בלינקן לקבינט המלחמה: "גם אחרי שתפעלו ברפיח - חמאס יישאר"

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שנכח בישיבת קבינט המלחמה, אמר לנתניהו ולשרים: "גם אם תצאו למבצע ברפיח - עדיין ישאר בעזה אתגר גדול שנקרא חמאס. האנרכיה והכאוס יצמיחו אותו מחדש ולכן צריך להצמיח שלטון חלופי שיבנה עתיד חדש לעזה". רה"מ השיב: "גם העזתים שאינם חמאס לא רוצים שלום"

זמן צפייה: 01:23

ברקע המתיחות בין ירושלים לוושינגטון, ובצל ביקור מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בישראל - במהדורת השבת פורסמו הערב (שבת) ציטוטים מישיבת הקבינט שבה נכח. "גם אם תצאו למבצע ברפיח - עדיין ישאר בעזה אתגר גדול שנקרא חמאס", אמר בלינקן לשרים, "האנרכיה והכאוס יצמיחו אותו מחדש ולכן צריך להצמיח שלטון חלופי שיבנה עתיד חדש לעזה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו השיב: "גם העזתים שאינם חמאס לא רוצים שלום. אחת הסיבות שחמאס יצא ל-7 באוקטובר היא שרצו להרוס את הנורמליזציה עם סעודיה. הציבור בישראל לא יהיה מוכן למדינת פלסטינית כתוצאה מהמלחמה".

מזכיר המדינה אנתוני בלינקן
מזכיר המדינה אנתוני בלינקן בסיום ביקורו בישראל | צילום: רויטרס

ביום חמישי פורסם לראשונה בחדשות 13 כי בתקופה האחרונה התקיימה פגישה חשאית בין שני בכירים ישראלים לגורם בכיר בפת"ח. על הפרק: שאלת "היום שאחרי" בעזה והאפשרות שגורמים עזתים, המשויכים לפת"ח, ינהלו את החיים ברצועה.

מי שנשלחו מטעם ישראל לפגישה הזו הם מתאם פעולות הממשלה בשטחים ובכיר מאוד בשב"כ. לא ברור אם נתניהו אישר את דבר הפגישה, ומלשכתו לא נמסר ההתייחסות עד כה - אך בדרך כלל פגישות מהסוג הזה עוברות ברוב המקרים את אישור ראש הממשלה. כמו כן, רוב שרי הקבינט לא ידעו על הפגישה.

במהלך הפגישה, דנו כאמור שני הבכירים הישראלים עם הבכיר הפלסטיני על האפשרות שאנשי פת"ח ישתלבו בניהול הרצועה בטווח הזמן המיידי והרחוק. ממסמך שהגיע לחדשות 13, אמר אותו בכיר בפת"ח: "כל עוד שלחמאס קיימת אחיזה צבאית ואזרחית הידיים שלנו כבולות. יש בידינו יכולת לגייס אנשים עבור 'פיילוט" במסגרתו אנחנו נטפל באספקת הסיוע ההומניטרי. בטווח הזמן המיידי נוכל לאתר גורמים מקומיים משלנו שיובילו את המשאיות עם הסיוע למקומות בהם צה"ל יכווין אותם ולמקומות בהם אין אחיזה של חמאס".