לפיד ממשיך להזהיר: "העשרת אורניום לא עושים על אדמת המזרח התיכון"

אחרי שבשבוע שעבר פורסם לראשונה בחדשות 13 על ההתנגדות של ראש האופוזיציה להסכם שיקבל את הדרישה הסעודית לגרעין אזרחי, בריאיון ברדיו 103fm הוא אומר כי "זה יגרור מיד מרוץ חימוש גרעיני בכל המזרח התיכון"

זמן צפייה: 02:05

אחרי שבשבוע שעבר פורסם לראשונה בחדשות 13 על ההתנגדות של ראש האופוזיציה יאיר לפיד להסכם שיכלול העשרת אורנים על אדמת סעודיה, הבוקר (ראשון) הוא ממשיך להזהיר מפני הסכם שכזה - ובריאיון לאודי סגל וענת דוידוב ברדיו 103fm הוא אומר כי "זה יגרור מיד מרוץ חימוש גרעיני בכל המזרח התיכון".

"יש תקן במזרח התיכון", אמר לפיד הבוקר בריאיון, "אין בעיה עם כורים אזרחיים, אבל העשרת אורניום לא עושים על אדמת המזרח התיכון, זה כל המאבק הגדול שלנו ב-70 שנים של אסטרטגיה גרעינית".

על פי פרטי ההסכם שפורסמו בארצות הברית, סעודיה דורשת לפתח גרעין אזרחי - מה שמדאיג מאוד את מערכת הביטחון. לפיד נפגש בשבוע שעבר עם משלחת של חברי קונגרס דמוקרטים שהגיעה בישראל, ואמר להם: "אני אתנגד לכל הסכם הכולל העשרת אורניום בסעודיה. ההסכם כפי שהוא כרגע מסכן את ביטחון ישראל והאזור. אסור לתת לסעודיה את כל מעגל העשרת האורניום".

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

את העמדה הזו השמיע לפיד בפני הגורמים האמריקנים, אחרי שהוא נפגש ושוחח עם גורמי ביטחון שונים - בעיקר כאלה שכיהנו בתפקיד רשמי עד לא מזמן. מהליכוד נמסר בתגובה: "ראש הממשלה בנימין נתניהו הביא 4 הסכמי שלום היסטוריים שרק חיזקו את ביטחונה ומעמדה של מדינת ישראל - וכך ימשיך לעשות. מוטב שלפיד, שמסר לחיזבאללה מאגרי גז ישראליים בחינם, לא יטיף לראש הממשלה נתניהו שימשיך לשמור על הביטחון והאינטרסים החיוניים של ישראל בכל הסדר שלום".

גורם מדיני השיב לטענותיו של לפיד ואמר כי "מצד אחד אין ללפיד מושג, הוא לא באמת יודע מה קורה", אך בנוסף הוא הודה הגורם: "הדרישה הסעודית להעשרת אורניום זו דרישה מורכבת. אנחנו מנסים למצוא פתרונות ולהתמודד עם הדרישה הזו".

Whatsapp Image 2023 07 30 At 1
רה''מ נתניהו בישיבת הממשלה | צילום: אביר סולטן, פול

ברקע דבריו של לפיד ותגובתו של ראש הממשלה, גורמים המעורבים בנושא מצננים את ההתלהבות, ואומרים כי יש שיחות, והן יימשכו בימים ובשבועות הקרובים, אך מוסיפים כי בישראל לא מכירים עדיין איזושהי פריצת דרך דרמטית.

בכדי להעביר הסכם עם סעודיה צריך רוב של 66 חברי סנאט מתוך 100. במצב הנתון כרגע, עצם העלאת הנושא הסעודי בקונגרס גורמת למספיק מתנגדים שלא מאפשרים להגיע אל הרוב הנחוץ. עם זאת, ברגע שמדברים על ישראל אז מספר התומכים הפוטנציאליים עולה אל בין 70 ל-80.

הטענה כי ההסכם פוגע בביטחון המדינה שוב מוריד את מספר התומכים אל מתחת לרף הדרוש, כך שאם לפיד וצה"ל ימשיכו להחזיק בהתנגדות להעשרת אורניום על אדמת ערב הסעודית - הדבר יגרום לקשיים לגבי המשך הדרך.

הרשות הפלסטינית, המוקטעה ברמאללה
המוקטעה ברמאללה | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

יש לציין כי גם לפלסטינים יש רשימת דרישות במקרה של הסכם עם סעודיה, והם העבירו לסעודים את דרישותיהם, הכוללות לא מעט דרישות שקשורות לסמלי ריבונות ולמסגד אל-אקצא - כאשר מבחינתם הדרישה היא שישראל לא תוכל לקחת להם אותם בזמן של משבר.

אתמול פורסם כי לראשונה מינתה סעודיה שגריר ברשות הפלסטינית, שיכהן גם כקונסול בירושלים. כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו כי השגריר הסעודי בירדן, נאיף בן בנדר אל-סדירי, מסר במטה השגרירות הפלסטינית בירדן ליועצו אבו מאזן לעניינים דיפלומטיים, מג'די אל-ח'אלדי, עותק של כתב האמנה לשגריר מיוחד שאינו תושב בפלסטין וקונסול כללי בירושלים.