.

במהלך פגישתו עם יועצו של הנשיא ביידן לענייני המזרח התיכון, גלנט הציג שורה של "שאלות מקצועיות" שגובשה על-ידי ראשי מערכת הביטחון לפני נסיעתו לארה"ב - הקשורה לסוגיות הביטחוניות בהסכם עם סעודיה: הדרישה להעשרת אורניום על אדמת סעודיה, ומרכיבים נוספים (מערכות נשק ואמל"ח מתקדם) שעלולים לפגוע ביתרון האיכותי של ישראל באזור.

בישראל מעוניינים להבין מה העמדה האמריקנית ביחס לכל אחת מהדרישות הביטחוניות של הסעודים, ומבהירים כי הדבר ישפיע באופן מהותי גם על דעת הקהל הישראלית ביחס להסכם עתידי. בפגישה עם גלנט לא נמסרו תשובות מהצד האמריקני לסוגיות השונות, אך ממשל ביידן עתיד למסור לישראל בהמשך תשובות מפורטות לכל אחד מהקשיים שהועלו.

גלנט ומקגרוק
גלנט ומקגרוק | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

מטעמו של גלנט נמסר עוד כי "שר הביטחון סקר בפני עמיתיו את הפעולות האיראניות המערערות את היציבות האזורית במזרח התיכון. השר גלנט הדגיש בפני השליח מקגרוק כי ישראל תדע כיצד להגן על עצמה בכוחות עצמה כנגד כל איום וניסיון פגיעה באזרחיה. בפגישתו עם עוזרת מזכיר המדינה ברברה ליף, שר הביטחון סקר את פעולות צה"ל ביהודה ושומרון נגד גורמי הטרור, וציין כי איראן פועלת גם בזירה זו להעברת כספים והברחת אמצעי לחימה לשם ביצוע פיגועים".

עוד נמסר: "השר גלנט הדגיש כי מערכת הביטחון תמשיך ותפעל ביד קשה כנגד פעילי הטרור תוך בידודם מהאוכלוסייה האזרחית. שר הביטחון הביע את הערכתו על הגיבוי הפומבי שנתן הממשל האמריקני לפעולות מערכת הביטחון נגד גורמי הטרור ביהודה ושומרון".