דיווח: ארה"ב מתכוננת להיות "מעורבת" ביום שאחרי המלחמה

לפי דיווח ב"פוליטיקו", ממשל ביידן מתכוון למנות יועץ אזרחי, שיעבוד בשיתוף פעולה עם השלטון הפלסטיני החדש שיוקם ברצועה בסיום המלחמה. בנוסף, ארה"ב שוקלת להציב "כוח שמירת שלום" זמני ברצועה, וכבר מנסה לשכנע את מצרים, מרוקו ואיחוד האמירויות להצטרף אליה

הריסות בח'אן יונס
הריסות בח'אן יונס | צילום: רויטרס

ארה"ב מתכוננת ליום שאחרי סיום המלחמה ברצועת עזה, ומתכוונת להיות "מעורבת" בו באופן משמעותי, כך דיווח הלילה (שישי) ה"פוליטיקו". לפי הדיווח, ממשל ביידן מתכוון למנות נציג אמריקני אזרחי שיהיה בקשר קבוע עם מנהיג הכוח הפלסטיני שישלוט ברצועה, ייעץ לו, ויעבוד איתו בשיתוף פעולה.

לפי הדיווח, בוושינגטון עדיין לא החליטו כמה סמכות יקבל היועץ, אך מקורות המעורים בפרטים טוענים כי מדיונים בין הבית הלבן, הפנטגון ומחלקת המדינה עולה כי ארה"ב מתכוונת למלא תפקיד משמעותי בעזרתו בהוצאה של רצועת עזה מ"הכאוס" בו היא נמצאת.

הנשיא ביידן
"תמיד נעמוד לצד ישראל". הנשיא ביידן | צילום: רויטרס

מפרטי הדיווח עולה כי היועץ לעולם לא ייכנס לרצועת עזה עצמה - אינדיקציה לרצון להימנע מכל מראית עין לכך שארה"ב תכתיב את העתיד בשטח. שני גורמים רשמיים אמרו כי היועץ עשוי להתבסס בסיני, או בירדן.

תוכנית מינוי יועץ שכזה היא אחת מני תוכניות רבות שמוצגות לתרחישים של "היום שאחרי" מבחינת ארה"ב, אמרו המקורות. חלק מהתוכניות מתמקדות בחיזוק הכלכלה ברצועה ובבנייה מחדש של ערים הרוסות.

בנוסף, בממשל שוקלים גם הצבה של כוחות ביטחון זמניים בעזה לאחר הלחימה, אך התכנון נמצא בשלבים התחלתיים. "דיברנו על מספר נוסחאות שונות", אמר גורם בכיר בממשל, "ודיברנו עם הרבה שותפות על האופן שבו ארה"ב יכולה לתמוך בדבר - מחוץ לעזה".

פעילות צה"ל ברצועת עזה
פעילות צה"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

עוד נטען כי ממשל ביידן מנסה לשכנע מדינות ערביות נוספות כמו מצרים, מרוקו ואיחוד האמירויות להצטרף ל"כוח שמירת השלום", שכן מדינות אזוריות דורשות שלארה"ב תהיה מעורבת בעתידה של עזה לאחר המלחמה. "יהיה קל יותר לגרום להן להגיע, אם אנחנו שם ולוקחים חלק", אמר הגורם על הניסיון לצרף מדינות ערביות.

הגורם הוסיף כי קיימת גם הסכמה רחבה בין ארה"ב, ישראל ושחקנים אזוריים נוספים לסייע בהקמת "מועצה פלסטינית", הכוללת פלסטינים מעזה, שתשמש כמבנה שלטוני באופן זמני.