ישראל מסרבת לדרישת חמאס לסגת מעזה - ותוציא משלחת לקהיר

המגעים לעסקת חטופים: חמאס מאותת כי הוא מוכן לקבל עסקה בשלושה שלבים. בראשון - שחרור נשים וגברים מבוגרים וחולים; בשני - שחרור חיילים וחיילות ובשלישי - החזרת גופות חטופים שנרצחו. לחדשות 13 נודע כי בין כל שלב תהיה הפסקה של בין חודש וחצי לחודשיים. נקודת המחלוקת: חמאס דורש להוציא את כל כוחות צה"ל מעזה. ישראל מסרבת

זמן צפייה: 01:32

ביום שאחרי הדיון בקבינט המלחמה בנוגע לסוגיית החטופים, פורסמו הערב (שני) בחדשות 13 ההצעה הנוכחית שעומדת על הפרק לקראת יציאתם של בכירים בישראל למצרים. חמאס מאותת כי הוא מוכן לקבל עסקה לשחרור חטופים בשלושה שלבים. בשלב הראשון - שחרור נשים וגברים מבוגרים וחולים. בשלב השני - שחרור חיילים וחיילות. בשלב השלישי - החזרת גופות חטופים שנרצחו. לחדשות 13 נודע כי בין כל שלב תהיה הפסקה של בין חודש וחצי לחודשיים. נקודת המחלוקת: חמאס דורש להוציא את כל כוחות צה"ל מעזה.

מוקדם יותר היום דווח בעיתון הסעודי "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון, כי "משלחת ישראלית צפויה להגיע בקרוב לבירת מצרים, כדי לדון בעסקת חטופים". לפי העיתון, שציטט מקורות המעורים בפרטים, משלחת ביטחונית ישראלית צפויה להגיע לקהיר בקרוב על מנת לדון בשלב חדש של שחרור חטופים, כשהמשא ומתן יתמקד סביב שחרור 40 חטופים: קשישים, חולים, פצועים, נשים וקטינים. לפי ההצעה, ישראל תשחרר מאות מחבלים מבתי הכלא בתמורה לשחרור 40 חטופים, לצד הפוגת אש לתקופה של 21-30 יום.

מחאת משפחות החטופים בעקבות האסון בשג'אעיה חרבות ברזל
מחאת משפחות החטופים | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

כמו כן, המקורות הדגישו כי במסגרת המו"מ שתקיים המשלחת הביטחונית הישראלית בקהיר, ידונו גם על נסיגה של צה"ל מלב רצועת עזה אל גבולות הרצועה, הגדלת המזון, הדלק והסיוע ההומניטרי שייכנסו לעזה, ועל חזרתם של חלק מהפליטים העזתים לאזור מגוריהם בצפון הרצועה. עוד טענו המקורות כי במהלך השיחות בקהיר, ידונו הצדדים גם על הסטנדרטים שלפיהם תיקבע זהות האסירים הפלסטינים שישוחררו.

בנוסף, המקורות הבהירו כי לאחר הסבב הנוכחי של המו"מ, תעלה לדיון עסקה כוללת לשחרור חטופים ובמסגרתה ישוחררו כל החטופים הנותרים בתמורה למספר מוסכם של אסירים פלסטינים שישוחררו. לטענת המקורות, העסקה לשחרור החטופים שנדונה בקהיר כעת לא כוללת שחרור של מחבלים ותיקים המרצים עונש מאסר בישראל כמו מרוואן ברגותי או אחמד סעדאת, כאשר על שחרורם ידונו בשלב האחרון של מתווה שחרור החטופים.