ארה"ב מגנה את קידום הבנייה באיו"ש: "מוטרדים מאוד"

מחלקת המדינה האמריקנית פרסמה הודעה רשמית ותקפה את החלטת הממשלה לקצר באופן משמעותי את אישור ההליך של בניית יחידות דיור ביהודה ושומרון. "מתנגדים לפעולות חד-צדדיות המקשות על השגת פתרון שתי המדינות", נכתב בהודעה

זמן צפייה: 00:24

מחלקת המדינה של ארצות הברית פרסמה הלילה (שני) הודעת גינוי לכוונתה של ממשלת ישראל לקדם באופן מואץ את בנייתן של כאלפי יחידות דיור ביהודה ושומרון, ולקצר את הליכי הבנייה באזור. "ארצות הברית מתנגדת לפעולות חד-צדדיות שכאלה המקשות על השגת פתרון שתי המדינות ומהוות מכשול לשלום", נכתב בהודעה.

"ארצות הברית מוטרדת מאוד מהחלטת הממשלה לקדם את תכנון הבנייה של למעלה מ-4000 יחידות דיור בגדה המערבית", מסרו האמריקנים בהודעה. "אנו מודאגים באופן דומה מדיווחים על שינויים במערכת מנהל ההתנחלויות בישראל, אשר מזרזים את תכנון ואישור הבנייה", המשיכו במחלקת המדינה, ולבסוף סיכמו: "אנו קוראים לממשלת ישראל למלא את ההתחייבויות שקיבלה על עצמה בעקבה ושארם א-שיח', ולחזור לדיאלוג שמטרתו למנוע הסלמה".

בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ' | צילום: נעם ריבקין-פנטון, פלאש 90

נזכיר כי אמש אישרה הממשלה החלטה שתקצר משמעותית את אישור ההליך של בניית יחידות דיור ביהודה ושומרון. ההחלטה תשנה את מדיניות האישורים הנוכחית של מועצת התכנון העליונה של המנהל האזרחי, לפיה על הדרג המדיני לאשר כל שלב של הבנייה.

שינוי המדיניות הוא בעקבות הבנות שהושגו בהסכמים הקואליציוניים ואמור להשפיע משמעותית על הליך אישור הבניה בהתנחלויות של המנהל האזרחי - שהועבר לאחריותו של שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ'. המהלך עלול לעורר תגובות מארצות הברית ואירופה שמתנגדות לבנייה ביהודה ושומרון.

במקביל, מועצת התכנון העליונה פרסמה הבוקר את סדר היום של הישיבה שתתקיים בשבוע הבא ובמסגרתה ככל הנראה תאושר בנייה של 4,560 יחידות דיור נוספות במספר יישובים ביהודה ושומרון. על פי המנהל האזרחי, עם בחצי השנה האחרונה אושר מספר שיא של יחידות דיור חדשות ביהודה ושומרון.

בין היתר, יאושרו תוכניות בנייה ביישובים צוף ועלי בשומרון, מאות יחידות בגבעת זאב וביתר עלית, 340 יח"ד במעלה אדומים, 381 יח"ד ברבבה, 343 יחידות באלקנה, 287 באדורה ו-196 יח"ד בתלם.