הערות לבנון לטיוטת ההסכם: בלי "אזור בטוח" וללא טקס רשמי

בעיתון "אל אח'באר" פורסמו הערותיהם של הלבנונים לטיוטת ההסכם ההולכת ומתגבשת בינה לבין ישראל בנושא רישום הגבול הימי בין המדינות, ומהן עולה כי הם מסרבים לוותר על כל שטח לטובת הקצאת "שטח בטחוני". בישראל כן מעוניינים בקיום טקס חתימה, בדרג נמוך, ובסביבת רה"מ אומרים: "לפיד לא יתפשר על האינטרסים של מדינת ישראל"

זמן צפייה: 01:24

בעיתון הלבנוני "אל אח'באר" פורסמו הבוקר (שלישי) הערותיה של לבנון לטיוטת ההסכם ההולכת ומתגבשת בינה לבין ישראל בנושא רישום הגבול הימי בין המדינות, ומהן עולה כי לבנון אינה מוכנה לקבל "אזור בטוח" בשליטת ישראל, ומסרבת לוותר על כל שטח לטובת הקצאת "שטח בטחוני" לטובת ישראל.

בנוסף, לפי הערותיה של לבנון קו המצופים אינו מוסכם ונושא זה יישאר כפי שהוא. לבנון מסרבת לכלול את רעיון תיחום הגבולות היבשתיים בהסכם ולא תנהל משא ומתן על גבולותיה, אלא תפעל מול האו"ם כדי להגדיר את הפרמטרים של גבולותיה הבינלאומיים, וזה חל גם על הגבול הימי.

לבנון דוחה כל ניסיון לקשור את עבודת "טוטאל" עם ההסכם בינה לבין ישראל, והיא מעוניינת שעבודת החברה תהיה קשורה לצרכיה שלה, ושהחברה תהיה מחויבת לעבודות החיפוש והקידוח ללא תלות בכל דיון בינה לבין ישראל. מה שחשוב ללבנון הוא ההודעה של "טוטאל" על תחילת העבודה ורצונה של ישראל להתחיל בפעולות השאיבה משדה "כריש".

לפי ההערה האחרונה לטיוטה, לבנון לא מסכימה לטקס רשמי בנקורה, כפי שהישראלים והאמריקנים מעוניינים. במקרה של הגעה להסכמות, לבנון תחתום על מסמך שראש המשלחת הטכנית שלה יעביר לנקורה ויועבר לנציג האו"ם בנוכחות המתווך האמריקני. הדבר יתבצע בנפרד, בחדר נפרד מהחדר בו תשהה המשלחת הישראלית . המשלחת הישראלית אף היא תעשה זאת - ואז ארה"ב תודיע על השלמת ההסכם והוא יכנס לתוקף באופן מידי.

בישראל אומרים הבוקר בתגובה: "הקווים שלנו ברורים. גורם מדיני בכיר אמר מוקדם יותר השבוע בעניין 'קו המצופים' שמדובר בקו עם חשיבות ביטחונית ישראלית מהותית. בישראל כן מעוניינים בקיום טקס חתימה, בדרג נמוך, בנקורה".

גורם מדיני בכיר בסביבת רה"מ אמר הבוקר בתדרוך לכתבים: "ראש הממשלה יאיר לפיד לא יסכים להתפשר על האינטרסים הבטחוניים והכלכליים של מדינת ישראל. אנחנו מחכים לקבל את ההערות באופן רשמי מגורמים מוסמכים על מנת שנדע אם וכיצד להתקדם".

ראש הממשלה יאיר לפיד, טס היום מעל אסדת כריש
ראש הממשלה יאיר לפיד, טס מעל אסדת כריש | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

אמש סתר סגן ראש הפרלמנט הלבנוני, אליאס בו סעב, את דברי ראש הממשלה יאיר לפיד, ואמר כי "לבנון לא תשלם שום תמלוגים לאויב הישראלי". הוא הוסיף כי תשובתה של לבנון על טיוטת הסכם סימון הגבול הימי תימסר בתוך 24 עד 48 שעות.

"לבנון הייתה בעמדה מובילה במשא ומתן באמצעות העמדה המאוחדת וגורם הכוח הידוע לכולם", אמר סעב, "המחלוקת העיקרית בנוגע להסכם התפוגגה במהלך הביקור האחרון לניו יורק. אם המחלוקת הייתה נמשכת לבנון הייתה מסרבת להסכם הזה. יש לנו תיקונים על המתווה שהוצג בפנינו, האווירה חיובית מאוד, לבנון לא ויתרה על אף חלק מזכויותיה".

נשיא לבנון מישל עאון אמר: "לבנון תקבע את עמדתה ביחס להצעת המתווך עמוס הוכשטיין בהתייעצות עם ראש הפרלמנט והממשלה. לא תהיה שותפות עם הצד הישראלי".

ראש הממשלה יאיר לפיד וראש הממשלה החליפי נפתלי בנט
ראש הממשלה יאיר לפיד וראש הממשלה החליפי נפתלי בנט | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט הביע אמש את הסתייגותו מההסכם המתגבש, כך פורסם אמש לראשונה במהדורה המרכזית. בין היתר הוא אמר במהלך שיחות שקיים כי ההסכם המדובר שונה ממה שהכיר וממה שהוצג לקבינט. לטענתו, בהסכם הזה - לבנון מקבלת את כל מה שהיא רוצה. בנט קיים אמש כמה דיונים בהם בחן את ההסכם ברמה הביטחונית והמדינית, והוא צפוי לגבש עמדה ברורה יותר עד לדיון הקבינט שיתקיים בהמשך השבוע.

בנט סבור שיש חשיבות רבה להסדיר את הנושא ולאפשר פעילות רציפה של הפקת גז. שאלת הטלת הווטו עדיין לא הוכרעה מבחינתו, אם כי לא בטוח שהיא בכלל רלוונטית, בגלל ההליכים המשפטיים שמתנהלים גם כך נגד ההסכם. בנט התכוון בדבריו לכך שבהסכם המקורי דובר על יצירת קו גבול רשמי ומוכר, אלא שבהסכם שמובא כעת זה לא קו גבול רשמי, אלא סטטוס קוו.