לפיד קיים דיון בעניין הגבול הימי: הערכה כי הסכם יושג בקרוב

בדיון עם ראש הממשלה השתתפו גם רה"מ החליפי נפתלי בנט ובכירי מערכת הביטחון, אשר הערכיו כי ההסכם על הסדרת המים הכלכליים יושג בשבוע או בשבועיים הקרובים

זמן צפייה: 02:16

ראש הממשלה יאיר לפיד קיים היום (ראשון) דיון סטטוס בעניין הגבול הימי בין ישראל לבין לבנון וסביב אסדת כריש, בהשתתפות בכירי מערכת הביטחון וראש הממשלה החליפי נפתלי בנט. בדיון העריכו גורמי הבטחון כי ההסכם על הסדרת המים הכלכליים יושג בשבוע או בשבועיים הקרובים. כמו כן דנו ביון על הערכות לקראת הפקת הגז מהאסדה.

במקביל, גורם מדיני מבהיר שטרם התקבלה ההחלטה הסופית מתי תחל ההפקה וכי תוצאות הניסוי שקיימה החברה טרם התקבלו. שרי הקבינט עודכנו כי בקרוב יערך דיון, שמתוכנן ל-2 באוקטובר, אך מועדו עשוי להשתנות.

ראש הממשלה יאיר לפיד וראש הממשלה החליפי נפתלי בנט
ראש הממשלה יאיר לפיד וראש הממשלה החליפי נפתלי בנט | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

כזכור, זמן קצר לפני שהמריא רה"מ לפיד לעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק, פורסמה הודעה חריגה מטעם לשכתו הנוגעת למשא ומתן על הקו הימי בין ישראל ללבנון: "ישראל מאמינה שאפשר וצריך להגיע להסכם על הקו הימי בין לבנון לישראל באופן שישרת את האינטרסים של אזרחי שתי המדינות. ההסכם יתרום רבות ויועיל ליציבות האזורית".

עוד נאמר: "ישראל מודה למתווך האמריקאי על עבודתו המאומצת בניסיון להביא להסכם. הפקת הגז מאסדת כריש אינה קשורה למשא ומתן, האסדה תחל בהפקת הגז ללא עיכובים ברגע שזה יהיה אפשרי".

דבריו של לפיד הגיעו אחרי שבשבת שעברה נשא דברים מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, ובמהלכם הוא הדגיש כי ארגונו אינו חלק במשא ומתן לסימון הגבול הימי בין ישראל ולבנון ואמר: "אנחנו כעת מדגישים איננו חלק מהמו"מ, אנו בעד המו"מ' ועינינו על כריש והטילים שלנו על כריש, ואנו לא רוצים לומר יותר מזאת".

נסראללה הדגיש: "איננו חלק מהמשא ומתן ל'רישום הגבולות'. עינינו כולן מופנות לעבר כריש וכך גם הטילים שלנו". לדבריו, "לישראל, אמריקה ולאירופאים יש מספיק מידע על רצינות עמדת ההתנגדות. איננו צוחקים עם איש. נותנים הזדמנות למו"מ, אהל אם יהיה עימות לא נברח ממנו".

מזכ''ל חיזבאללה חסן נסראללה
מזכ''ל חיזבאללה חסן נסראללה

בהקשר זה יצוין כי בישראל פרסמו לפני כשבוע וחצי את ההודעה שמבשרת על השלב הבא בהפעלת אסדת כריש, אף הבהירו בצורה חד משמעית כי לא מדובר עדיין בהפקה של הגז באסדה - אלא בבדיקה של המערכות. מטרתה המרכזית של ההודעה של משרד האנרגיה הייתה להרגיע את חיזבאללה ולהבהיר שישראל עדיין לא מפיקה גז מכריש.

לפי לוחות הזמנים, בסוף החודש צפויה הפקת הגז מהאסדה להתחיל, והתהליך הזה ככל הנראה יידחה כאשר בישראל מתעקשים שזו דחיה שמגיעה בגלל עניינים טכניים. שר הביטחון בני גנץ אמר לאחרונה באופן פומבי כי ברגע שיהיה אפשר להתחיל להפיק גז מאסדת כריש – זה ייצא לפועל.