לפיד: "ההסכם עם איראן – לא מה שביידן רצה"

ראש הממשלה התייחס להסכם הגרעין המתגבש עם איראן ואמר כי צה"ל והמוסד קיבלו הנחיה להכין עצמם לכל תרחיש: "האמריקנים מבינים את זה". גורם מדיני בכיר אמר על דברי ראש המוסד, שייצא בקרוב לארה"ב: "לא היה עימות עם לפיד, הפערים בסגנון תוקנו"

זמן צפייה: 04:16

הקרב על הסכם הגרעין: ראש הממשלה יאיר לפיד ערך בצהריים (ראשון) תדרוך לכתבים המדיניים במשרד ראש הממשלה בירושלים' והתייחס להתקדמות במשא ומתן על הסכם הגרעין בין איראן למעצמות.

"אפשר וצריך לאפשר לאיראן לחתום על הסכם טוב יותר", אמר לפיד אך סייג: "ההסכם הזה הוא לא מה שהנשיא ג'ו ביידן רצה, לא מה שהוא דיבר עליו בביקורו בישראל וזה גם לא מה שחתם עליו בהצהרת ירושלים". לדברי לפיד, צה"ל והמוסד קיבלו הנחיה להכין את עצמם לכל תרחיש: "האמריקנים מבינים את זה".

כזכור, ביום חמישי האחרון נרשם עימות בצמרת לאחר שראש המוסד דדי ברנע יצא נגד הסכם הגרעין. התדרוך שביצע היה ידוע ללשכת ראש הממשלה, אך מסריו לא תואמו. ברנע צפוי לצאת בקרוב לארצות הברית להופיע בפני הוועדה לשירותים חשאיים של הקונגרס. בישראל מבהירים כי מדובר בנסיעה שנקבעה מראש ולא מדובר בפעולה ישראלית שנעשית בקונגרס ללא תיאום מול הממשל.

ראש המוסד דוד ברנע
ראש המוסד דוד ברנע | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

"זו בשום דרך לא פעולה שלנו בניגוד לעמדת הממשל בתוך הקונגרס", אמר גורם מדיני בכיר. "אנחנו לא נפעל מאחורי גבם. מדינות לא פועלות באופן הזה עם הידידות הטובות ביותר שלהן". ביחס לדיווחים על מתיחות בין לפיד לראש המוסד אמר הגורם: "אין עימות. ראש המוסד מתח ביקורת חריפה על ההסכם, אבל לא נגד האמריקנים. מאחר שזה הובן לא נכון – החלטנו שצריך לתקן. אין פערים במהות – הפערים בסגנון תוקנו. היו שתי שיחות ארוכות בסוף השבוע בין לפיד לברנע".

הגורם המדיני הבכיר אמר גם כי בישראל מודאגים מכך שהאיראנים מעשירים אורניום יותר ממה שהם מודים: "יש אפשרות שהם שומרים יותר חומר. ראש סבא"א גרוסי תהה בעצמו איפה האורניום שנמצאו עקבותיו והאיראנים לא סיפקו תשובות, ברור שהם מרמים".

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן וראש ממשלת ישראל יאיר לפיד בחתימה על הצהרת ירושלים
שיחה צפויה להתקיים בזמן הקרוב. לפיד וביידן | צילום: רויטרס

על המשך התקדמות המשא ומתן אמר הגורם כי "בסדר העדיפויות האסטרטגי הישראלי, קודם כל מעדיפים הסכם טוב. אם לא יהיה הסכם טוב, מעדיפים שלא יהיה הסכם כלל והלחץ על איראן יימשך וייגבר. הסכם רע נמצא רק בתחתית סדר העדיפויות. אנחנו מתריעים על הסכנות באופן פומבי - לא ניישר קו - זה הסכם רע. יש בתוך ההסכם ונספחיו עוד סעיפים שאנחנו בשיח עליהם, לא כולם פורסמו".

ביחס לקשר בין ישראל למדינות המפרץ סביב המגעים על ההסכם אומר הגורם הבכיר: "אנחנו מדברים עם המפרציות כל הזמן, אבל הם במצב יותר עדין מאיתנו". ביחס למגעים לשיחה בין לפיד לביידן אמר גורם מדיני בכיר: "ביידן היה בחופשה, הוא לא מתחמק מלדבר עם ראש הממשלה. קבענו שתהיה שיחה בזמן הקרוב".