הקרב על הסכם הגז: נסראללה ממשיך לאיים - חשש מעימות בצפון

אחרי שכבר היה על סף חתימה, ההסכם בין ישראל ללבנון שאמור להסדיר את חלוקת המים הכלכליים עדיין תקוע, והמתווך האמריקני פועל בקדחתנות כדי לגשר על הפערים. התשובה הלבנונית אמורה להגיע בקרוב - וההערכה היא כי ההסכם לא יאושר לפני הבחירות

זמן צפייה: 06:29

אחרי שכבר היה על סף חתימה, ההסכם בין ישראל ללבנון שאמור להסדיר את חלוקת המים הכלכליים תקוע גם הערב (שבת), והחשש במערכת הביטחון מעימות צבאי בצפון הולך וגובר. מתווכים אמריקנים וצרפתים עושים מאמצים קדחתניים של הרגע האחרון, בניסיון להגיע להסכם כבר בימים הקרובים.

הימים הקרובים יהיו קריטיים לשאלה האם יצליחו לפשר על הפערים ולהגיע להסכם. במהלך היממות האחרונות המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין, וגם גורמים אמריקנים נוספים, פועלים בין הצדדים כדי לנסות לגשר על הפערים שצצו ברגע האחרון, אחרי שהלבנונים הציגו דרישות חדשות בשבוע שעבר. בישראל ממתינים לקבלת תשובה לבנונית רשמית כשההערכה היא שתגיע מחר או בימים הקרובים.

ראש הממשלה יאיר לפיד, טס היום מעל אסדת כריש
ראש הממשלה יאיר לפיד, טס מעל אסדת כריש | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

הפערים הם לא רק בין ישראל ולבנון - אלא גם בתוך ישראל. במערכת הביטחון יש יותר אופטימיות באשר להגעה להסכם, ומבחינה משפטית אומרים שאולי ניתן יהיה לקבל חלק מהדרישות הלבנוניות החדשות, בעוד שראש הממשלה יאיר לפיד הרבה יותר קשוח בעמדתו ולא רוצה להתפשר על הדרישות הללו. בישראל עדיין אופטימיים - אבל ההערכה היא שההסכם לא יאושר לפני הבחירות בכל אופן.

היועצת המשפטית לממשלה הקצתה שבועיים להנחת ההסכם על שולחן הכנסת לפני האישור בקבינט, ובלבנון נותרו שלושה שבועות לכהונת הנשיא - שלאחריהם לא בטוח שלישראל יהיה עם מי לחתום, לכן יש ניסיון להגיע להסכם מהר.

בינתיים, חברת האנרגיה היוונית שאמורה להפיק את הגז מאסדת כריש הודיעה שהיא כבר מוכנה להזרים גז בצינור. ההערכה היא שההזרמה תחכה עד שיתברר אם הולכים להסכם. כך או כך, יש דריכות לגבי פרובוקציה אפשרית של חיזבאללה. אין העלאת כוננות אמיתית מאז הקיץ, אבל אלה ימים רגישים ביישורת האחרונה לקראת הסכם אפשרי עם לבנון.

חסן נסראללה, מזכ''ל חיזבאללה
חסן נסראללה, מזכ''ל חיזבאללה | צילום: רויטרס

נסראללה וחיזבאללה עוד מחכים לראות אם יש הסכם או שהוא יתפוצץ, אך הם מאיימים שאם ישראל תפיק גז או תפעיל את האסדה לפני שיש הסכם רשמי - אז תהיה תגובה בצורת מל"טים או טילים. לא בטוח שנסראללה מעריך נכון את תגובת ישראל במקרה כזה, וזה הסיכון הגדול.