המסר האמריקני בשיחת נתניהו-ביידן: "לא לתקוף את מתקני הגרעין והנפט"

במשך כחצי שעה שוחחו רה"מ, נשיא ארה"ב וסגניתו האריס על פעולת התגמול נגד איראן. "השיחה הייתה ישירה ופרוקטיבית", אמרו בבית הלבן. גלנט דחה את נסיעתו לארה"ב - ולפי הערכות המתקפה לא צפויה לפני כיפור. הדרג המדיני והצבאי כבר סיכם את אופייה - ואישור הקבינט יהיה פורמלי בלבד

זמן צפייה: 05:09

הדריכות לקראת תקיפה ישראלית באיראן: ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הערב (רביעי) עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס במשך כחצי שעה על פעולת התגמול נגד מתקפת הטילים הבליסטיים האיראנית על ישראל. מהבית הלבן נמסר כי "השיחה הייתה ישירה ופרוקטיבית". המסר של הממשל האמריקני לישראל היה "לא לתקוף את מתקני הגרעין והנפט" באיראן כחלק מהתגובה.

שר הביטחון יואב גלנט דחה את נסיעתו לארה"ב - ולפי הערכות המתקפה לא צפויה לצאת לפועל לפני יום כיפור. כמו כן, הדרג המדיני והצבאי כבר סיכם את אופי התגובה - ואישור הקבינט יהיה פורמלי בלבד.

בתוך כך, גורמים בישראל אמרו לחדשות 13 בהתייחס לגזרה הצפונית כי בירושלים מוכנים להפסקת אש, אבל בתנאי "1701" - עם תנאים נוספים שבהם חיזבאללה לא "זוחל" לגבול שוב.

יירוטים בשמי אשקלון
יירוטים בשמי אשקלון במהלך המתקפה האיראנית | צילום: רויטרס

השיחה בין המנהיגים הייתה צפויה להיערך מוקדם יותר היום בשעות הבוקר, ולכן נסיעתו של גלנט לוושינגטון נדחתה, לאחר שהיה אמור להמריא אתמול בשעות הלילה. בהמשך לכך, מלשכתו של שר הביטחון נמסר היום כי "לבקשת ראש הממשלה, השר גלנט דחה את נסיעתו אמש עד לאחר שיחתו המדינית של רה"מ עם נשיא ארה"ב".

כאמור, גלנט אמור היה להיפגש עם שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין, עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן ועם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, יחד עם ראש מטה חיל האוויר ומנכ"ל משרד הביטחון. מטרת הטיסה הייתה לקבל גיבוי אמריקני לפעולה באיראן. הנסיעה של גלנט צפויה להתקיים, אך בלוחות זמנים שונים. גורם אמריקני מסר אתמול לחדשות 13 כי "ביקור גלנט קריטי, וכולל פגישות משמעותיות בעיתוי חשוב".

מתקן להעשרת גרעין באיראן
מתקן להעשרת גרעין באיראן | צילום: חדשות 13

על רקע הנסיעה המתוכננת הביעו בממשל ביידן חשש כי הביקור ישמש ככלי להסחת דעת בכדי לקיים באותו הזמן את התקיפה באיראן, כך לפי דיווח ברשת NBC. בקרב הממשל תוהים האם בישראל מודעים להשלכות שתקיפה באיראן עלולה לגרום להן, ולשרשרת התגובות שעשויה להתרחש עם תקיפות המשך.

אתמול דווח בניו יורק טיימס כי ישראל לא מתכוונת לתקוף את מתקני הגרעין ברפובליקה האסלאמית - וצפויה להסתפק במטרות צבאיות. במקביל, ראש ה-CIA וויליאם ברנס אמר כי "ישראל לוקחת בחשבון את האינטרסים האמריקניים". עוד הוסיף ראש ה-CIA כי ארה"ב מעריכה "שההנהגה האיראנית וההנהגה הישראלית לא מעוניינות במלחמה כוללת". לצד זאת, הזהיר: "ניתן לראות את הפוטנציאל לעימות משמעותי יותר ואי-הבנות".

שר החוץ של איראן, עבאס עראקצ'י, איים אתמול כי "כל מתקפה על התשתיות שלנו תענה בתגמול ראוי". ביום שני דווח באיראן מפי מקורות צבאיים במדינה כי הכוחות המזויינים האיראניים הכינו "לפחות" 10 תגובות אפשריות על התקיפה הישראלית הצפויה בעקבות מתקפת הטילים הבליסטיים.