ר"מ בריטניה לנתניהו: "חשוב לשמור על הערכים הדמוקרטיים ברפורמה"

בהודעה שהוציאה לשכתו של סונאק לאחר פגישתו עם ראש הממשלה נתניהו נכתב כי השניים שוחחו בנושא אתגרי הביטחון, בהם הגרעין האיראני, הפלישה הרוסית לאוקראינה וגם הצתיחות הביטחונית בישראל. סונאק הביע גם את חששו מהשינויים במערכת המשפט הישראלית

זמן צפייה: 03:23

בהודעה שהוציאה לשכת ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק לאחר פגישתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו היום (שישי) נכתב כי סונאק הדגיש בפני נתניהו "את החשיבות של שמירה על הערכים הדמוקרטיים העומדים בבסיס מערכת היחסים בינינו, לרבות ברפורמות המשפטיות המוצעות בישראל".

עוד הוסיפו בלשכתו של סונאק כי "המנהיגים דנו באתגרי ביטחון והגנה משותפים, כולל הפלישה הבלתי חוקית של רוסיה לאוקראינה והאיום שמציבה איראן על היציבות האזורית". בנוגע לאיראן, נטען בהודעה, הם דנו "בדאגה המשמעותית של בריטניה וישראל מהפעילות מערערת היציבות של איראן", והסכימו ששתי הממשלות ימשיכו לעבוד בשיתוף פעולה הדוק כדי לדחוק את התוקפנות ולנהל את הסיכון של הפצת גרעין.

רה''מ נתניהו וראש ממשלת בריטניה רישי סונאק בדאונינג 10
רה''מ נתניהו וראש ממשלת בריטניה רישי סונאק בדאונינג 10 | צילום: אבי אוחיון / לע''מ

ראש הממשלה הבריטי גם הביע סולידריות עם ישראל לנוכח פיגועי הטרור בחודשים האחרונים. "בריטניה תמיד תעמוד לצד ישראל ויכולתה להגן על עצמה", הוסיפו מטעם לשכתו של סונאק.

כזכור, ראש הממשלה נתניהו נחת הבוקר לביקור מדיני בלונדון, לטובת פגישה עם סונאק, אך מסיבה לא ברורה - בשעות האחרונות הבריטים החליטו לוותר על "פוטו-אפ" ודברי הפתיחה של המנהיגים לתקשורת, כמו גם את הכנסת כתבים לחלק קצר מתחילת הפגישה, כמקובל בדאונינג 10. כ-250 מפגינים עם דגלי ישראל המתינו לנתניהו מול מעון ראש ממשלת בריטניה, ומחו נגד הרפורמה המשפטית.

הפגנה נגד נתניהו מול מעון ראש ממשלת בריטניה בדאונינג 10
הפגנה נגד נתניהו מול מעון ראש ממשלת בריטניה בדאונינג 10

לשכת ראש הממשלה ניסתה לפעול לשנות את ההחלטה הבריטית. סיבת ההחלטה לא נמסרה, אך המהלך מגיע ברקע התוכנית לשינוי מערכת המשפט בישראל, והדרישה בבריטניה, גם בקרב הקהילה היהודית, שראש הממשלה יאמר משהו פומבי בנושא.

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתום הפגישה כי נתניהו הודה לסונאק על עמדתה הנחושה של מדינתו בסוגיית הגרעין האיראני, וציין כי על המעצמות להגביר את ההרתעה והלחץ על איראן. כמו כן נמסר כי שני המנהיגים דנו בהעמקת שיתופי הפעולה האסטרטגיים בתחומים ביטחוניים, מודיעיניים וכלכליים. במסגרת זו, סוכם על כינון דיאלוג אסטרטגי בראשות היועצים לביטחון לאומי.

רה''מ נתניהו וראש ממשלת בריטניה רישי סונאק בדאונינג 10
רה''מ נתניהו וראש ממשלת בריטניה רישי סונאק בדאונינג 10 | צילום: אבי אוחיון / לע''מ