ארה"ב נגד תיקון חוק ההתנתקות: "צעד פרובוקטיבי"

אחרי שמליאת הכנסת אישרה את התיקון לחוק, במחלקת המדינה האמריקנית תקפו בחריפות את המהלך: "מדובר בהפרת התחייבות ישראלית מ-2005 שניתנה לממשל האמריקני. ישראל צריכה למנוע ממתנחלים לשוב לשם"

כוחות צה"ל בחומש
כוחות צה"ל בחומש | צילום: מוחמד אשתייה, פלאש 90

מחלקת המדינה האמריקנית פרסמה הערב (שלישי) הודעה חריפה נגד תיקון חוק ההתנתקות, ואמרה כי התיקון לחוק הוא "פרובוקטיבי" וכי מדובר "בהפרת התחייבות ישראלית מ-2005 שניתנה לממשל האמריקני. ישראל צריכה למנוע ממתנחלים לשוב לשם". ההודעה האמריקנית באה לאחר שמליאת הכנסת אישרה בלילה בקריאה שנייה ושלישית את שינוי שמו של חוק יישום ההתנתקות, ברוב של 31 חברי כנסת שתמכו מול 18 מתנגדים, והסעיפים בחוק הנוגעים לאיסור שהייה בשטחים שפונו בצפון השומרון ולביטול זכויות המתיישבים - יבוטלו.

עם אישור החוק נקבע כי במקום "חוק יישום ההתנתקות" הוא ייקרא "חוק ההתנתקות והפיצויים לנפגעיה", וכן כי סעיפים 27-23 הקובעים איסור כניסה ושהיה בשטח, וכן סעיף 30(ב) העוסק בפינוי מיטלטלין מהשטח, לא יחולו עוד בשטח שפונה בצפון השומרון.

לפני ביטול החוק, נאסר על אזרחים להיכנס לשטח שפונה בצפון השומרון במסגרת ההתנתקות שבוצעה בשנת 2005, שכלל את היישובים חומש, שאנור, גנים וכדים, ומעתה אזרחים יוכלו לנוע בחופשיות על הציר - אך לא לבנות את היישובים מחדש. מדובר בציר שמחבר בין שכם לג'נין, וכעת צה"ל יצטרך להזרים כוחות נוספות כדי לאבטח את הכביש.

חומש
המאחז חומש | צילום: הלל מאיר, פלאש 90

בדברי ההסבר לחוק נכתב: "החוק ליישום תכנית ההתנתקות נועד להכשיר את עקירתם וגירושם של כ-10,000 איש מבתיהם, מפרנסתם וממרקם החיים שלהם במסגרת תכנית ההתנתקות. משאף לא אחת מתכליותיה של תכנית ההתנתקות התממשה, ובשל כך שבמקום תועלת הביאה לנזקים עצומים, מתחדדת תובנת העוול שנעשה לאזרחים שהחוק הכשיר את פינויים ועקירתם. על כן מוצע בהצעת החוק לבטל חלקים בחוק יישום תכנית ההתנתקות, ובכך למחוק במידת-מה את הכתם הלאומי והמוסרי שזו הכתימה בבגד יומה של מדינת ישראל".

מ"לוחמים לשלום" נמסר בתגובה להודעת מחלקת המדינה: "טוב תעשה מחלקת המדינה האמריקנית אם תפסיק לשחק את משחק הגינויים ותתחיל לפעול. הגיע הזמן לתמחר את מדיניות האפרטהייד הישראלית - על כל מאחז חדש שמוקם, לקזז מיליון דולר מהסיוע; על כל הריסת בית, על כל מעצר קטינים, על כל גניבת משאבים - לכל פעולה כזאת צריך להיות מחיר.
ארצות הברית חייבת להתערב מיידית כדי להפסיק את האלימות המשתוללת של הממשלה הישראלית, ויפה שעה אחת קודם".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מסר: "ביטולו של חוק הגירוש מצפון השומרון הוא תחילתו של תיקון עוול היסטורי ובשורה משמחת לעם ישראל ולהתיישבות ביו"ש. כמי שנלחם נגד הגירוש, אני גאה לקחת חלק בביטול החוק הזה, בהכשרת ישובים ביו"ש ובחזרת עם ישראל לכל חלקי ארצנו, נמשיך לגדול, להתפתח ולפרוח בכל מרחבי ארצנו. יו"ש מאז ולתמיד!"

עוד הוסיף בן גביר: "גאה בחברתי ח"כ לימור סון הר מלך מעוצמה יהודית, שמסרה את נפשה על ההתיישבות היהודית בצפון השומרון, שכלה את בעלה שולי הי"ד ונפצעה קשה בעצמה, בפיגוע נתעב בחומש ומאז מובילה את המאבק לביטול חוק ההתנתקות והחזרה לצפון השומרון".

Whatsapp Image 2023 02 28 At 0
מליאת הכנסת | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

יו"ר ועדת החוץ והביטחון יולי אדלשטיין כתב הלילה בחשבון הפייסבוק שלו: "17 שנים של ניסיונות, מאבק בלתי מתפשר ואמונה חזקה בצדקת הדרך התנקזו לרגע אחד בו מליאת הכנסת הצביעה בעד ביטול חוק ההתנתקות. מדינת ישראל התחילה הלילה את תהליך ההחלמה שלה מאסון הגירוש. זהו הצעד ראשון ומשמעותי לתיקון אמיתי ולביסוסה של ישראל בשטחי המולדת השייכים לה".

"ההיסטוריה הראתה וממשיכה להראות לנו כי כל אימת שנוותר על שטחי מולדת - נקבל טרור הולך וגובר", הוסיף אדלשטיין, "זוהי משוואה ברורה וידועה, עם תוצאות שלא משתנות אף פעם.  אני, כמו רבים מחבריי, הבנו את הדברים בזמן אמת וכך הקמנו יחד את "המורדים". זעקנו, התרענו ולמרות האיומים הפוליטיים שספגנו באותה תקופה - הצבענו נגד ההתנתקות. כשלנו, אך לא בלי מאבק. זה הסיפור של עם ישראל וחייב להמשיך להיות - לא נכנע ללא מאבק. מחובתנו לעמוד, להלחם ולהיאבק על צדקת דרכנו, ושלא יהיה ספק לאיש - דרכנו היא הצודקת. ויתרנו על שטחים - קיבלנו טילים. כעת נקבל חיים".

ח''כ יולי אדלשטיין
ח''כ יולי אדלשטיין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מתנועת שלום עכשיו נמסר בתגובה: "ממשלת ארץ ישראל השלמה מהים עד החידקל מביאה לחורבן הבית. עכשיו כבר ברור שלצד ההפיכה המשטרית, מתחוללת הפיכה משיחית מסוכנת, אשר תביא בהכרח להעמקת הכיבוש ולהבערת השטח. לא בכדי מתריעים במערכת הביטחון כי חזרת המתנחלים לצפון הגדה תהיה נטל ביטחוני אדיר ומוקד של אלימות מתנחלים".

עוד הוסיפו בשלום עכשיו: "במקום לפרק את חומש עם בולדוזר ולעצור את ההפקרות הביטחונית, הממשלה הקיצונית בתולדות המדינה מטביעה אותנו בבוץ. זו תהיה בכייה לדורות".