גנץ בוושינגטון: "אם לא תושג עסקה בקרוב - יש לצאת למלחמה בצפון"

יו"ר המחנה הממלכתי נאם בוועידת MEAD בוושינגטון, בה קרא ליציאה למלחמה בצפון - במידה ועסקת חטופים לא תושג "בימים או בשבועות הקרובים". עוד אמר גנץ כי ייקח לצה"ל עוד עשור של לחימה בעזה כדי להבטיח שחמאס לא יבנה את כוחו מחדש: "כמו שאנחנו פועלים ביהודה ושומרון, כך יהיה גם בעזה"

זמן צפייה: 00:38

יו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ נשא דברים הלילה (בין ראשון לשני) בוועידת MEAD בוושינגטון, וקרא ליציאה למלחמה בצפון - במידה ועסקת חטופים לא תושג בימים או בשבועות הקרובים. כמו כן, גנץ התייחס לאיום האיראני, ואמר: "המלחמה הזו הוכיחה שצריך להגביר את הלחץ הצבאי, המדיני והכלכלי על איראן, ושלא ניתן יהיה להסתפק בהסכם שיעסוק רק בגרעין - אלא גם במגבלות על מימון והפעלת שלוחותיה".

"אני חושב שעשינו טעות כשפינינו כמות כה גדולה של אוכלוסייה", אמר גנץ בהתייחס לניהול המערכה בגבול הצפון, "היינו צריכים לפנות רק את היישובים והקיבוצים צמודי הגדר. אני גם אחראי להחלטה הזאת, שנבעה מחוסר הביטחון שחווינו בתחילת המלחמה".

"זמן הצפון הגיע. אנחנו באיחור", הוסיף יו"ר המחנה הממלכתי, "אני חושב שאנחנו צריכים לעשות עסקה להחזרת החטופים גם במחיר כואב מאוד, אבל אם לא נגיע לזה ברמה של ימים או מספר שבועות מצומצם, צריך לעלות למלחמה בצפון ולהבטיח שנוכל להחזיר את התושבים לבתיהם".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2409091058' autoplay='0' credit='ועידת MEAD' desc='גנץ: "זמן הצפון הגיע. צריך לצאת למלחמה ולהשיב את התושבים לבתיהם"' poster='' kid='1_pt45ft4l' duration='36']

עוד אמר גנץ: "אנחנו יכולים להגיע ליעד הזה - גם אם זה יצריך פגיעה במדינת לבנון עצמה. החלטה 1701 הייתה החלטה שמטרתה הייתה לסיים מלחמה, וכעת עלינו להגיע להחלטה שממנה והלאה נפעל התקפית באופן יזום, מול כל חריגה ומול כל איום על גבולותינו, בדגש על איום חדירה ליישובים. אי אפשר להגיד שאחרי 7 באוקטובר נמשיך במדיניות הביטחונית שהייתה לפני".

כמו כן, גנץ טען כי "ייקח לצה"ל עוד עשור של לחימה בעזה כדי להבטיח שחמאס לא יבנה את כוחו מחדש", והוסיף: "כמו שאנחנו פועלים ביהודה ושומרון, כך יהיה גם בעזה". עוד אמר: "אני הייתי בעד להתחיל לפעול ברפיח הרבה יותר מוקדם, ואמרתי זאת גם לאמריקנים בביקורי פה במרץ".

שריפות בקריית שמונה בעקבות שיגורי טילים של חיזבאללה
שריפות בקריית שמונה בעקבות שיגורי טילים של חיזבאללה | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

על האיום האיראני אמר גנץ: "זהו שורש הבעיה. אם רוצים להביא לניצחון אמיתי, זה ידרוש יותר מלפתור את האירוע עם חמאס ולהשיב את החטופים - אלא גם להקים ברית אזורית מול הציר האיראני שבנה סביבנו צבאות טרור". גנץ הוסיף: "תראו מה קורה בעיראק, בתימן ובלבנון. איראן מעורבת כמעט בכל קונפליקט, מספקת כטב"מים לרוסיה למלחמה באוקריאנה דרך תמיכה בטרור בסודאן ובאלג'יריה. אפשר רק לדמיין מה יקרה אם תהיה להם מטריה גרעינית. איראן היא אתגר עולמי ואזורי - ולא רק בעיה של ישראל".

