בכיר הבית הלבן: "ניתן לגשר על הפערים במו"מ לעסקת חטופים"

בריאיון לחדשות 13, דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ון קירבי, הביע אופטימיות בנוגע לאפשרות כי עסקת חטופים תתממש - והתייחס לפגישתם של הנשיא ביידן ותניהו עם משפחות חטופים: "היה חשוב לנו שראש הממשלה יראה בעצמו את החרדות שלהם"

זמן צפייה: 03:32

לאחר פגישתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, בכיר הבית הלבן ג'ון קירבי התייחס בריאיון ששודר הערב (שישי) בזמן שישי לשיחתם של שני המנהיגים אמש, לנאום ראש הממשלה בקונגרס - ולפערים במגעים לעסקת חטופים, שלפיו ניתנים לגישור.

"הוא בהחלט נשא נאום מלא תשוקה, וחשוב שהציבור הישראלי יוכל לשמוע ישירות מראש הממשלה, על התנהלות המלחמה, מטרותיה ויעדיה", אמר קירבי בפתח הריאיון, בנוגע לנאום נתניהו בפני המחוקקים האמריקנים. כשנשאל האם לדעתו ראש הממשלה שואף לממש עסקת חטופים, בכיר הבית הלבן התחמק: "אניח לראש הממשלה לדבר בשם עצמו על השיקולים שלו כראש ממשלת ישראל". לצד זאת הדגיש: "ההצעה שמונחת לפנינו היא הצעה ישראלית. אנחנו לא אלו שהגיעו עם ההצעה הזו".

"ממשלת ישראל רוצה לראות את החטופים בבית", הדגיש קירבי, שהוסיף בהתייחסות להתקדמות במגעים לעסקה: "ישנם פרטים שעוד צריך לפתור, כמו בכל משא ומתן. אנחנו סבורים שניתן לגשר על הפערים האלו, אבל תידרש פשרה וקצת יותר מנהיגות משני הצדדים".

פגישת הנשיא ביידן ורה"מ נתניהו
הנשיא ביידן וראש הממשלה נתניהו בבית הלבן | צילום: עמוס בן-גרשום, לע״מ.

"לישראל יש זכות מלאה לרצות להסיר את האיום של חמאס", המשיך, "מבחינה צבאית, והנשיא אמר את זה, יכולותיו של חמאס צומצמו במידה רבה. הוא לא חוסל אבל אבל יכולותיו צומצמו במידה רבה מבחינה צבאית. אי-אפשר למחוק אידיאולוגיה באמצעות מצבעים צבאיים. מתוך כל צבאות העולם, צבא ארה"ב יודע זאת יותר טוב מכולם".

בנקודה זו התייחס קירבי ל"יום שאחרי" המלחה ברצועה, ואמר: "חייב להיות שם שלטון אזרחי בהנהגת רשות פלסטינית חדשה שתוכל לענות על שאיפותיהם של תושבי עזה, כך שאזרחי ישראל לא יצטרכו לחיות בפחד מהאיום העזתי".

בנוגע לפגישתם של הנשיא ביידן וראש הממשלה נתניהו עם משפחות חטופים בבית הלבן, קירבי סיפר: "היה חשוב לנו שראש הממשלה ישמע מהם ישירות את הפחדים שלהם, החרדות והחששות - וגם את הרצון לראות את האהובים שלהם חוזרים הביתה".

הפגנת משפחות חטופים מול הקפיטול בארה"ב
הפגנת משפחות חטופים מול הקפיטול בארה"ב | צילום: לירי אגמי, דני טננבאום, אמנון שמי

חרף האופטימיות האמריקנית, הערב דווח בזמן שישי כי גורמים ישראלים מביעים פסימיות בעקבות העיכוב במסירת התשובה הישראלית למתווכות.

הגורמים, שמשתייכים הן לדרג המדיני והן לדרג המקצועי, תקפו בשיחה עם חדשות 13: "בשבוע הבא יחלוף חודש מאז שחמאס ויתר על הדרישה לסיים את המלחמה. במהלך החודש הזה ישראל לא התקדמה במו"מ ולא נפתח מו"מ אמיתי. יש כאן חיים של עשרות חטופים שעלולים להתפספס בגלל שעדיין למו"מ אמיתי - באשמת נתניהו".

בתוך כך, לפי דיווח שפורסם הבוקר בסוכנות הידיעות "רויטרס", חמאס דחה את דרישת ישראל כי כל האוכלוסייה שנעה חזרה לצפון הרצועה תיבדק על-ידי מנגנון שיקוף.