משלחת חמאס דנה בקטר: "מוכנים לעסקה לפי מתווה ביידן"

בארגון הטרור הודיעו כי משלחת מטעמה נפגשה עם ראש ממשלת קטר ועם ראש המודיעין המצרי בדוחה, וטענו כי ישנה נכונות להגיע לעסקה הכוללת את שחרור החטופים, הפסקת אש ונסגית כוחות צה"ל מהרצועה - ללא תנאים נוספים. במצרים טענו כי הדיונים "התאפיינו ברצינות ומהווים גרעין של תקווה"

זמן צפייה: 01:30

חמאס פרסם אמש (רביעי) הודעה בה נכתב כי משלחת מו"מ מטעם הארגון נפגשה עם ראש ממשלת קטר מוחמד אל ת'אאני ושר, ועם ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל בדוחה, בירת קטר. בפגישה דנו הצדדים על ההתפתחויות האחרונות ברצועת עזה, במטרה להגיע למתווה להפסקת אש ועסקת חטופים. בהודעה נכתב כי משלחת חמאס בירכה על המאמצים של קטר ומצרים בנושא המו"מ מול ישראל.

המשלחת של חמאס הודיעה בפגישה כי הארגון מוכן להגיע לעסקה לפי המתווה שהציע נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסוף חודש מאי, הכולל הפסקת אש, שחרור החטופים ונסיגת כוחות צה"ל משטחי רצועת עזה, בלי להוסיף תנאים חדשים.

מקור מצרי בכיר התייחס ואמר לערוץ "אל קאהרה אל אח'באריה" המצרי כי  הדיונים "התאפיינו ברצינות ומהווים גרעין של תקווה לסיום המשבר".

הנשיא ביידן ורה"מ נתניהו בבית הלבן
הנשיא ביידן ורה"מ נתניהו בבית הלבן | צילום: חדשות 13

במהלך הימים האחרונים המגעים למשא ומתן לעסקה לשחרור החטופים המשיכו לקרטע - וביום שני פורסם במהדורה המרכזית כי ישראל וארצות הברית ניסו להתניע את השיחות, אך נתקלו בזעם מצרי. ראש המוסד עדכן את ראש הממשלה על הניסיון לתאם פסגה והזעם בקהיר.

בכירים ישראלים אמרו כי מצרים זועמת על התנהלות ראש הממשלה בנימין נתניהו, וגם בקטר לא אהבו, בלשון המעטה, את הדברים ששמעו מהשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר. אחד מהם אמר: "המצרים חשו שנתניהו עשה מהם רפובליקת בננות. המסרים שהועברו מצידם היו איומים".

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, ראש ממשלת קטר מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, ראש ממשלת קטר מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני | צילום: רויטרס

בתוך כך, האמריקנים שוקלים מחדש את הצעת הגישור שהיו אמורים להציג. בכיר ישראלי אמר כי הם "מבינים שהאווירה לא מאפשרת להציג את ההצעה, ולא רוצים להתבזות". כמו כן, ביידן יקיים דיון בנושא החטופים וכי ממשל בוושינגטון סבורים שחמאס מערים קשיים ומהווה את המכשול המרכזי לעסקה.

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה: "ראש הממשלה נתניהו לא מנע שום פסגה. המדיניות הקבועה שלו היא להמשיך את המשא ומתן, חרף הקשיים. ראש הממשלה מעריך את יחסי השלום עם מצרים, ובאותה עת חושב שהשליטה הישראלית בציר פילדלפי היא חיונית לביטחון ישראל - וכי אין שום סתירה בין השניים".