לפיד בהצהרה עם הקנצלר: "הצגתי לו מידע מודיעיני רגיש בנושא איראן"

בביקורו המדיני בגרמניה קיים רה"מ מסיבת עיתונאים משותפת עם אולף שולץ, ואמר כי השותפות בין המדינות מחייבת לפעול נגד הגרעין האיראני. מוקדם יותר נפגש רה"מ עם הנשיא הגרמני ושרת החוץ, ובהמשך ייפגשו לפיד ושולץ עם ניצולי שואה בווילת ואנזה

זמן צפייה: 02:17

ראש הממשלה יאיר לפיד נפגש היום (שני) עם קנצלר גרמניה אולף שולץ בלשכתו בברלין, והתקבל במשמר כבוד ונגינת המנון "התקווה". לאחר שהמנהיגים נפגשו בארבע עיניים נערכה מסיבת עיתונאים משותפת, במהלכה התייחס לפיד לאיום הגרעין האיראני. "השותפות בינינו מחייבת אותנו גם לפעול ביחד נגד האיום הגדל והולך של הפיכתה של איראן למדינה גרעינית", אמר לפיד, "הצגתי בפני הקנצלר מידע מודיעיני רגיש ורלוונטי לנושא".

"אני בנו של טומי לפיד, ניצול שואה מגטו בודפשט", אמר ראש הממשלה בפתח דבריו, "אני נכדו של בלה למפל שנרצח במחנה הריכוז מאוטהאוזן, ועכשיו אני עומד כאן על אדמת גרמניה - כראש ממשלתה של מדינת היהודים. מאוחר יותר היום, הקנצלר ואני ניסע לווילה ואנזה, המקום שבו התכנסה ועידת ואנזה המפורסמת, שבה תוכנן 'הפתרון הסופי לבעיית היהודים', ובעקבות הוועידה הוקמו מחנות ההשמדה".

"אנחנו ניפגש שם עם ניצולי שואה ונכדיהם שבאו במיוחד מישראל", הוסיף לפיד, "זהו בשבילם רגע של ניצחון גדול. הם שרדו, הם הקימו מדינה עצמאית וחזקה, הם חוזרים הנה בראש מורם כאנשים חופשיים. אני מניח אדוני שזה מפגש מורכב מבחינתך. אני מלא הערכה לאומץ המוסרי שלך ולנכונות שלך להיות חלק מזה. הקשרים העמוקים בין המדינות שלנו, אדוני הקנצלר, הם הוכחה לכך שלאנושות יש תמיד בחירה. את הרוע יכולה להחליף ידידות. את הרצחנות יכולה להחליף נדיבות אנושית והיכולת לשתף פעולה".

רה''מ יאיר לפיד וקנצלר גרמניה אולף שולץ בלשכת הקנצלר בברלין
רה''מ יאיר לפיד וקנצלר גרמניה אולף שולץ בלשכת הקנצלר בברלין | צילום: קובי גדעון / לע''מ

עוד אמר ראש הממשלה: "אני יודע הקנצלר, שאתה מחוייב בכל ליבך לבחירה הנכונה. רק אתמול, שתי המדינות שלנו חתמו על הסכם הבנות חשוב בנושא חילופי נוער, וביקור זה נועד לסיים את הפרטים האחרונים להסכם שותפות אסטרטגית בין ישראל לגרמניה, שהחל בדיאלוג האסטרטגי בין הצוותים שלנו, בירושלים. לשותפות הזו משמעויות כלכליות וביטחוניות, ויש בה ביטוי מעשי למחוייבות הגרמנית לביטחונה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית שעליה הכרזת בעת שהקמת את ממשלתך".

"ישראל מצידה, תהיה חלק מבניית כוח ההגנה החדש של גרמניה, בעיקר בתחום ההגנה האווירית. יהיו בוודאי כאלה שיגידו ששותפות צבאית בין גרמניה לישראל היא אירוניה היסטורית. אני רואה בזה הוכחה לכך שהסקנו את המסקנות מן העבר: דיבורים לא עוצרים את הרוע. הדמוקרטיות הליברליות צריכות להיות מוכנות ומסוגלות להגן על עצמן. על החופש צריך לעיתים להגן תוך שימוש בכוח".

