לפיד בטורקיה ברקע סיכול הפיגוע: "לא נשב בחוסר תגובה"

לפיד נפגש באנקרה עם שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו - שעות ספורות אחרי שנחשף כי י-ם ואנקרה וטורקיה סיכלו פיגוע. לפיד: "בשבועות האחרונים ניצלו חייהם של ישראלים בזכות שיתוף הפעולה הביטחוני". צ'בושולו: "לא ניתן לפיגועים להתרחש בשטחנו". גורם ביטחוני בכיר: "האירוע עוד לא הסתיים"

זמן צפייה: 01:12

שר החוץ יאיר לפיד נחת אחר הצהריים (חמישי) באנקרה, לפגישה עם מקבילו הטורקי מבלוט צ'בושולו, על רקע חשיפת סיכול הפיגוע מוקדם יותר היום - שבמסגרתו נעצרו שמונה חשודים שניסו לפגוע בישראלים, בהם חטיפת שגריר ישראלי לשעבר ואשתו.

לפיד אמר: "בשבועות האחרונים ניצלו חייהם של אזרחים ישראלים בזכות שיתוף הפעולה הבטחוני והמדיני בין ישראל לטורקיה. המאמצים האלה נמשכים, רק היום פורסם שהמודיעין הטורקי הצליח לסכל ממש לאחרונה פיגוע איראני חמור באיסטנבול, אנחנו מלאי הכרת תודה לממשלת טורקיה על הפעילות המקצועית והמתואמת".

עוד אמר שר החוץ: "מאחורי הנסיונות האלה עומדת איראן. המודיעין אינו מוטל בספק. לא מדובר רק בנסיונות לרצח של תיירים ישראלים חפים מפשע, אלא גם בהפרה ברורה של הריבונות הטורקית בידי הטרור האיראני. אף מדינה לא צריכה לסבול טרור על אדמתה. מטרתנו המיידית היא להביא לרגיעה, שתאפשר לנו לשנות את אזהרת המסע לטורקיה. עונת התיירות מתקרבת לשיאה, וטורקיה היא היעד מס' 1 של התיירות הישראלית".

"אנחנו מקווים שבזמן הקרוב יוכלו התיירים הישראלים לחזור לטורקיה ללא חשש". הוסיף לפיד והדגיש:  "לא מדובר רק בנסיונות לרצח של תיירים ישראלים חפים מפשע, אלא גם בהפרה ברורה של הריבונות הטורקית בידי הטרור האיראני, אף מדינה לא צריכה לסבול טרור על אדמתה. אנחנו סמוכים ובטוחים שממשלת טורקיה תדע לפעול בנושא מול האיראנים. מדינת ישראל מצידה לא תשב בחוסר תגובה בזמן שיש נסיונות לפגוע באזרחיה הן בישראל והן בעולם".

שר החוץ הטורקי צ'בושולו אמר: "פעלנו עם ישראל כדי לסכל פיגועים. לא ניתן לדברים האלה להתרחש בשטחנו".

המסגד הכחול באיסטנבול שבטורקיה
המסגד הכחול, איסטנבול | צילום: רויטרס

בתוך כך, גורם ביטחוני ישראלי בכיר אמר: "מדובר בשורת מעצרים של תשתיות טרור וצירי פיגוע איראניים שביצעו הטורקים בסנכרון עם ישראל בכמה מוקדים. מדובר בחשודים הרלוונטיים. זה אירוע מורכב עם חוליות שנמצאות בשטח. הוא לא נגמר ולכן ההתרעה על איסטנבול, לפי שעה, לא תרד". לדברי הגורם, "ישראלים שהיו בסכנה הוצאו מאיסטנבול וכרגע יש שם כ-2,000 ישראלים". הוא הדגיש כי המעצרים בוצעו ללא ירי. "אנחנו מקווים שאנחנו נמצאים כרגע בהתחלה של הסוף. נעצרו כמה חוליות, אך יש עוד פעילות. מנסים לסיים את זה בהקדם".

