הישג או כניעה? הטענות הנכונות והלא נכונות על ההסכם עם לבנון

ישראל מוותרת על שטח ריבוני? הוויתור הוא על מים טריטוריאליים, שאמנם נחשב חלק מריבונות המדינה - אבל מעולם לא נקבע גבול ימי בין ישראל ללבנון. כולם הפכו למומחים בינלאומיים למשפט ימי ומשפט חוקתי, אז הנה ניסיון לבדוק את הטענות השונות

זמן צפייה: 02:03

הממשלה אישרה היום (רביעי) ברוב גדול את עקרונות ההסכם עם לבנון ואת הצעת לפיד להניח את ההסכם בכנסת, והערב הציג ראש הממשלה את הפרטים במסיבת עיתונאים. תוך שבועיים הפכנו למומחים בינלאומיים למשפט ימי ומשפט חוקתי, אז הנה ניסיון להגיד מה נכון ומה לא נכון בטענות השונות כלפי ההסכם.

"לפיד לא מביא את ההסכם לאישור הכנסת כי אין לו רוב" - לא נכון. מרגע שהרשימה המשותפת הודיעה על תמיכה דווקא יש רוב, אפילו מוצק. עם רה"מ החליפי נפתלי בנט ומתן כהנא זה מינימום 63 ח"כים. לפיד לא מביא את זה לאישור מחשש שהליכוד יגיד - ההסכם עבר בקולות הערבים.

"זה דחוף להעביר את ההסכם עכשיו לפני הבחירות" - בגדול, נכון. אסדת כריש הישראלית פרסמה תאריכים שתתחיל להפיק גז. גם הדחיות הקלות עד עתה התפרשו בצדק ככניעה לחיזבאללה. הפקת גז מכריש בלי הסכם תביא, בסבירות גבוהה, לעימות כלשהו עם החיזבאללה. דחיית ההפקה תהיה כניעה פומבית לנסראללה.

אנרג'יאן מעדכנת על חיבור האסדה הצפה
אסדת הגז כריש | צילום: אנרג'יאן

"ישראל מוותרת על שטח ריבוני" - נכון ולא נכון. ישראל מוותרת גם על שטח שמכונה מים טריטוריאליים, שנחשב חלק מריבונות המדינה, אבל מעולם לא נקבע גבול ימי בין ישראל ללבנון וזה היה שטח שגם לבנון תבעה זכויות בו.

"ישראל מוותרת על מיליארדי דולרים לטובת לבנון" - בגדול, נכון. ההערכות ששמעו שרי הקבינט דיברו על ויתור צנוע יחסית של חצי מיליארד דולר, אבל ברור שישראל התפשרה אל מול עמדתה המקורית והפשרה תעלה כסף. הכסף אמור להגיע לממשלת לבנון, לא לחיזבאללה ולא לאיראן, ברור שככל שלבנון תיחלש זה עלול לקרות. מטרת ההסכם היא לחזק את הכוח בלבנון שלא יאפשר לזה לקרות.

ראש הממשלה יאיר לפיד בהצהרה הערב
ראש הממשלה יאיר לפיד בהצהרה הערב

"זהו הישג כביר למדינת ישראל, לביטחון ישראל, ולכלכלת ישראל", אמר לפיד בהצהרתו הערב, "סירבנו לדרישות האחרונות של ממשלת לבנון שהועלו בשבוע שעבר, והן הוסרו מן הנוסח הסופי. ההסכם הוצג היום בפני הקבינט ובפני הממשלה, ושניהם אישרו ברוב גדול את המשך התהליך. אני מודה לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן ולנשיא צרפת עמנואל מקרון על התמיכה, על הגיבוי ועל הסיוע".

"ההסכם משמר את ביטחון יישובי הצפון, את חופש הפעולה של צה"ל ואת השליטה של חיל הים באיזור הקרוב לחוף, במה שקרוי "קו המצופים". מערכת הביטחון הבהירה לקבינט ולממשלה שההסכם נותן מענה מיטבי לצרכי הביטחון שלנו. כפי שאמר הרמטכ"ל לממשלה, הוא לא משמר את הביטחון, הוא משפר את הביטחון".

"ההסכם הזה מרחיק את האפשרות של התלקחות צבאית מול החיזבאללה. ישראל אינה חוששת מחיזבאללה. צה"ל חזק יותר מכל ארגון טרור, ואם היינו יוצאים למערכה, היינו מכים אותם מכה קשה. יחד עם זאת, אם אפשר למנוע מלחמה, תפקידה של ממשלה אחראית הוא למנוע מלחמה".

"כשההסכם יונח בפני הציבור, כל אחד ואחת יוכלו לראות בעצמם איזה הישג היסטורי יש פה לישראל, ועד כמה התעמולה השיקרית והרעילה שהופצה לגבי ההסכם הזה מנותקת לגמרי מהמציאות, נועדה רק לצרכים פוליטיים, ובעיקר נעשתה בידי אנשים שלא ראו את ההסכם ולא היה להם מושג מה יש בו ומה אין בו".

לשאלת חדשות 13 על הביקורת מצד האופוזיציה על כך שההסכם לא מובא לאישור בכנסת ענה רה"מ לפיד: "לאור ההתנהגות המופקרת באופוזיציה, החלטנו לא להביא את ההסכם לאישור הכנסת". לפיד הוסיף כי " מי שאחראי על פי החוק על הסכמים בינלאומיים זו הממשלה. מי שאחראי על ביטחון ישראל זה שר הביטחון ואני. לא נתחמק מאחריות שלנו. אנחנו אחראים לתוצאות. כולנו לפני בחירות".

"זה לא שהבאנו הסכם לפני הבחירות", הוסיף לפיד, "עבדנו על ההסכם ונכנסו בחירות בהפתעה. לוחות הזמנים התנגשו. לא ננהל את הביטחון של ישראל משיקולים פוליטיים. אנחנו פרוסים ועושים כל מאמץ. מאז קום המדינה אנחנו נאבקים בטרור".