גורם מדיני: "האמריקנים ניסו להפיל את נתניהו מהשלטון פעמיים"

גורם מדיני בכיר אמר כי הממשל האמריקני הנוכחי איננו מתערב יותר מקודמיו במדינת ישראל, אך מוסיף כי הובהר לנתניהו כי עד "שהעניינים הפנימים לא ירגעו - לא תגיע הזמנה לבית הלבן"

זמן צפייה: 01:43

גורם מדיני בכיר השיב הערב (שישי) לשאלת חדשות 13, האם הממשל האמריקני הנוכחי מתערב בצורה משמעותית יותר בענייניה הפנימיים של מדינת ישראל, ואמר: "לא יותר ממה שהיה מפעם. הם ניסו להוריד את בנימין נתניהו מהשלטון פעמיים. הייתה התערבות בוטה בעבר, ביל קלינטון ניסה להפיל את ראש הממשלה. הוא הודה בזה". עוד אמר הגורם המדיני: "הובהר לנו שעד שהעניינים הפנימים לא יירגעו לא תגיע הזמנה לבית הלבן".

עוד מוסיף הגורם המדיני על ניגוד העניינים של נתניהו: "ראש הממשלה לא מסתכן בשום ניגוד עניינים. אין לו שום ניגוד עניינים. במשבר בין הקשים ביותר שהיו פה במדינה - לא יכול להיות שראש הממשלה יעמוד מהצד. אין לזה שום השלכה בנושא של ניגוד העניינים. הוא מחפש כל דרך, מחפש שותף. אם יהיה לו חוט - הוא ידע להמשיך".

Teflgr
רה''מ נתניהו ונשיא ארה''ב ביידן | צילום: רויטרס, אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

על הנצברות אמר הגורם המדיני: "הנצברות זה דבר מטורף - זה ההוכחה הטובה ביותר. זה מדהים, מיליוני בוחרים - ופקיד או פקידה יחליטו לבטל את תוצאות הבחירות. זה אולי היה מקובל בעבר. זה השיח האבסורדי אליו הגענו: אם אתה מבטל את הסמכות של פקיד לבטל את הדמוקרטיה - זו סכנה לדמוקרטיה".

Whatsapp Image 2023 03 13 At 1
רה''מ נתניהו | צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90

בצל הדרמה הפוליטית, ישיבת הממשלה שתוכננה ליום ראשון בוטלה ללא סיבה, ובעקבות נאום נתניהו - מאות לוחמי צוות אוויר, רבים מהם הם מובילים בכירים בטייסות, הודיעו על הקפאת התנדבותם לאלתר. מוקדם יותר היום, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף לרה"מ נתניהו, ובו היא כותבת כי ההצהרה שנשא אמש היא בלתי חוקית - ונגועה בניגוד עניינים.

"בדברים שנשאת אמש התייחסת ליוזמות הנוגעות למערכת המשפט, ובפרט - הרכב הוועדה לבחירת שופטים, והודעת כי אתה עוסק כעת באופן ישיר ביוזמות אלו", כתבה היועמ"שית בפתח מכתבה, "בכך, הפרת את פסיקת בית המשפט העליון, לפיה בהיותך ראש ממשלה הנאשם בפלילים, עליך להימנע מנקיטת פעולות אשר מעוררות חשש סביר לקיומו של ניגוד עניינים בין האינטרסים האישיים שלך הנוגעים להליך הפלילי לבין תפקידך כראש ממשלה, ולשם כך לפעול בהתאם לחוות הדעת אשר ניתנה על-ידי היועץ המשפטי לממשלה למניעת ניגוד עניינים, זאת בנסיבות בהן בית משפט קבע שלפי הצהרותיך והסכמותיך נוצר גם השתק שיפוטי".

Whatsapp Image 2023 03 17 At 1
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עוד כתבה בהרב-מיארה: "במכתבי אליך מיום 1.2.2023 הנחיתי כי יישום המגבלות הקבועות בפסקי הדין ביחס ליוזמות העומדות על הפרק הנוגעות למערכת המשפט מוביל למסקנה כי עליך להימנע מעיסוק ישיר או עקיף ביוזמות אלו במסגרת תפקידך כראש הממשלה. האמור במכתבי מחייב אותך ותיקון החקיקה בעניין הנבצרות אינו פוטר אותך מחובה זו".