דאגה בשגרירויות בעולם: "ימים גרועים מאוד למותג 'ישראל'"

דיפלומטים ישראלים ממדינות רבות הביעו בימים האחרונים מאז ביטול עילת הסבירות דאגה כי נגרם נזק לתדמית של "המותג" ישראל ברחבי העולם, כאשר הרושם שמתקבל הוא שהמדינה נתונה בכאוס והדמוקרטיה בה בסכנה. במקביל, דיפלומטים הזהירו כי בעולם מתייחסים ליחס כלפי המפגינים - בקריאות השמורות למשטרים לא דמוקרטיים

זמן צפייה: 01:39

דיפלומטים ישראליים המוצבים במדינות רבות בעולם הזהירו השבוע את משרד החוץ מפני נזק תדמיתי חמור למדינת ישראל בשל אירועי המהפכה המשפטית - כך פורסם הערב (חמישי) בחדשות 13. על פי דיווח שהועבר למשרד החוץ, "הימים האחרונים היו גרועים מאד לדימוי של המותג שנקרא 'ישראל'. בין אם מדובר בצרכן חדשות מינימלי או צרכן כבד שקורא טורי פרשנות, הרושם שמתקבל זהה: ישראל מדינה בכאוס, והדמוקרטיה בה בסכנה".

במסר נוסף מדיפלומטים נטען: "בחדר התדרוכים עדיין יש משנה זהירות כאשר הטענה היא שאין שינוי ביחסים האסטרטגיים. עם זאת נשמעות גם קריאות מהעולם בעניין היחס למפגינים, אלו קריאות השמורות למשטרים לא דמוקרטיים".

בימים האחרונים, התגובות לביטול עילת הסבירות ברחבי העולם היו של בלבול. זאת, עקב ביטול עילת הסבירות ביום ראשון, כשהרושם שהתקבל ברחבי העולם הוא שישראל נתונה בכאוס, והדמוקרטיה שלה בסכנה.

מפגינים נגד המהפכה המשפטית מחוץ לכנסת, היום
מפגינים נגד המהפכה המשפטית מחוץ לכנסת (ארכיון) | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

במקביל, ננקט עדיין משנה זהירות בקשר ליחסים האסטרטגיים בין ארצות הברית לישראל, כאשר הטענה המרכזית היא שאין בהם שינוי. עם זאת, נשמעות קריאות מהממשל האמריקאי בעניין היחס למפגינים - קריאות השמורות למשטרים לא בהכרח דמוקרטיים. לפי גורם מדיני, "אלה דברים שמשקפים את הלך הרוח בנציגויות רבות, בבירות משמעותיות, מערביות וחשובות".

Whatsapp Image 2023 07 17 At 1
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן (ארכיון) | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום דווח גם על המסרים שמשרד החוץ העביר לשגרירים בניסיון להסביר את החקיקה המשפטית, כאשר בין היתר דובר שם על כך שהממשלה חושבת שמעמד הרשות המחוקקת נחלש ולכן צריך לבצע רפורמה. גם אחרי שהיו מי בממשלה שכינו את המפגינים "אנרכיסטים", נציגי ישראל בעולם מתבקשים דווקא להתפאר בהפגנות בארץ, ולומר שהן עדות לכך שישראל היא דמוקרטיה.