ניו יורק טיימס חשף: "נתניהו הציב תנאים שעלולים לפגוע בעסקה"

ערב הפסגה, חושף ניו יורק טיימס מסמכים שמצביעים על כך שחרף הכחשות נתניהו - ישראל הציבה JNA דרישות חדשות בסבבים האחרונים. בכירים בירושלים: "חשש שהדבר יסכן את המגעים". לשכת רה"מ: "הטענה לפיה נתניהו הוסיף דרישות חדשות למתווה - שקרית"

נאום נתניהו בקונגרס, לצד כרזות חטופים
נתניהו נואם בקונגרס, לצד כרזות חטופים | צילום: רויטרס

ניו יורק טיימס חשף היום (שלישי) כי בידי העיתון מסמכים סודיים שמעידים כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך להציב תנאים חדשים במשא ומתן מול חמאס, לפי המסמכים, בסוף יולי ישראל העבירה רשימת דרישות חדשה למתווכות. בין היתר, המסמך האחרון שהוצג למתווכות לפני הפסגה ברומא ב-28 ביולי, הציע שהכוחות הישראליים ימשיכו לשלוט בציר הפילדלפי - דרישה שלא נכללה במסמך במאי.

בנוסף, לפי ה"טיימס", בירושלים גילו "פחות גמישות" לגבי מתן אפשרות לפלסטינים לחזור לבתיהם בצפון עזה לאחר שהלחימה תופסק. שני בכירים ישראלים הביעו חשש כי הדבר עלול לפגוע במגעים לעסקה.

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה: "הטענה לפיה ראש הממשלה בנימין נתניהו הוסיף דרישות חדשות למתווה ה-27 במאי, היא שקרית. טיוטת ה-27 ביולי אינה כוללת תנאים חדשים ואינה סותרת את מתווה ה-27 במאי. חמאס הוא זה שדרש 29 שינויים - דבר שראש הממשלה התנגד לו".

"אלה העובדות", הוסיפו בלשכת רה"מ: "בנוגע לטענת הוספת דרישות חדשות בנושא מעבר נצרים: טיוטת מסמך ה-27 ביולי מתייחסת לצורך בהקמת מנגנון בידוק מוסכם, על-מנת להבטיח כי רק אזרחים לא-חמושים יחזרו לצפון הרצועה (הצעה שהועלתה על-ידי ארצות-הברית) - בהתאם למוצע במתווה ה-27 במאי. בנוגע לטענת הוספת דרישות חדשות בנושא שחרור חטופים חיים: בטיוטת ה-27 ביולי צוין כי כל החטופים החיים בקטגוריה הרלוונטית צריכים להשתחרר, בהתאם למתווה ה-27 במאי, שקבע כי מספר מסוים של חטופים – חיים או מתים – ישוחרר. בנוגע לטענת הוספת דרישות חדשות בנושא האופן שבו מחבלים פלסטינים ישוחררו: בטיוטת ה-27 ביולי לא צוינו תנאים חדשים. להיפך - במתווה ה-27 במאי צוין כי לישראל תהיה זכות וטו על מספר מסוים של מחבלים משוחררים, וכי ישראל תוכל להגלות לפחות מספר מסוים של מחבלים. טיוטת ה-27 ביולי כוללת הבהרות חיוניות לצורך יישום הנכתב במתווה ה-27 במאי".

בנימין נתניהו ויחיא סינוואר
בנימין נתניהו ויחיא סינוואר | צילום: רויטרס
ראש המוסד דוד ברנע וראש שב"כ רונן בר
ראש המוסד דוד ברנע וראש שב"כ רונן בר | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בתוך כך, אמרו היום גורמים בחמאס כי בארגון הטרור "לא מסרבים" להגיע לפסגה ביום חמישי - אך דרשו מהמתווכות "להגביר את הלחץ על ישראל, כדי שניתן יהיה להתקדם במתווה ביידן". כך דווח בעיתון "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון. הגורמים הוסיפו כי לשיטת חמאס, "המצב הנוכחי אינו מצריך סבב משא ומתן חדש - וכי מה שנדרש כעת מעשית על מנת להתקדם לקראת הסכם הוא קבלת מה שהתנועה הסכימה עליו לאחרונה, ושישראל דחתה".

במקביל, דווח ב"אל אח'באר" הלבנוני כי במצרים מנסים לשכנע את חמאס חמאס להשתתף בפסגה "כדי להפריך את טענות ישראל" על כך שארגון הטרור מסרב להגיע להסכם. גורם בקהיר אמר כי הפסגה היא בבחינת "אוויר לנשימה וההזדמנות לעבוד על הארכת ההפוגה".

הדיווחים הללו מגיעים ברקע הקשיים שהערים חמאס שלשום, כשדרש מקהיר ודוחא שמתווה ביידן יובא "ללא שינויים ותוספות" כתנאי להשתתפות ארגון הטרור בפסגה. בשלב זה נותרו כמה סוגיות פתוחות בדרך לעסקה: ישראל וחמאס לא הגיעו להסכמות בנוגע לנושאים מרכזיים, בהם חזרת עזתים לצפון הרצועה, השליטה בציר פילדלפי ובמעבר רפיח - וכן מספר החטופים שישוחררו וזהות האסירים הפלסטינים שישוחררו במסגרת העסקה.