הבית הלבן: "אין הסכם על קווי מתאר לנורמליזציה בין סעודיה לישראל"

בוושינגטון מכחישים את הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" שלפיו ארה"ב וסעודיה הגיעו להסכם על "קווי מתאר כלליים" בין ריאד לירושלים: "יש לקיים עוד דיונים בנושא". גורמים בממשל ביידן: "אופטימיות זהירה" בנוגע להגעה לעסקה תוך כמה חודשים

זמן צפייה: 06:05

זמן קצר אחרי שב"וול סטריט ג'ורנל" דווח היום (רביעי) כי הושג הסכם שכולל "קווי מתאר כלליים" לנורמליזציה בין סעודיה לישראל - בבית הלבן הכחישו את הדיווח. דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי אמר כי "יש לקיים עוד דיונים בנושא, וטרם הוסכם על מסגרת או עקרונות למשא ומתן".

דובר מחלקת המדינה, מת'יו מילר, אמר: "המאמר ב'וול סטריט ג'ורנל' מגזים בתיאור המצב. אנחנו ממשיכים לדון באפשרות לנורמליזציה ביחסים בין ישראל לסעודיה, ומזכיר מחלקת המדינה נסע בעצמו לאזור על מנת לדון בזה. ישנם מספר נושאים שנמצאים בדיון בין שלוש המדינות, ואנחנו נמשיך לפעול למען הנורמליזציה, תוך כדי שאנחנו מכירים בכך שזה תהליך ארוך וקשה".

ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח, כאמור, כי ארצות הברית וסעודיה הגיעו להבנות על "קווי מתאר כלליים" להסכם שיכלול נורמליזציה עם ישראל. לפי הדיווח, סוכם בין היתר על ויתורים לרשות הפלסטינית, התחייבויות אמריקניות עבור סעודיה בהיבט ביטחוני כמו גם בסוגיית הגרעין אזרחי.

גורמים בממשל ביידן צוטטו בדיווח ואמרו שישנה "אופטימיות זהירה" שלפיה ניתן בפרק זמן של כמה חודשים להשלים את העסקה. עם זאת, הגורמים סייגו את הדברים והדגישו כי מדובר במהלך מורכב. עוד דווח כי יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, אמר כי הוא "לא ממהר" לחתום על הסכם נורמליזציה עם ישראל משום שלטענתו הממשלה בישראל "קיצונית מדי" ואינה מאמינה בהקמת מדינה פלסטינית עצמאית.

Whatsapp Image 2023 07 30 At 1
רה''מ נתניהו בישיבת הממשלה | צילום: אביר סולטן, פול

ביום שני השבוע אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בריאיון ל"בלומברג" כי הוא "מהמר שיהיה הסכם עם סעודיה". הוא הוסיף ואמר כי ירושלים וריאד "יעמיקו את הקשרים הכלכליים" ביניהן. עם זאת, הוא הדגיש כי הוא "לא יכול להבטיח זאת". לדבריו, למהלך יהיו "השלכות כלכליות עצומות". הוא הוסיף כי גם בלי הסכם רשמי שתי המדינות יכולות לבנות "מסדרון כלכלי" בין חצי ערב לאירופה.

בנוגע לסוגייה הפלסטינית אמר נתניהו: "לא תהיה מדינה פלסטינית - תהיה מדינת טרור איראנית. הפלסטינים צריכים לקבל את כל הסמכויות לשלוט בעצמם, ואף סמכות לאיים על ישראל. משמעות הדבר היא שבכל הסדר שלום סופי, לישראל יהיה הכוח הביטחוני המכריע בכל האזור - שלנו ושלהם".