צעד דרמטי: הממשלה אישרה הקלות באישורי בנייה ביו"ש

ההחלטה, שסוכמה כבר בהסכמים הקואליציוניים, תקצר משמעותית את הליך אישור הבנייה בהתחלויות ועלולה להכעיס את ממשל ביידן. במקביל, המנהל האזרחי יאשר בשבוע הבא בניית אלפי יחידות דיור נוספות ביהודה ושומרון

זמן צפייה: 02:46

הממשלה אישרה היום (ראשון) החלטה שתקצר משמעותית את אישור ההליך של בניית יחידות דיור ביהודה ושומרון. ההחלטה תשנה את מדיניות האישורים הנוכחית של מועצת התכנון העליונה של המנהל האזרחי, לפיה על הדרג המדיני לאשר כל שלב של הבנייה.

שינוי המדיניות הוא בעקבות הבנות שהושגו בהסכמים הקואליציוניים ואמור להשפיע משמעותית על הליך אישור הבניה בהתנחלויות של המנהל האזרחי - שהועבר לאחריותו של שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ'. המהלך עלול לעורר תגובות מארצות הברית ואירופה שמתנגדות לבנייה ביהודה ושומרון.

במקביל, מועצת התכנון העליונה פרסמה הבוקר את סדר היום של הישיבה שתתקיים בשבוע הבא ובמסגרתה ככל הנראה תאושר בנייה של 4,560 יחידות דיור נוספות במספר יישובים ביהודה ושומרון. על פי המנהל האזרחי, עם בחצי השנה האחרונה אושר מספר שיא של יחידות דיור חדשות ביהודה ושומרון.

בין היתר, יאושרו תוכניות בנייה ביישובים צוף ועלי בשומרון, מאות יחידות בגבעת זאב וביתר עלית, 340 יח"ד במעלה אדומים, 381 יח"ד ברבבה, 343 יחידות באלקנה, 287 באדורה ו-196 יח"ד בתלם.

בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ' | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

השר סמוטריץ' מסר בתגובה כי "תנופת הבניה ביהודה ושומרון נמשכת. תושבי יו"ש מפסיקים להיות אזרחים סוג ב' וההתפתחות הטבעית ביישובים מקבלת ביטוי בבנייה והתרחבות. נמשיך לפתח את ההתיישבות ולחזק את האחיזה הישראלית בשטח".

מארגון "שלום עכשיו" נמסר כי "ההחלטה תביא בהכרח לעוד בנייה מזיקה, ולעוד השקעות מיותרות בהתנחלויות, על חשבון הנגב והגליל, המנוגדות לאינטרס הישראלי ולכל היגיון. ממשלת ישראל כבר מקדמת סיפוח דה פקטו, ורק מאבק נחוש ובלתי מתפשר יעצור אותה".

Whatsapp Image 2023 02 26 At 0
ההתנחלות גבעת הרואה בשומרון | צילום: רויטרס

כזכור, לאחר הקמת ישיבת חומש מחדש בחודש שעבר, הממשל האמריקני ביקר בחריפות את ישראל וכינה את המהלך "הפרת התחייבות". במחלקת המדינה אמרו על כך כי "הקמת הישיבה בחומש פירושה הפרת ההתחייבות שניתנה על ידי ממשלת ישראל לממשל בוש ולממשל ביידן על ידי הממשלה הנוכחית".

גורם מדיני הגיב אז ואמר כי "הפעולה היא בהתאם למדיניות הממשלה. מדובר בשימור המצב ואפילו שיפורו. המהלך נעשה תוך שמירה על איזון בין הצרכים הביטחוניים, המצב בשטח והחלטות הממשלה". יצוין כי בצה"ל קיבלו הנחיה מגלנט להכניס את המבנים והציוד המכני, וכן פלוגה הוצבה כדי לאבטח את המקום. אלא שתהליך האישורים במנהל האזרחי לא הושלם - והפעולה כולה אינה חוקית.

בכיר הרשות הפלסטינית ומזכיר הוועד הפועל של אש"ף, חוסיין א-שיח', התיייחס באמצעות ציוץ בחשבון הטוויטר שלו להחלטת הממשלה: "לאחר החלטת ממשלת ישראל לזרז את שלבי פיתוח ההתנחלויות בגדה המערבית והסמכת שר האוצר, סמוטריץ', שיאשר זאת – החלטנו להחרים את כינוס הוועדה הכלכלית העליונה לישראל ולפלסטינים, אשר הייתה אמורה להיערך מחר. ההנהגה הפלסטינית בוחנת צורה של צעדים והחלטות אחרות שאותן תבצע ושקשורות לקשר עם ישראל".

כמו כן, בשבוע שעבר פורסם לראשונה במהדורה המרכזית כי גורמי ביטחון בכירים התריעו בפני שר הביטחון יואב גלנט כי המשך הבנייה ביהודה ושומרון תערער את היציבות, כאשר הם מנמקים את התנגדותם בעיקר בעיתוי הרגיש.