הערכה בישראל: החילוץ עשוי ללחוץ את חמאס לחזור לשולחן המו"מ

לאחר חילוץ ארבעת החטופים מרצועת עזה, בישראל מעריכים כי מוקדם לדעת כיצד יבחר לפעול ארגון הטרור בעניין עסקת החטופים. בארה"ב ממשיכים להבהיר כי הם מעוניינים בגיבוש עסקה, וגם מצרים מקווה שתוכל לנצל את הפעולה כדי ללחוץ את חמאס. עם זאת, נראה כי סינוואר עדיין לא להוט להגיע להסכמים

זמן צפייה: 02:05

לאחר המבצע ההירואי לחילוץ החטופים נועה ארגמני, אלמוג מאיר, אנדריי קוזלוב ושלומי זיו, בישראל אומרים הערב (שבת) כי עדיין מוקדם להעריך מה יבחר חמאס לעשות בעניין גיבוש עסקת חטופים, וכיצד יבחר לפעול. הפעולה הצבאית מגיעה ברקע לחץ כבד של המתווכות על חמאס, וגם של ארה"ב על ישראל, ללכת לעסקה. למרות חוסר הוודאות, בישראל מעריכים כי האירוע עשוי לשמש מנוף לחץ על חמאס, שככל הנראה מבין שצה"ל מסוגל להגיע למקומות אליהם העריך הארגון כי לא יצליח.

גם הממשל האמריקני ממשיך להבהיר כי הוא עדיין חותר לעסקה, וכי מבצע החילוץ לא מגיע במקום עסקה שכזו. מזכיר המדינה אנתוני בלינקן יגיע בעוד כיומיים לישראל, וצפוי להעביר את אותו המסר. גם בישראל מבינים ששחרור מסיבי של חטופים, אלה שבחיים ואלה שלא, יגיע רק במסגרת עסקה.

במצרים בינתיים מתכוונים לנצל את אירוע החילוץ כדי ללחוץ על חמאס ולהביא אותו לקדם עסקת חטופים. עם זאת, בחמאס לא להוטים לעסקה, ואם יגיעו למשא ומתן בקהיר זה כדי להאט את התמרון של צה"ל ברפיח וכדי לספק את המתווכות. מנהיג ארגון הטרור ברצועת עזה יחיא סינוואר לא להוט לעסקה ולחמאס אין ככל הנראה אינטרס לגבש בשלב זה מתווה.

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בביקורו בישראל
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בביקורו בישראל | צילום: רויטרס

הבוקר פורסם ב"וול סטריט ג'ורנל" כי קטר ומצרים איימו על בכירי חמאס במעצרים, בסנקציות ובהקפאת נכסיהם - אם לא יסכימו להסכם הפסקת אש ושחרור חטופים. לפי הדיווח, האיומים מגיעים ברקע לחץ אמריקני על המתווכות, מטרה לגרום לחמאס להגיע להסכם עם ישראל.

בעיתון טענו כי האיומים דווקא עודדו את ארגון הטרור להקשיח עמדות, וציינו כי מיד לאחר העברת המסרים מקהיר ודוחא - ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה הודיע כי הארגון לא יסכים למתווה שלא עומד בתנאים שהציב, בראשם סיום המלחמה ונסיגה ישראלית.