בעקבות אירועי הר הבית: ירדן קוראת לכינוס הליגה הערבית

לאחר ההסלמה במצב הביטחוני והתמונות שהגיעו מהר הבית במהלך הלילה, בירדן קראו, בתיאום עם מצרים והפלסטינים, לכינוס דחוף של הליגה הערבית. בהודעת משרד החוץ הירדני נכתב: "התוקפנות הישראלית בלתי מקובלת ומטרתה לשנות את המעמד ההיסטורי והמשפטי של ירושלים". נתניהו: "ישראל פועלת לשמור על הסטטוס קוו בהר הבית"

Whatsapp Image 2023 04 05 At 1
שוטרים בהר הבית | צילום: רויטרס

לאחר המהומות במסגד אל-אקצא בהר הבית, ירדן קראה היום (רביעי) לכינוס דחוף של הליגה הערבית. הקריאה מתואמת עם הפלסטינים ועם מצרים ובהודעת משרד החוץ הירדני נכתב כי "התוקפנות הישראלית בלתי מקובלת". ישיבת הליגה הערבית תתקיים אחר הצהריים.

לפי משרד החוץ הירדני, "התוקפנות הישראלית בלתי מקובלת ומטרתה לשנות את המעמד ההיסטורי והמשפטי של ירושלים. אנחנו נוקטים בכל הצעדים והאמצעים כדי לעצור את ההסלמה הישראלית המסוכנת שמאיימת על כל האזור".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לנושא: "ישראל פועלת לשמור על הסטטוס קוו ולהרגעת הרוחות בהר הבית. מתפללים מוסלמים במסגד אלאקצא מעידים שהקיצוניים המוסלמים שהתבצרו במסגד כלאו אותם במקום ומנעו ממוסלמים נוספים להגיע למסגד כדי להתפלל. הם התבצרו במסגד עם אמצעי לחימה, אבנים וזיקוקים".

עוד טען: "לאחר שניסיונות ההידברות של הרשויות נכשלו והקיצונים סירבו לאפשר כניסת מתפללים מוסלמים למסגד, ואף איימו על קיום תפילות הצהריים היום, כוחות הביטחון נאלצו לפעול כדי להשיב את הסדר על כנו. ישראל מחויבת לשמירה על חופש הפולחן, הגישה החופשית לכל הדתות והסטטוס קוו בהר הבית, ולא תאפשר לקיצוניים אלימים לשנות זאת".

Whatsapp Image 2023 04 05 At 1
הר הבית הבוקר | צילום: רויטרס

מאז הלילה התפרסמו ברשתות החברתיות סרטונים שבהם תועדו אירועים אלימים כמו ירי זיקוקים על שוטרים ולוחמי מג"ב, יידוי אבנים וכן אלימות של השוטרים כלפי המפגינים. ככל הנראה התמונות האלו הביאו להסלמה בדמות 16 רקטות שנורו מרצועת עזה במהלך הלילה והבוקר שלאחריהן תקף צה"ל יעדים ברצועה.

הרשות הפלסטינית ושורת מדינות ערביות הגיבו מאז הלילה לאירועים. משרד החוץ הפלסטיני גינה בחריפות את האירוע "שהוביל לפציעת עשרות מתפללים" וטען כי הוא "רואה בחומרה רבה את ההסלמה המסוכנת הזאת ומזהיר מפני השלכותיה על זירת הסכסוך" - כך דווח בפורטל החדשות "דניא אלוטן".

במצרים גינו את "פלישת כוחות משטרת ישראל להר הבית והתקיפות מצדם" וכן הזהירו כי פעולות מסוג זה הפוגעות בקדושת המקומות הקודשים מעוררות כעס בקרב הפלסטינים ובקרב המוסלמים בכל העולם. עוד הוסיפו כי "מצרים רואה בישראל כאחראית להסלמה הנוכחית שנועדה להכשיל את מאמצי הרגיעה, בהן מעורבת מצרים, ומבקשת מהקהילה הבינלאומית  לפעול להפסקת התקיפות".

גינויים נוספים נשמעו מצד סעודיה; קטר, שכינתה את האירועים "צעדי הפשע ברבריים"; איראן שקרה לכינוס הליגה הערבית והוסיפה: "המתקפה האכזרית של הכיבוש חושפת שוב את אופיו האכזרי ומהווה הפרה של זכויות האדם" ותורכיה שקראה לישראל "לעצור כל פרובוקציה העלולה להחריף את המצב".

Whatsapp Image 2023 04 05 At 0
מתפללים בהר הבית | צילום: רויטרס

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2304050636' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_5mz6sli6' duration='']

האירוע החל כאשר מאות מתפללים פלסטינים התבצרו בהר הבית, הכניסו למסגד זיקוקים, מקלות ואבנים וסירבו להתפנות בטענה שהם שומרים על הר הבית מפני יהודים שרצו להקריב קורבן פסח במקום. על פי המשטרה, נעשו נסיונות להידברות אך הצעירים נעלו את דלתות המסגד והחלו בקריאות הסתה והתפרעות.

לבסוף נכנסו כוחות המשטרה אל שטח המסגד והחלו עימותים קשים עם המתפללים, במהלכם נפצעו 12 פלסטינים. במהלך פינוי המסגד נורו זיקוקים לעבר השוטרים ויודו לעברם אבנים. בנוסף, באחד התיעודים נראים שוטרים מכים באלימות פלסטינים במסגד. מאז הבוקר השקט במקום נשמר.