מפגינים מול הקריה בתל אביב
מפגינים למען החטופים, מול הקריה בתל אביב | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

במטה המשפחות להחזרת החטופים התייחסו לדבריו של גנץ: "לא ברור כיצד מי שהיה חבר בקבינט המלחמה עדיין לא מבין ולא מפנים כי לחץ צבאי הורג חטופים. עוד לא נדמו קולות השבר, טרם יבשו דמעות המשפחות על ששת החטופים והחטופות שנרצחו בדם קר על ידי מחבלי החמאס וח״כ גנץ בוחר לעודד את המשך הלחץ הצבאי. זו היא אמירה מנותקת וחסרת אחריות שמעמידה את חייהם של החטופים בסכנה ברורה ומיידית. לחץ צבאי לא מחזיר חטופים. לחץ צבאי הורג חטופים. החזרת כל החטופים תתאפשר אך ורק באמצעות עסקה. אנו מצפים ממי שהיה רמטכ״ל, שר ביטחון וחבר קבינט המלחמה לעמוד לצידם של כל המשפחות ולקדש ביחד איתם את הערך העליון של צה״ל וישראל שלא משאירים אף אחד מאחור".

מתאם השבויים והנעדרים, תת-אלוף במיל' גל הירש, בוועידת MEAD בוושינגטון
מתאם השבויים והנעדרים, תת-אלוף במיל' גל הירש, בוועידת MEAD בוושינגטון | צילום: איציק בלניצקי

עוד בוועידה, שעוסקת בנושא היחסים האסטרטגיים בין המזרח התיכון וארה"ב, נכחה בין היתר גם השגרירה הסעודית בארה"ב, רימה בינת בנדר אאל-סעוד. גנץ התייחס בדבריו גם להסכם נורמליזציה: "אני מקווה שנוכל לפתח את השותפות האזורית, בין היתר עם סעודיה, שהיא מדינה ערבית חשובה - וכך נוכל ליהנות יחד מביטחון, מכלכלה, ממדע ומדברים נוספים".

מתאם השבויים והנעדרים, תת-אלוף במיל' גל הירש, נכח גם הוא בוועידה, בה יצא נגד הפעלת הלחץ על ישראל בנושא המלחמה והמו"מ להפסקת אש ושחרור החטופים: "יש קשר ישיר בין הלחץ הבינלאומי על ישראל - לבין הרצון של חמאס לשאת ולתת. כשישראל נתונה תחת לחץ של בעלות הברית ומדינות נוספות, חמאס מצידו מאמין שהשיג הרבה הישגים גם בלי משא ומתן, ומבין שהחטופים הם הנכס העיקרי שלו היום".

הירש הוסיף: "הלחץ הצבאי לא יפסיק. בזמן שצוות המשא ומתן שלנו בדוחה, חמאס רוצח חטופים בעזה. אני חושב שאנחנו צריכים לפעול לשחרור כל החטופים ואני עובד על כל דרך שעשויה להוביל לכך. היום אנחנו מחכים להצעת הסופית של המתווכות ושל ארה"ב. לצד זה, הצוותים שלנו עובדים על תוכניות נוספות".

השר גנץ בפגישתו עם מזכיר המדינה בלינקן
גנץ עם מזכיר המדינה בלינקן

בתוך כך, גנץ נפגש היום עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בוושינגטון. נמסר כי "גנץ הודה לבלינקן על מעורבות הממשל במאמצים להשבת החטופים גם בימים אלו, וציין כי יש למתווה להשבת החטופים שעל השולחן תמיכה נרחבת הן בכנסת והן בציבור הישראלי, וכי לנתניהו תהיה גם רשת ביטחון פוליטית להעבירו".

לצד זאת אמר גנץ, כי "לאחר חודשים שבהם חמאס לא קיבל את המתווה, מצופה מהעולם שייתן גיבוי לישראל להגביר את הלחץ האזרחי והצבאי בעזה - זה מה שהביא את עסקת החטופים הראשונה, וזה גם מה שיזרז את הכרעת חמאס".