נתניהו על המגעים לעסקה: "יש דברים שלא ניתן להתגמש לגביהם"

יומיים לאחר סיום הפסגה בקטר, ראש הממשלה התייחס לביקורת על הקצב שבו מתנהל המו"מ וטענות חמאס כי הוא מערים קשיים: "אנו מקיימים משא ומתן, ולא מתן ומתן. החמאס עד לרגע זה דבק בסרבנותו". על ההמתנה לתגובת הציר האיראני הוסיף: "נחושים לגבות מחיר כבד מאוד מכל אויב שיעז לתקוף אותנו - מכל זירה שהיא"

זמן צפייה: 01:41

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בפתח ישיבת הממשלה שהתקיימה היום (ראשון) להמתנה בישראל לתגובת הציר האיראני - ולפסגת המשא ומתן שהתקיימה בקטר במהלך סוף השבוע.

"ישראל ערוכה לכל איום - הן בהגנה והן בהתקפה. אנחנו נחושים להגן על עצמנו, ואנחנו גם נחושים לגבות מחיר כבד מאוד מכל אויב שיעז לתקוף אותנו - מכל זירה שהיא", אמר נתניהו. "במקביל, אנחנו מנהלים משא ומתן לשחרור חטופינו. זו משימה מוסרית ולאומית ראשונה במעלה. אנחנו מנהלים משא ומתן מורכב מאוד כשבצד השני עומד ארגון טרור רצחני, חסר עכבות וסרבני".

מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב
מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב

ראש הממשלה התייחס לביקורת על התנהלות המו"מ לצד טענות חמאס כי הוא מערים קשיים ולא באמת מעוניין בעסקה: "אנו מקיימים משא ומתן, ולא מתן ומתן. יש דברים שאנחנו יכולים להיות גמישים לגביהם, ויש דברים שאנחנו לא יכולים להיות גמישים לגביהם - ואנחנו מתעקשים עליהם. אנחנו יודעים היטב להבדיל בין השניים".

"לכן, לצד המאמצים הכבירים שאנו עושים להחזרת חטופינו, אנחנו עומדים איתן על העקרונות שקבענו, שהם חיוניים לביטחון ישראל. העקרונות הללו תואמים את מתווה 27 במאי, שזכה לתמיכה אמריקנית", אמר נתניהו, והדגיש: "עד לרגע זה, חמאס דבק בסרבנותו. הוא אפילו לא שלח נציג לשיחות בדוחה. ולכן, את הלחץ צריך להפנות לחמאס ולסינוואר, ולא לממשלת ישראל. הלחץ הצבאי החזק, והלחץ המדיני החזק, זו הדרך להשגת שחרור חטופינו".

הפגנות למען החטופים ונגד הממשלה בת"א
הפגנות למען החטופים ונגד הממשלה בת"א | צילום: רויטרס

אתמול, עדכנה לשכת נתניהו כי "צוות המו"מ לעניין עסקת החטופים עדכן את ראש הממשלה על מצב השיחות בדוחא. הצוות הביע בפני ראש הממשלה אופטימיות זהירה באשר לאפשרות להתקדם לעסקה, על יסוד ההצעה האמריקנית העדכנית שמתבססת על מתווה 27 במאי - הכוללת מרכיבים המקובלים על ישראל. יש לקוות כי הלחץ הכבד על חמאס מצד ארה"ב והמתווכות יוביל להסרת התנגדותו להצעה האמריקנית, ויאפשר פריצת דרך במגעים".

גורמים בישראל אמרו כי האמריקנים "הניחו מתווה יצירתי" לעסקה - שהועבר להנהגת חמאס בחו"ל. הנקודות שבמחלוקת: נוכחות צה"ל בציר פלדלפי ובבידוק במעבר נצרים. בהסכמות: מספר החטופים שישוחררו בכל שבוע ומנגנון על שחרור המחבלים.

הנשיא ביידן. גינה את ניסיון ההתנקשות: "מעשה חולני"
הנשיא ביידן

כמו כן, לאחר שנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הביע אופטימיות באשר להשלמת עסקת חטופים, בכיר בבית הלבן אמר אתמול לחדשות 13 כי "המטרה שלנו היא להגיע לסיכום עסקת החטופים כבר בשבוע הבא. יש מומנטום, זו ההתקדמות הכי גדולה בחודשים האחרונים".

עוד מדברים בכירים אמריקנים בימים האחרונים על עסקת הגישור שארה"ב הודיעה שתציע במידה והפערים בין הצדדים לא יצומצמו. אותם הגורמים טוענים כי לא צריך לקחת באופן רציני מדי את התבטאויות חמאס על חוסר שיתוף פעולה בימים האחרונים, אלא כי יש לחכות להחלטתו של מנהיג הארגון יחיא סינוואר.

יחיא סנוואר מנהיג חמאס
יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה | צילום: רויטרס

כאמור, בארגון הטרור מתעקשים על כך ש"ישראל מערימה קשיים" וכי בחמאס "מעוניינים בעסקה שתוביל להפסקת אש". לאורך סוף השבוע הקפידו בחמאס לציין שלא נכחו בפסגה בקטר, וכי שלא יגיעו לשיחות במצרים. עוד נטען לפי גורמים בחמאס כי בכירי הארגון "ממתינים לעמדתו הסופית של סינוואר". בנוסף, לפי מקורות מצריים, סוגיות מעבר רפיח והנוכחות הישראלית בפילדלפי ייפתרו מול קהיר.