חמאס: "בלינקן מנסה ללחוץ עלינו"; דיווח: זו ההצעה המצרית

ב"אל-אח'באר" הלבנוני פורסם נוסח ההצעה לעסקה שהעבירה מצרים לחמאס. המתווה כולל שלושה שלבים, על פני כ-120 יום שבהם ישוחררו חטופים תמורת אסירים ביטחוניים, הפוגה זמנית בלחימה ושיקום הרצועה. הערבים להסכם: קטר,מצרים  וארה"ב. בכיר חמאס: "עדיין לומדים את ההצעה"

הפגנת משפחות חטופים בתל אביב
מחכים שקרוביהן ישובו הביתה. הפגנת משפחות חטופים בתל אביב | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

העיתון הלבנוני "אל אח'באר" פרסם היום (רביעי) את נוסח ההצעה שהעבירה מצרים לחמאס לעסקה, שלפי הדיווח אושרה בידי ישראל. המתווה כולל שלושה שלבים והוא ייפרס על פני כ-120 יום. הערבים להסכם: קטר,מצרים  וארה"ב. בתוך כך, בכיר חמאס סאמי אבו זוהרי אמר כי הצהרותיו של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בנוגע להפסקת האש הן "ניסיון להפעיל לחץ על הארגון ולנקות את ישראל". כמו כן, נמסר כי הארגון עדיין בוחן את הצעת הפסקת האש האחרונה.

השלב הראשון - 40 יום עם אפשרות להארכה

חמאס ישחרר לפחות 33 חטופים וחטופות - נשים, ילדים ומבוגרים. בתמורה, ישראל תשחרר 20 אסירים עבור כל חטוף אזרח, ו-40 אסירים עבור כל חיילת שתשוחרר. בנוסף, תחול הפוגה זמנית בלחימה של ישראל וחמאס.

בנוסף, השלב הראשון כולל:
• הפסקה זמנית של פעולות צבאיות הדדיות בין הצדדים ונסיגת כוחות ישראלים מזרחה והרחק מאזורים מאוכלסים לאזור קרוב לגבול בכל אזורי רצועת עזה, למעט מסדרון נצרים.
• הפסקת טיסות צבאיות וסיור ברצועת עזה למשך 8 שעות ביום ולמשך 10 שעות בימים של שחרור אסירים וחטופים.
• ביום ה-22 - לאחר שחרור כשני שלישים מהחטופים - ייסוג צה"ל ממרכז רצועת עזה ויתאפשר לעקורים לשוב לבתיהם בצפון הרצועה.
•  הקלת כניסת כמויות אינטנסיביות של סיוע הומניטרי, דלק (500 משאיות, מתוכן 50 משאיות דלק ו250 מהן לצפון הרצועה) כולל דלק הנחוץ להפעלת תחנות חשמל וכן זה הדרוש להפעלת ציוד לפינוי הריסות, שיקום והפעלת בתי חולים, מרכזי בריאות ומאפיות בכל רחבי רצועת עזה - לאורך כל שלבי ההסכם.

מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב
מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
פעילות צה"ל ברצועת עזה
ייסוגו כחלק מעסקה? פעילות צה"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

השלב השני  - 42 יום

בשלב זה יוכרז על שחרור הגברים הישראלים שבחיים - בתמורה למספר מחבלים שטרם סוכם. בנוסף, כוחות צה"ל ייסוגו מעזה ויחל שיקום הבתים והתשתיות ברצועה.

השלב השלישי - 42 יום:

בשלב זה יוחלפו הגופות ושרידי המתים משני הצדדים לאחר פעולות זיהוי, ותחל תוכנית לשיקום הרצועה למשך 5 שנים. "הצד הפלסטיני יימנע משיקום תשתיות ומתקנים צבאיים ולא ייבא כל ציוד, חומרי גלם או רכיבים אחרים המשמשים למטרות צבאיות", דווח.