מוקדם יותר היום, התקשורת הטורקית דיווחה כי שמונה חשודים, בהם אזרחים איראנים, נעצרו בחשד לתכנון פיגוע נגד אזרחים ישראלים בטורקיה. לפי הדיווחים, כוחות הביטחון הטורקיים פשטו על שלושה בתי מגורים ברחבי איסטנבול, וכן על בית מלון ברובע ביוגלו בעיר, שם עצרו את החשודים ותפסו כלי נשק. עוד נמסר כי המוסד הניס את הישראלים מטורקיה במטוס פרטי. גורם ביטחוני בכיר אמר: "הסכנה בטורקיה עדיין קיימת. מוקדם לברך. ישנה עוד פעילות עוינת בשטח". גורם ביטחוני אחר הוסיף: "מקווים שאנחנו נמצאים כרגע בהתחלה של הסוף. נעצרו כמה חוליות, אך יש עוד פעילות. מנסים לסיים את זה בהקדם".

לפי הדיווחים, האיראנים שלחה סוכנים מחופשים לאנשי עסקים, תיירים וסטודנטים לאיסטנבול, על מנת להתנקש בחייהם של ישראלים כנקמה על רצח סיאד חודאיי בטהרן ב-22 במאי השנה. עוד נאמר כי האיראנים התפצלו לארבע קבוצות של שני מתנקשים, כדי שיוכלו לעקוב טוב יותר אחר המטרות.

ראש המודיעין החדש של משמרות המהפכה, מוחמד כאט'מי
ראש המודיעין החדש של משמרות המהפכה, מוחמד כאט'מי

בתוך כך, לאחר שהבוקר דווח כי ראש ארגון המודיעין של משמרות המהפכה, חוסיין טאייב, פוטר מתפקידו, איראן אישרה כי הוא הודח מתפקידו, ולפי הדיווחים במקומו מונה סרדאר מוחמד כאט'מי. טאייב הוא האדם שעומד מאחורי הניסיונות לקדם פיגוע נגד תיירים ישראלים בטורקיה, כך אמרו ביום שישי האחרון גורמי ביטחון, וסילוקו מהתפקיד מגיע לכאורה על רקע כישלנו בכך.

לפי הגורמים, בשבוע שעבר התקבלו דיווחים מתוך איראן שמצביעים על קולות מתוך הממסד הביטחוני האיראני שדורשים להדיח את טאייב בעקבות סדרה של מחדלים וכישלונות שהוא אחראי להם. בין היתר טוענים כי טאייב אחראי לאי-עצירת סדרת הפעולות באיראן, בהם החיסולים של בכירים במשמרות המהפכה - חיסולים שמיוחסים לישראל - כמו גם כישלונות רצופים לקדם פעולות תגובה מחוץ לאיראן.

חייל טורקי (ארכיון) וראש הממשלה נפתלי בנט
חייל טורקי (ארכיון) וראש הממשלה נפתלי בנט | צילום: רויטרס, יונתן זינדל, פלאש 90

כזכור, בתחילת השבוע התייחס ראש הממשלה נפתלי בנט לניסיון הנקמה האיראני ולמאמצים להוציא פיגוע על אדמת טורקיה. "ימים אלה יש מלחמה או מערכה שמתרחשת גם בטורקיה ויש איום שמרחף על ישראלים בטורקיה", אמר בנט. "אנחנו פועלים שם בהרבה מימדים כדי לשמור על ביטחון אזרחינו".

עוד אמר בנט: "לצד הפנייה לאזרחי ישראל שלא לטוס לטורקיה, בדגש על איסטנבול - אנחנו גם פועלים יחד בצורה הדוקה עם גורמי השלטון במדינה כדי לסכל את ניסיונות הפגיעה בישראלים וביהודים. עכשיו אני יכול לדווח לכם: המאמצים המבצעיים יחד עם כוחות הביטחון הטורקים נשאו פרי. בימים האחרונים, במאמץ משותף ישראלי-טורקי, סיכלנו מספר צירי פיגוע ונעצרו מספר מחבלים על אדמת טורקיה".

"אנחנו ממשיכים בפעולה המשותפת", סיכם ראש הממשלה, "כשהמטרה שלי היא להחזיר כמה שיותר מהר את המצב בטורקיה ואת התיירות הישראלית לשגרה. אנחנו צריכים להשלים את פעולות הסיכול. שיתוף הפעולה בין ישראל לטורקיה הוא הדוק, והוא מתבצע בכל הרמות. יש אינטרס משותף למנוע פיגוע, לסכל את החוליות בשטח ולהשיב את השקט. באופן אישי אני מודה לנשיא ארדואן ולאנשיו על מאמציהם הרבים".