המו"מ הימי: אופטימיות לקראת הסכם עם לבנון, הקבינט יתכנס לאשר

בישראל ובלבנון קיבלו את ההצעה האמריקנית להסכם המים הכלכליים בין המדינות, ושני הצדדים צפויים לאשר את ההצעה. בצה"ל נערכים לפרובוקציה של חיזבאללה, אף על פי שנסראללה נשמע מפויס בנאומו וכאחד שמנסה לזכות בקרדיט על ההגעה להסכם - והוצאת לבנון מהבוץ הכלכלי. לוח הזמנים הצפוי: ביום חמישי יתכנס הקבינט המדיני-ביטחוני כדי לאשר את המהלך

זמן צפייה: 01:31

ארצות הברית העבירה רשמית הבוקר (שבת) את הצעתה הסופית בעניין הסכם המים הכלכליים בין לבנון לישראל לנציגי שתי המדינות. למעשה מדובר בפשרה על המחלוקת הימית בין ישראל לבין לבנון, מחלוקת של שנים ארוכות, כאשר גם המו"מ נמשך זמן רב מאוד. מחר ראש הממשלה יאיר לפיד צפוי להתייחס בהרחבה לנושא בפתח ישיבת הממשלה. ביום חמישי, לאחר יום הכיפורים, צפוי הקבינט המדיני-ביטחוני להתכנס ולאשר את ההסכם.

ישראל ולבנון נמצאת במצב מלחמה מאז קום המדינה, ומעולם לא חילקו ביניהן את המים הכלכליים. אלא שלפני כעשור, גם בישראל וגם בלבנון הבינו שיש באסדות הגז פוטנציאל כלכלי אדיר. אנחנו נמצאים בפני ימים מכריעים בסוגיית הסכם היסטורי שסוף-סוף יחלק את המים הכלכליים בין שתי מדינות אויב, ישראל ולבנון, באמצעות מתווך אמריקני.

בכיר ישראלי גילה לחדשות 13 כי נשקלות מספר חלופות לאופן החתימה בין ישראל ללבנון על ההסכם, שכן מדובר במדינות עוינות. לדברי הבכיר, שמעורה היטב בפרטי המו"מ, חלופה אחת היא החלפת אגרות בין הצדדים. חלופה נוספת, הנראית מציאותית יותר, היא קיום של אירוע חתימה על הסכם בעיירה נקורה בלבנון, אך היא תערך בהשתתפות דרגים זוטרים בלבד ולא בהשתתפות דרג מדיני ושרים.

אסדת הגז ''כריש''
אסדת הגז ''כריש'' | צילום: אבו עלי אקספרס

המחלוקת נוגעת לסוגיית המים הכלכליים או מה שמכונה "אזור כלכלי בלעדי", אזור שבו על פי החוק הבין-לאומי למדינה יש זכות שימוש במשאבי הטבע, למשל קידוחי גז, והוצאתו מהמים. האסדה הזאת שווה את החיכוך היות והעניין הוא לא עניין של האסדה לכשעצמה, אלא זכותה של מדינת ישראל למצות את יכולותיה האנרגטיות בים והיא צריכה לעשות את זה.

מזכ"ל חיזבאללה נסראללה התייחס הערב להסכם ואמר כי אלו ימים מכריעים בין ישראל ללבנון. כולנו זוכרים את הניסיון של נסראללה לפוצץ את ההסכם באמצעות פרובוקציה. הוא הרבה לאיים על אסדת כריש בחודשים האחרונים – והכוננות הישראלית הייתה בהתאם. אולם הערב אנחנו שומעים טון מפויס מנסראללה, טון שמבין שהוא חייב אולי "לתפוס טרמפ" ולברך על המוגמר כדי להצטייר לפחות כמי שדואג לאינטרסים שלהם.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-0110222010' autoplay='0' credit='' desc='דיווח: אור הלר' poster='' kid='1_wg8yayjs' duration='']

בחיזבאללה סבורים כי הם קיבלו את כל מה שרצו מישראל באמצעות המתווך האמריקני. נסראללה מנכס לעצמו את ההגעה להסכם לטובת לבנון. גורמים בלבנון אומרים שחיזבאללה לא ינסה לסכל את ההסכם ההיסטורי הזה. יחד עם זאת, מקורבים לחיזבאללה אומרים הערב: "נסראללה נשאר אותו נסראללה בכל הקשור לסכסוך היבשתי. ישראל היא עדיין האויב מספר אחת במזרח התיכון".

בינתיים, בצה"ל עדיין נערכים לפרובוקציה של נסראללה. גם האיראנים היו רוצים להצטייר כמגיני לבנון ולהעביר להם בעצמם נפט. בתוך כך, שר הביטחון בני גנץ מדבר בימים האחרונים על מאזן אימה של שתי האסדות – הישראלית והלבנונית שהן "כיפת ברזל" לישראל. בכל זאת, בלבנון עסקינן, ועד שזה לא קורה – זה לא קורה. בחברת "אנרג'יאן", שמתפעלת את "כריש", נערכים להפעיל את האסדה באוקטובר עם הסכם או בלי.

מזכ''ל חיזבאללה חסן נסראללה
מזכ''ל חיזבאללה חסן נסראללה