רה''מ יאיר לפיד וקנצלר גרמניה אולף שולץ בלשכת הקנצלר בברלין
רה''מ יאיר לפיד וקנצלר גרמניה אולף שולץ בלשכת הקנצלר בברלין | צילום: קובי גדעון / לע''מ

ראש הממשלה יאיר לפיד וקנצלר גרמניה אולף שולץ בברלין
ראש הממשלה יאיר לפיד וקנצלר גרמניה אולף שולץ בברלין | צילום: קובי גדעון / לע''מ

ראש הממשלה יאיר לפיד וקנצלר גרמניה אולף שולץ בברלין
ראש הממשלה יאיר לפיד וקנצלר גרמניה אולף שולץ במסיבת העיתונאים בברלין | צילום: קובי גדעון / לע''מ

"בירכתי על ההצהרה של גרמניה, צרפת ובריטניה על ה-JCPOA. הגיע הזמן להתקדם הלאה מהמשא ומתן הכושל עם איראן. הם לא יכולים ולא ישיגו את המטרה המשותפת שלנו - לעצור מאיראן להשיג נשק גרעיני. דנו בצורך באסטרטגיה חדשה שתעצור את תוכנית הגרעין של איראן. איראן גרעינית תערער את המזרח התיכון, ותיצור מירוץ חימוש גרעיני שיסכן את שלום העולם. חזרה להסכם הגרעין, בתנאים הנוכחיים, תהיה טעות קריטית. הסרת סנקציות והזרמת מאות מיליארדי דולרים לאיראן תגרום לגלי טרור לא רק במזרח התיכון, אלא גם ברחבי באירופה".

"יש דרך אחרת. דרך טובה יותר להתקדם בה עבור המזרח התיכון. זו הדרך של הסכמי אברהם ופסגת הנגב. דרך המבוססת על חזון משותף לאיזור. חזון לא של מלחמה, קיצוניות וטרור אלא של שלום, סובלנות ושיתוף פעולה. ידנו נטויה לשלום, עם כל שכנינו. והיא תמיד תהיה. הקנצלר שולץ, ידידי, תודה על קבלת הפנים החמה שלך כאן בברלין. תוך שאנו זוכרים את העבר שלנו, אני מצפה להמשיך קדימה, ולהמשיך לרדוף אחר החזון המשותף שלנו לעתיד".

רה''מ יאיר לפיד עם נשיא גרמניה פרנק-ואלטר שטיינמאייר בארמון בלוו בברלין
רה''מ יאיר לפיד עם נשיא גרמניה פרנק-ואלטר שטיינמאייר בארמון בלוו בברלין | צילום: קובי גדעון / לע''מ

לפיד החל את ביקורו המדיני בגרמניה הבוקר בפגישה בארבע עיניים עם הנשיא הגרמני פרנק-ואלטר שטיינמאייר בארמון בלוו בברלין, ומלשכת רה"מ נמסר כי הפגישה ארכה כשעה וכי לפיד הביע את חשיבות המשך המאבק בתכנית הגרעין האיראנית, וחשיבות חיזוק השותפות האסטרטגית בין המדינות. בנוסף הודה לפיד לנשיא על עמידתו לצד ישראל במאבק באנטישמיות, ועל פועלו להגיע להסכם עם קורבנות פיגוע הטרור באולימפיאדת מינכן.

רה''מ יאיר לפיד עם שרת החוץ של גרמניה אנאלנה ברבוק
רה''מ יאיר לפיד עם שרת החוץ של גרמניה אנאלנה ברבוק | צילום: קובי גדעון / לע''מ

לאחר מכן נפגש לפיד עם שרת החוץ של גרמניה, אנאלנה ברבוק, והשניים שוחחו על האתגרים האזוריים והביטחוניים שמציבה איראן. כמו כן, השניים דנו בהמשך שיתוף הפעולה בין ישראל וגרמניה והידוק היחסים הבילטרליים בתחומי ביטחון, כלכלה, טכנולוגיה ובשיתוף הפעולה בזירה הבינלאומית. בפגישה השתתפו סגן שר החוץ עידן רול, ראש המל"ל איל חולתא, מנכ"ל משרד החוץ ושגריר ישראל בגרמניה.

בהמשך היום יערכו לפיד ושולץ פגישה מורחבת, בהשתתפות הצוותים של שני הצדדים, ובשעות אחר הצהריים ייפגשו שני המנהיגים עם ניצולי שואה בווילת ואנזה שבפרברי ברלין, שם נערכה בינואר 1942 ועידת ואנזה, אשר במהלך ביססו את מעמד האס.אס בארגון הפתרון הסופי, תוך תיאום בין כל זרועות הממשל הנאצי בתוכנית להשמדת יהודי אירופה.

ראש הממשלה יאיר לפיד וקנצלר גרמניה אולף שולץ בברלין
ראש הממשלה יאיר לפיד וקנצלר גרמניה אולף שולץ בברלין | צילום: קובי גדעון / לע''מ