"תמכו בפעילות אלימה": בריטניה תטיל סנקציות על מאחזים באיו"ש

בריטניה הודיעה כי תטיל סנקציות כלכליות על שלושה מאחזים בלתי חוקיים וארבעה ארגונים ביהודה ושומרון, בטענה כי "תמכו ופרסו חסות על פעולות אלימות נגד קהילות פלסטיניות". מדובר בפעם השלישית בה בריטניה מטילה סנקציות על גופים באיו"ש במהלך השנה האחרונה

המאחז החדש בשומרון
מאחז בשומרון (ארכיון) | צילום: חדשות 13

ממשלת בריטניה הודיעה היום (שלישי) כי תטיל סנקציות חדשות על שלושה מאחזים בלתי חוקיים ועל ארבעה ארגונים ש"תומכים במתנחלים ישראלים קיצוניים" ביהודה ושומרון. לפי ההודעה שפורסמה בנושא, הגופים עליהם יוטלו הסנקציות "תמכו ופרסו חסות על פעולות אלימות נגד קהילות בגדה המערבית". כחלק מהסנקציות, יוקפאו נכסיהן של הארגונים. שר החוץ הבריטי דיוויד לאמי אמר: "ממשלת ישראל חייבת לפעול נגד אלימות מתנחלים ולעצור את ההכשרה של מאחזי מתנחלים".

לדברי הממשל הבריטי, הצעדים הללו מגיעים בעקבות עלייה באלימות מתנחלים באיו"ש בשנה החולפת, שבה תיעד האו"ם יותר מ-1,400 מתקפות של מתנחלים נגד קהילות פלסטיניות מאז אוקטובר 2023. "חודש אוקטובר הוא המועד של תחילת מסיק הזיתים בגדה המערבית, שזה מועד חשוב לפלסטינים הן מבחינה תרבותית והן מבחינה כלכלית. באופן מסורתי ניתן לראות במהלכו שיאים של אלימות כשקבוצות מתנחלים פועלות באופן מאורגן לשבש את המסיק ולתקוף פלסטינים", נכתב.

Whatsapp Image 2024 07 14 At 1
שר החוץ של בריטניה, דייוויד לאמי

לאמי המשיך בהתייחסותו: "כשביקרתי בגדה המערבית השנה, באחד הביקורים הראשונים שלי כשר החוץ, נפגשתי עם פלסטינים שקהילותיהם סבלו מאלימות מחרידה מידי מתנחלים ישראלים. חוסר הפעולה של ממשלת ישראל גרם לאווירה מתירנית לשגשג, שבמסגרתה אלימות מתנחלים קיבלה רשות להתפשט ללא כל בקרה. באופן מזעזע, מתנחלים אף סימנו להם כמטרות בתי ספר ומשפחות עם ילדים צעירים".

המאחזים הבלתי חוקיים שמוטלות עליהם סנקציות היום הם: חוות עמק תרצה, חוות מיתרים וחוות שובי ארץ. הארגונים שעליהם מוטלות סנקציות היום הם: ישיבת עוד יוסף חי, השומר יו"ש, תורת לחימה ו-אמנה.

חבילת הסנקציות שהוכרזה היא השלישית שמכוונת על-ידי בריטניה לגורמים שמעורבים באלימות מתנחלים באיו"ש. החבילה הראשונה הוכרזה ב-12 בפברואר והשנייה ב-3 במאי. הקפאת הנכסים פירושה היא מניעה מכל אזרח בריטי או מכל עסק הפועל בבריטניה מלסחור או להעביר כספים כלשהם או כל משאב כלכלי שבבעלותם, שהם מחזיקים בהם או שהם שולטים בהם לזכות הגורמים שעליהם הוטלו הסנקציות. הסנקציות הכלכליות של בריטניה חלות על כל הגורמים שבשטח בריטי בים וביבשה, ועל כל אזרחי בריטניה, בכל מקום שהם נמצאים בו בעולם.