בדרך למשבר? בישראל מנסים לסכל את "משט המרמרה 2" בשבוע הבא

פרסום ראשון: המשט מתוכנן לצאת בשבוע הבא, ובישראל נערכים להגעת שלוש ספינות סיוע לעזה מטורקיה - שעליהן כ-1,200 משתתפים, בהם חברי פרלמנט ודמויות מוכרות מטורקיה. בצה"ל נערכים כדי למנוע השתלטות לוחמים על הסיפון

זמן צפייה: 01:53

בדרך למשבר בינלאומי? בישראל נערכים ל"משט המרמרה 2" שצפוי לצאת מטורקיה כבר ביום שני בשבוע הבא - עם סיוע לרצועת עזה. בינתיים, בירושלים נערכים ביתר שאת כדי למנוע את המשט, ובמהדורה המרכזית פורסם הערב (שלישי) לראשונה כי גורמים בכירים במערכת הביטחון עומדים בקשר עם גורמים באנקרה בניסיון למנוע את יציאת המשט.

לפי שעה נערכים בישראל להגעת שלוש ספינות סיוע לעזה: שתי ספינות נוסעים וספינת משא. על הספינות, לפי המידע שבידי ישראל, צפויים להיות כ-1,200 משתתפים, בהם עיתונאים, חברי פרלמנט ודמויות מוכרות מטורקיה. ישראל לא יכולה לאפשר את הכנסת הסיוע ללא בקרה, ולכן מתנהלים דיונים בצה"ל ובמשרד החוץ בשאלה כיצד למנוע את האירוע מלכתחילה.

במשרד החוץ פנו באחרונה למדינות שונות בבקשה שיתערבו בעניין, וישראל פנתה גם לארצות הברית ובריטניה - שהעבירו מסר לטורקים.

המאבי מרמרה עוגנת בטורקיה
המאבי מרמרה עוגנת בטורקיה (ארכיון) | צילום: רויטרס

כזכור, משט המרמרה בשנת 2010 גרם למשבר משמעותי ביחסי ישראל וטורקיה, לאחר שלוחמי שייטת 13 השתלטו על הספינות ונתקלו בהתנגדות שהובילה לעימות אלים. חלק מהנוסעים תקפו את הלוחמים, שפתחו באש והרגו 9 מנוסעי אחת הספינות. 20 נוספים נפצעו, ובנוסף נפצעו 10 חיילי צה"ל, בהם שניים באורח קשה. בשנת 2016 הכריזו ישראל וטורקיה על הסכם פיוס, במסגרתו שילמה ישראל פיצויים לנוסעי המרמרה.