הקבינט יתכנס: מתרבים המכשולים בדרך להסכם ימי עם לבנון

הקבינט מדיני-ביטחוני יתכנס מחר לדון בעקרונות הסכם הגבול הימי עם לבנון. בצד הלבנוני דורשים שינויים נוספים. גם בכנסת ההתנגדות מתגברת: ראש הממשלה החליפי בנט, שלו זכות וטו, מסתייג מההסכם המתגבש. היועמ"שית טרם נתנה חוות דעת

זמן צפייה: 03:08

הקבינט מדיני-ביטחוני יתכנס מחר (חמישי) לדיון סביב הסכם הגבול הימי עם לבנון, לפני אישורו. אולם כפי שזה נראה כעת, החתימה על ההסכם רק הולכת ומתרחקת, בעת שנערמים בפני ראש הממשלה יאיר לפיד עוד ועוד קשיים: הלבנונים מעוניינים בשינויים נוספים, הכנסת מתנגדת להסכם והיועצת המשפטים לממשלה טרם נתנה חוות דעתה.

כאמור, הממשלה הלבנונית מעוניינת להגיש תיקונים נוספים לסעיפים בהסכם שכבר הושגו עליהם הסכמות, בין היתר בנוגע ל"אזור הבטוח" וה"שטח הביטחוני" שיהיו בשליטה ישראלית, וכן לגבי קו המצופים עליו אין הסכמה.  בעקבות כך, בדיון בקבינט מחר לא יוכלו השרים לאשר את ההסכם, כיוון שהוא עלול להשתנות, והם ידונו רק בעקרונות הכלליים. גורם מדיני בכיר סביב ראש הממשלה הבהיר" "לא נסכים להתפשר עוד ממה שהתפשרנו".

שר האנרגיה בממשלת לבנון וליד פיאד יחד עם המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין
שר האנרגיה בממשלת לבנון וליד פיאד יחד עם המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין בשבוע שעבר

חברי הכנסת מהאופוזיציה תוקפים כבר עתה את ההסכם, כאשר ראש האופוזיציה בנימין נתניהו אמר ביום ראשון כי "לפיד נכנע לאיומי נסראללה", והשר לביטחון פנים לשעבר, אמיר אוחנה מהליכוד, אמר כי "ממשלת מעבר שאין לה תמיכה ציבורית לא צריכה לקבל החלטה כה חשובה למדינה".

גם מתוך ממשלתו של לפיד מסתייגים מההסכם, כאשר ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט, שלו יש זכות וטו בעניין הזה, טען כי היו שינויים מאז שראה את ההצעה לאחרונה ואמר כי "זה לא ההסכם שאני מכיר". גם שותפתו לשעבר של בנט, שר הפנים איילת שקד, הסתייגה מהרצון של ראש הממשלה לחתום על הסכם במהרה על אף הפשרות שנעשו, ואמרה: "הסכם כזה משמעותי צריך להיות מובא לכנסת".

ראש הממשלה יאיר לפיד וראש הממשלה החליפי נפתלי בנט
ראש הממשלה יאיר לפיד וראש הממשלה החליפי נפתלי בנט | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בנוסף לכל האמור, עיכוב נוסף שעומד בפני הממשלה הוא היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, שטרם נתנה חוות דעתה המתבקשת על ההסכם, כמו גם על האופן בו הוא צריך להיות מובא לאישור. מחר בקבינט היא תיתן את דעתה, וצפויה להמליץ על הבאת ההסכם לאישור במליאת הממשלה אך לא לחייב את אישורו בכנסת.

כאמור, ביום שלישי השבוע פירסם העיתון הלבנוני "אל אח'באר" את הערותיה של לבנון לטיוטת ההסכם, מהן עולה כי לבנון אינה מוכנה לקבל "אזור בטוח" בשליטת ישראל, ומסרבת לוותר על כל שטח לטובת הקצאת "שטח בטחוני" לטובת ישראל.

אסדת הגז ''כריש''
אסדת הגז ''כריש'' | צילום: אבו עלי אקספרס

בנוסף, לפי הערותיה של לבנון קו המצופים אינו מוסכם ונושא זה יישאר כפי שהוא. לבנון מסרבת לכלול את רעיון תיחום הגבולות היבשתיים בהסכם ולא תנהל משא ומתן על גבולותיה, אלא תפעל מול האו"ם כדי להגדיר את הפרמטרים של גבולותיה הבינלאומיים, וזה חל גם על הגבול הימי.

לפי ההערה האחרונה לטיוטה, לבנון לא מסכימה לטקס רשמי בנקורה, כפי שהישראלים והאמריקנים מעוניינים. במקרה של הגעה להסכמות, לבנון תחתום על מסמך שראש המשלחת הטכנית שלה יעביר לנקורה ויועבר לנציג האו"ם בנוכחות המתווך האמריקני. הדבר יתבצע בנפרד, בחדר נפרד מהחדר בו תשהה המשלחת הישראלית. המשלחת הישראלית אף היא תעשה זאת - ואז ארה"ב תודיע על השלמת ההסכם והוא יכנס לתוקף באופן מידי.

אסדת ''כריש''
אסדת ''כריש'' | צילום: אנרג'יאן

על דברים אלו הגיבו בישראל: "הקווים שלנו ברורים. גורם מדיני בכיר אמר מוקדם יותר השבוע בעניין 'קו המצופים' שמדובר בקו עם חשיבות ביטחונית ישראלית מהותית. בישראל כן מעוניינים בקיום טקס חתימה, בדרג נמוך, בנקורה".

מוקדם יותר השבוע בלבנון סתרו את דבריו של לפיד לגבי פיצויים לישראל, כאשר סגן ראש הפרלמנט הלבנוני, אליאס בו סעב, אמר כי "לבנון לא תשלם שום תמלוגים לאויב הישראלי". עוד אמר כי "לבנון הייתה בעמדה מובילה במשא ומתן באמצעות העמדה המאוחדת וגורם הכוח הידוע לכולם".