האריס לפני הפגישה עם גנץ: "להגיע להפסקת אש מיד"

האריס, שתיפגש עם גנץ, אמרה אמש בנאום באלבמה: "המראות מעזה קשים. אנשים גוועים ברעב. יש דיווחים על משפחות שאוכלות עלים או מזון לבעלי חיים, נשים שיולדות תינוקות עם תזונה לקויה או ללא טיפול רפואי וילדים שמתים מתת-תזונה והתייבשות. יש הסכם על השולחן. חמאס צריך להסכים. בואו נשיג הפסקת אש, נאחד את בני הערובה עם משפחותיהם ונספק הקלה מיידית לתושבי עזה"

זמן צפייה: 02:47

סגנית נשיא ארצות הברית, קמלה האריס, אמרה אמש (ראשון) בנאום באלבמה כי "יש להגיע מיד להפסקת אש, חמאס צריך להסכים לעסקה. המראות מעזה קשים. אנשים גוועים ברעב. יש דיווחים על משפחות שאוכלות עלים או מזון לבעלי חיים, נשים שיולדות תינוקות עם תזונה לקויה או ללא טיפול רפואי וילדים שמתים מתת-תזונה והתייבשות. כפי שאמרתי פעמים רבות - יותר מדי פלסטינים חפים מפשע נהרגים". עוד אמרה: "יש הסכם על השולחן. חמאס צריך להסכים. בואו נשיג הפסקת אש, נאחד את בני הערובה עם משפחותיהם ונספק הקלה מיידית לתושבי עזה. ממשלת ישראל חייבת לעשות יותר כדי להגדיל משמעותית את זרימת הסיוע. אין תירוצים". היום צפויה האריס להיפגש עם השר בני גנץ בביקורו בוושינגטון.

גנץ המריא לארה"ב לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו טען כי הביקור לא תואם עמו. בעקבות זאת, כפי שפורסם לראשונה בחדשות 13, נתניהו הנחה את שגרירות ישראל בוושינגטון שלא לטפל בביקורו של גנץ בארה"ב. ההנחיה של נתניהו מגיעה לאחר שלא אישר את הנסיעה של גנץ, ובסביבתו טענו כי הוא "לא עדכן מראש" על אודותיה. מנגד, גנץ אמר כי הודיע על כוונותיו ביום שישי כדי לתאם מסרים - וכי הוא יטוס בכל אופן.

בעקבות הנחיית ראש הממשלה, שגריר ישראל בוושינגטון מייק הרצוג לא ישתתף בפגישותיו של גנץ עם בכירי ממשל ביידן, ובראשם כאמור סגנית הנשיא קמלה האריס. במהלך ביקורו, יו"ר המחנה הממלכתי צפוי להיפגש גם עם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן ועם חברי קונגרס מהמפלגה הרפובליקנית והדמוקרטית ובכירים בשדולת איפא"ק.

בני גנץ ובנימין נתניהו
בני גנץ ובנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

מקורבו של גנץ, השר חילי טרופר, הגיב: "הרבה רעש, אך אמת פשוטה - גנץ טס לארצות הברית לפגישות חשובות, משום שישראל במלחמה והקשר עם ארצות הברית אסטרטגי עבור ישראל ועבור הניצחון המלחמה. אכן יש ראש ממשלה אחד לישראל ואכן יש ממשלה אחת, אך יש לנו גם ישראל אחת וכל מי שיכול להירתם לטובת הצלחה במלחמה חייב להירתם". בהמשך, עקץ את נתניהו כשטען: "כעת זמן לדחוק את האגו הצידה, להניח חישובים פוליטיים בצד, ולהתרכז בשותפות לטובת מדינת ישראל".